A milwaukee-i gyár sem az 50., sem a 75., sem pedig az idei, 100. születésnapján nem rukkolt elő új technikai megoldásokkal és új modellekkel. Azt azonban hozzá kell tenni, hogy a centenáriumi év mégis szenzációkkal teli és örökre emlékezetes marad. Az amerikai legenda egy eddig soha nem látott roadshow-t rendez a világban, míg az öt modellcsalád 23 típusát exkluzív részletekkel tették ünnephez illővé.

Útravalók

A Harley-Davidson 15 éve történetének aranykorát éli. A márka 1987 óta minden évben növeli eladási számait, tavaly például majdnem negyedmillió H&D talált gazdára világszerte, a gyár bevétele pedig meghaladta a 3,5 milliárd dollárt. A H&D ennek megfelelően készítette elő százéves jubileumát. Az “Open Road Tourra” elkeresztelt show a valaha látott legnagyobb motoros kiállítás, amely Afrika és Dél-Amerika kivételével a H&D összes jelentősebb piacát bejárja. A roadshow tavaly július 20-án indult útjára Atlantában, majd Baltimore, Los Angeles, Toronto, Dallas, Mexikóváros, Sydney, Tokió, Barcelona, Hamburg és Wisconsin állam érintése után idén augusztus 31-én Milwaukee városában, a gyár székhelyén fejeződik be, ahol egy megaparti keretében ünneplik meg a jubileumi esztendőt.
Az “Open Road Tour” kellékeit 90 kamion szállítja, amely jól mutatja, hogy milyen kaliberű vállalkozásról van szó. A H&D a roadshow mind a tizenkét helyszínén három légkondicionált, óriási sátrat állított illetve állít fel, amelyekben megismerhető a márka teljes története, 1903-tól napjainkig. Az “Utazás” nevű sátorban korabeli dokumentumokkal, fényképekkel és filmekkel mutatják be a H&D történetének legapróbb részleteit is, a “Kultúra” sátorban a társadalomban betöltött szerepét tárják az érdeklődök elé, a “Gép” elnevezésű sátorban pedig testközelből nézhetők meg a legjelentősebb Harley-Davidson motorkerékpárok és a kuriózumnak számító H-D modellek, így például a Topper robogó és a tavaly elhunyt Walter Villa gyorsasági GP-t nyert masinája is. A kiállítási csarnoknak is beillő sátrak mellett a H&D természetesen más szórakozási lehetőséggel is szolgál: a többnapos rendezvényeken rockkoncerteket, dragster versenyeket és streetfighter bemutatókat is tartanak. Az Open Road Touron természetesen – annak ellenére, hogy a 2002-es kínálathoz képest nem jött ki új modell – a 2003-as H&D-kollekciót is meg lehet csodálni.

Külcsín

A Harley-Davidson motorkerékpároknak három fő tulajdonságuk van. Nevükben legendát hordoznak, nagy hengerűrtartalmúak és esztétikailag szemkápráztatóak. A külcsín pedig a százéves jubileumi motorokon is főszerephez jutott. A Softail, a Sportster, a Dyna Glide és a Touring család hatféle új fényezést kapott – az új színek a fénylő ezüst, az “élénk” fekete, az ágyúbronz, a mély gyöngyházpiros, a gyöngyházkék és a gyöngyházfehér -, míg a VRSC család, amelybe a V-Rod tartozik, fénylő ezüst-élénk fekete, valamint anodizált alumínium színösszeállításban kapható.
A színek mellett a jubileumi modellek tizenkét másik megkülönböztető jellegzetességet is kaptak. A karterbe belemarták a centenáriumi H&D-logót, minden motor kormányán van egy névtábla, rajta a típus neve, a tankon és a nyergen is látható a jubileumi embléma, a tankon található embléma a kéttónusúra festett modelleken aranyozott, míg az egyszínű motorokon ezüstös. A tankon két csík fut végig, amelyekbe kisbetűkkel bele van gravírozva a Harley-Davidson név, a motorok új gyújtás-, levegőszűrő-, akkumulátor- és kuplungfedéllel lettek ellátva, s minden modell új visszapillantó tükröket is kapott.
A Harley-Davidson természetesen azokra is gondolt, akik még exkluzívabbá akarják tenni jubileumi gépüket. A vastag pénztárcájú vásárlók megvehetik a Gold Key Accessory Packages elnevezésű csomagot, amely egyedi szélvédőt, sárvédőket, kormányt, tankot, nyerget és utazótáskákat tartalmaz, ám a kit igazi kuriózuma az az arany indítókulcs, amelybe a H&D márkajelzés mellett a Harley-Davidson sasszárnyas centenáriumi logója is bele van vésve.

Belbecs

A Harley-Davidson a Softail, a Sportster, a VRSC és a Touring családban néhány technikai módosítást is végrehajtott. A 6 millió 731 ezer forintot kóstáló Softail Deuce – az új rendszámtáblatartója mellett – megkapta a ESPFI elektronikus befecskendezőt. A Softail családban egy másik változás is történt: a Heritage Springer és a Deuce kivételével az összes típusra 150 milliméter átmérőjű hátsó gumit szereltek fel.
A Sportsterek közül a 883R (a jubileumi változat nálunk még nem kapható) újult meg: a motor a dirt track versenyeken használt narancssárga színű lett, míg egy új, kettő az egybe kipufogórendszerrel megnövelték a teljesítményét. A VRSC család egyetlen tagja, a V-Rod (a jubileumi kiadás ára 6 millió 977 ezer forint), amelynek prototípusként már létezik dragster változata is, új riasztót kapott, míg a Touring család négy képviselője alapos átfésülésen esett át. A Harley-Davidson cirkálói új, robusztusabb hátsó villával és lengéscsillapítókkal, módosított injektorral, új CD-lejátszóval, új CB-rádióval és új kommunikációs rendszerrel lettek ellátva. A H&D két csúcsmodellje, az Elecra Glide Classic, valamint az Ultra Classic Electra Glide azonban kitűnik a családból, hiszen a két típus aranyozott felniket is kapott. Ennyi csillogásért pedig nem csoda, hogy mélyen a pénztárcánkba kell nyúlni: az Electra Glide Classic 7 millió 90 ezer forintba, míg az Ultra Classic 8 millió 145 ezer forintba kerül.