A Mol Rt. keddtől literenként 0–4 forint között emelte meg üzemanyagai árát. A cég az egyes töltőállomásain eltérő mértékű korrekciót alkalmazott, így a 95-ös benzin ára 270, a gázolajé 263 forint környékén mozog. Az egységes áremelés már a múlté: ahol diszkontkút van a Mol-állomás közelében, csekélyebb volt a drágulás, mint például az autópályák mentén – mondta lapunknak Ferencz I. Szabolcs. A kommunikációs igazgató nem kommentálta azt a lapértesülést, hogy a Mol nagykereskedelmi partnerei számára eközben nyolc forinttal növelte a benzin és hattal a gázolaj egységárát. Hozzátette azonban: ötszáz kilométeres körzetben nyolc olajfinomító működik, úgyhogy partnereiknek van más beszerzési lehetőségük, ha sokallnák a világpiaci árral együtt emelkedő tarifákat.

A Mol tartja magát ahhoz az ígéretéhez, hogy a jövőben nem közli előre a benzinárváltozásokat a fogyasztókkal. Az üzemanyag-forgalmazókat viszont másfél nappal az emelést megelőzően tájékoztatnia kell, így azok a régi áron vásárolhatnak egy-egy nagyobb készletet, hogy tompítsák az áremelés hatásait. Az így lekötött mennyiséget az áremelés után is a régi áron szállítják le – mondta Ferencz I. Szabolcs.

Lapunknak ugyanakkor több forrásból is megerősítették a nagykereskedelmi ár nyolcforintos emelését. Szakértők szerint ezzel a Mol veszélyes vizekre evez, mivel a versenyt számára kedvezően befolyásolja, ha vetélytársai ugyanekkora összeggel kénytelenek emelni az üzemanyagárakat, miközben ő mindössze 0–4 forintos drágítást hajt végre kútjainál. Elképzelhető, hogy a helyzet rendezésére a Mol a „maradék” négyforintos áremelést is meglépi, s ezzel rendeződik a versenytársak számára hátrányos, az árrést szűkítő állapot. A nagykereskedelmi piacon a társaság részesedését nyolcvanszázalékosra becsülik.

Varga István, a Shell Hungary Rt. elnök-vezérigazgatója lapunknak elmondta, hogy kiskereskedelmi áraikat mindig az adott piaci helyzethez igazítják, úgy, hogy azok minden esetben versenyképesek legyenek a környező benzinkutakéhoz képest. Ami a beszerzési portfólió szélesítését illeti, hiába van a körzetben nyolc finomító, ha kénmentes, minőségi üzemanyagot csak néhányuk tud előállítani. Úgy látja, hogy éppenséggel a Molnak az utóbbi hónapokban tapasztalható, a világpiaci tendenciákat nem követő nagykereskedelmi árképzése teszi gazdaságilag lehetetlenné, hogy versenyképes áron beszerezhető, alternatív forrásból származó, jó minőségű üzemanyagokkal tudják portfóliójukat bővíteni.

Mindenesetre a drágábban vett és olcsóbban kínált üzemanyag kedvezőtlen hatást válthat ki a piacon, s hosszú távon versenykorlátozó tényező lehet. Emiatt egyes vállalatok idővel akár ki is vonulhatnak a magyar piacról. Amit a Mol elveszíthet egy kisebb áremeléssel a kiskereskedelemben, azt a finomítói árrése növelésével visszanyerheti a feldolgozásban. Erre a magyarországi üzemanyag-kereskedelmi cégek többségének nincs lehetősége – sommázta Varga István.

A legnagyobb hazai diszkontállomás-hálózatot, a Klubpetrolt üzemanyaggal ellátó Hungaronafta Kft. már lépett: a 95-ös benzin árát 4,5 forinttal, 261,5 forintra, a gázolajét hárommal, 252 forintra növelte. Hajdu Vilmos ügyvezető igazgató a Mol áremeléseket „elhallgató” taktikáját nem tartja szerencsésnek, s azon gondolkozik, hogy a távirati iroda útján a jövőben ők fogják kiadni az új üzemanyagáraikat, amelyhez tíz forintot hozzáadva meg lehet tudni, hogy éppen hol is tart a Mol. Ha az olajár nem drágul tovább, az autósoknak már csak 7 forint körüli nyári áremeléssel kell „megbarátkozniuk”.