Az emberiség tudásának legjavát sűrítettük a Tesi 3D-be – hallhattuk a tavasszal megrendezett 185 ezredik Mars Motorshow-n. Lassan száz esztendeje dolgozunk azon, hogy kifejlesszük a minden szempontból optimális járművet, s most végre sikerült. Kompaktabb, mint a birodalmi lépegető, gyorsabb, mint az X-Wing és szebb, mint Leia hercegnő – mondta el a cég szóvivője, majd lerántotta a leplet a Tesi-sorozat harmadik generációjáról, melyet vélhetően a nyár közepétől, a Földön kezdenek elsőként forgalmazni, nagyjából 29 ezer euróért…

Fényévekre

Bár a szép fogalma bolygónként és civilizációnként eltérő, a kiállítás résztvevői egytől egyig el voltak ragadtatva az 3D látványától. A központi alumíniumöntvény és a hozzá kapcsolódó részegységek egyaránt lenyűgözőek, akárcsak a piros-fehér színekben pompázó, filigrán „karosszéria”, melyet elöl az üzemanyagtartállyal egybeolvadó, ékszerű fejidom, hátul pedig a farrész alatt elfutó dupla kipufogó tesz egyedülállóvá.

Elemenként vizsgálva egyértelműen kiderül, hogy mit jelent a „tudás legjava”. Itt van például az állítható geometriájú, vízszintes lengővillával és függőcsapszeges kormányzással operáló első futómű: csővázas szerkezete és húzórugóval megoldott csillapítása annyira kifinomult, hogy néhányan a sötét oldal cselszövését sejtik a háttérben. Állítólag fékezésnél nem bólint a motor, nagy sebességű kanyarvételnél nincs kormányszitálás, no és olyan reakcióidőkkel számolhatunk, ami a hagyományos villánál elképzelhetetlen. Ráadásul a tömege jócskán alulmúlja a tradicionális villákét, így a menetteljesítményeket is kedvezően befolyásolja. Hátul majdnem azonos szisztémát találunk, sőt az állítható húzó- és nyomócsillapítás mellett a rugóelőfeszítést is magunk kalibrálhatjuk.

Hajtómű

A naprendszerek közötti hatalmas távolságok leküzdésére a Ducati 1100 DS-ből ismerős, 1079 cm3-es, hengerenként kétszelepes, 90 fokos hengerszögű L2-est találták legalkalmasabbnak a talján homo sapiensek. Teljesítménye négy másodperc körüli százas sprintet és bőven 200 km/óra feletti végsebességet tesz lehetővé, ráadásul megfelel az Euro 3-as környezetvédelmi előírásoknak. Sajnos ez utóbbi valamelyest beárnyékolja a Földön kívüli értékesítést, az idegen planéták túlnyomó többségén ugyanis már rég eljutottak arra a szintre, hogy semmi sem kerülhet forgalomba, ami szennyezi a környezetet…

Mindenesetre a hatfokozatú váltóval és Magnetti Marelli vezérlésű injektorral párosított, 95 lóerős léghűtéses blokk tökéletesen passzol a kompakt vázba, s annak tükrében, hogy a jármű száraz tömege mindössze 168 kilogramm, valószínűleg a csillagrombolókat is magunk mögött hagyhatjuk egy esetleges összecsapásnál. Problémát csupán az aszteroidamezők okozhatnának, szerencsére azonban a lassítás kérdését sem vették félvállról a mérnökök – két radiálisan felfogatott, négydugattyús Brembo nyereg és két úszóágyazású 320-as tárcsa dolgozik elöl, valamint egy kétdugattyús kistestvér illetve 220-as tárcsa hátul. Adagolhatóságukról egyelőre nincsenek információink, annyit viszont tudunk, hogy a rendszer kovácsolt alumíniumfelnikre került, a tengelytáv 1390 milliméter.

Kinek?

Küldetésének megfelelően a sportcélokra ideális Tesi inkább a kompakt méretű motorok közé sorolható. Nyolcvan centiméteres ülésmagassága az alacsonyabb földi pilóták mellett középnövésű droidoknak lehet tökéletes, és Yoda mester sem dől majd el a lámpánál. Már csak az a kérdés, hogy mikor pattanhatnak végre nyeregbe a szerencsés tulajdonosok, a májusra ígért bevezetés ugyanis a tesztelések miatt egyelőre csúszik. Ha minden igaz, egy-két hónapon belül befejezik az első 30 példány gyártását, utána pedig jöhetnek a további darabok, feltéve, hogy a galaxis legjobb motorépítőinek számító földlakók nem teszik végleg tönkre élőhelyüket…