Az Altea FR után a Leon FR a SEAT új generációs modelljeinek második tagja, amely karosszériáján az „FR” (Formula Racing) jelzést hordozhatja.

Sportos stílusjegyek

Bármerről tekintünk is rá, az FR olyan részletmegoldásokat vonultat fel, amelyek minden más Leon modellváltozattól megkülönböztetik. Elöl – a család többi tagjáénál nagyobb méretű lökhárító alatt – impozáns, méhsejt-mintájú ráccsal fedett légbeömlő nyílás húzódik, egyértelműen utalva az új FR motorjainak kiemelkedő teljesítményére. A hátsó lökhárító fekete alapszínű része a Leon Supercopa diffúzoros légterelő idomait idézi. Természetesen egyetlen FR-modell sem nélkülözheti a fényes nemesacél kipufogóvégeket.

Az első sárvédők kerékjáratai mögött az új modell a „TFSI” vagy a „TDI” jelzést hordozza oldalán, míg a külső tükrök az FR-modellekre oly jellemző, ezüstre fényezett házzal készülnek. A 17 és 18 colos méretben egyaránt rendelhető könnyűfém keréktárcsák különösen tetszetős és feltűnő formákkal vonzzák a tekintetet, a teljesen új és egyedi dizájn mögül pedig a hatásos megjelenésű tárcsafékek tűnnek elő.

Az új modellt keréktárcsa-méret szerint 225/45 R 17, illetve 225/40 R 18 méretű gumiabroncsokkal szerelik fel. A SEAT Leon FR rajongói az utastérben sem csalódnak, amelynek minden részletéből sportosság sugárzik. Az „FR” kezdőbetűk hímzésével díszített sportülések határozottan tartják a bennülő testét, kétséget sem hagyva afelől, hogy ezzel az autóval valóban izgalmas élmény a vezetés. A vezetőülésben helyet foglalva a tekintet egyből a perforált bőrrel bevont, alul FR-logóval nyomott, exkluzív FR-kormánykerékre, illetve a szintén kifejezetten az FR számára tervezett sebességváltógombra esik. S ha mindez nem elég, a műszeregységre vetett gyors pillantás már elegendő, hogy a széria feketét helyettesítő fehér számlapok és a fordulatszámmérő FR-logója segítségével átérezzük e modell sportos ambícióit.

Maximális teljesítmény

Ha formaviláguk mellett létezik még tulajdonság, amelyről az „FR” betűket hordozó minden SEAT modell közismert, az kétségkívül motorjaik teljesítménye. E területen természetesen az új León FR is jeleskedik. Egy benzines és egy dízel erőforrást felvonultatva biztosítja, hogy a vezetés FR kínálta élménye a szenzációs jelzővel legyen illethető. A két motor közül a 200 lóerős 2.0 TFSI benzines az újabb, amely a Leon FR modellel első ízben jelenik meg egy SEAT motorterében. E négyhengeres, 2,0 literes aggregát az FSI közvetlen befecskendezéssel működik, amit a kipufogó-leömlővel egy egységbe foglalt turbófeltöltő egészít ki. A további műszaki megoldások között szerepel a szelepek nyitásának és zárásának vezérlésével megvalósuló belső kipufogógáz-visszavezetéssel működő szívórendszer. A motor leginkább figyelemreméltó adottságai között említhető pörgős karaktere, nagyfokú rugalmassága és csekély üzemanyag-fogyasztása. A 200 LE (147 kW) teljesítményű 2.0 TFSI a Leon motorválasztékának legerősebb tagja. 280 Nm maximális forgatónyomatékát 1.800 és 5.000 percenkénti fordulatszám között adja le, ami az adott sebességi fokozatban maradva is kiváló gyorsulásról gondoskodik. Ennek eredményeképpen az új modell ötödik fokozatban mindössze 7,0, hatodikban pedig 8,9 másodperc alatt gyorsít 80-ról 120 kilométer/órás sebességre. A León ezzel a motorral 7,3 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 kilométer/órás tempóra, és álló rajttal 27,6 másodpercet igényel az 1000 méter megtétele. Legnagyobb sebessége 229 kilométer/óra, ám átlagfogyasztása mindössze 7,9 liter 100 kilométerenként, átlagos CO2-emissziós értéke pedig 190 gramm/kilométer.

Ami a dízelváltozatot illeti, a León FR hajtásáról ugyanazon 170 lóerős 2.0 TDI erőforrás gondoskodik, amely a már korábban megismert SEAT Altea FR motorterében is rejtőzik. A 103 kW (140 LE) teljesítményű 2.0 TDI műszaki alapjaira épült konstrukció hatfokozatú manuális sebességváltóhoz csatlakozik. Áttervezése eredményeképpen teljesítménye a 4.200 percenkénti fordulatszámnál megjelenő 125 kW (170 LE) értékre nőtt, miközben maximális forgatónyomatéka 320-ról 350 newtonméterre emelkedett, amely már 1.800 percenkénti fordulatszámtól rendelkezésre áll. A teljesítmény és a forgatónyomaték e látványos ugrása leginkább a turbófeltöltő változó geometriájú rendszerén végzett módosításoknak köszönhető. A befecskendező rendszer maximális szállítása megnőtt, a szívócsatornákat pedig záró rendszerrel („shut-off”) szerelték fel. Mindezt piezo-elektromos vezérlőszereppel felszerelt (Piezo Pump Nozzle) magasnyomású dízel befecskendezési rendszer egészíti ki. Az eredmény figyelemre méltó: a León FR gyorsulása és általános menetteljesítményei kiemelkedőek, amint azt a 214 kilométer/órás csúcssebesség és az álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóig tartó mindössze 7,3 másodperces gyorsulás is jól mutatja. Az állórajttal egy kilométer megtételéhez szükséges 30 másodperc alatti érték szintén tiszteletet parancsoló. Az egy sebességfokozaton belüli gyorsulás ugyancsak hatásos számértékekkel szolgál: 80-ról 120 kilométer/órás tempóra az ötödik illetve a hatodik fokozatban 8,2 valamint 10,5 másodperc. A menetteljesítményekhez hasonlóan figyelemre méltóak az üzemanyag-fogyasztás adatai is, amelyek alapján inkább számítanánk egy gazdaságos kisautóra, semmint egy nagyteljesítményű, sportos modellre. Országúton a Leon FR ugyanis mindössze öt litert igényel 100 kilométerre, de fogyasztása még városi forgalomban sem emelkedik nyolc liter fölé, a városi és városon kívüli vegyes ciklus során pedig alig haladja meg a hat litert 100 kilométerenként. A kipufogógáz-emisszió tekintetében az új erőforrás megfelel az EU4 szigorú környezetvédelmi előírásainak, s dízel részecskeszűrővel (DPF) is rendelkezik.

Az új motor erejének megzabolázására a SEAT Leon futóművét a felfüggesztések fő elemeinek megerősítésével, nagy gonddal dolgozták át, további módosításként pedig megnövelték a fékek méretét. A León FR a legújabb generációs blokkolásgátlóval (ABS), vészfékrásegítővel (EBA) kiegészített elektronikus menetstabilizálóval (ESP – a 2.0 TFSI modellnél széria), kipörgésgátlóval (TCS), valamint a vezetőt segítő funkciók további egész sorával készül. Az elektromechanikus szervokormány beállításait szintén a járműre jellemző menettulajdonságokhoz igazították.

A legmagasabb igényeket is kielégítő felszereltség

Az új León FR jóval többet kínál a feltűnő külsőnél és a sportautós menetteljesítményeknél. Alapfelszereltsége révén a vezetés minden emocionális izgalmát a biztonságos és kényelmes autózással elegyíti. Az elöl ülőket például nem kevesebb, mint nyolc légzsák védi: a két első légzsák, a két első oldallégzsák, valamint az első és a hátsó utasokat fejmagasságban egyaránt védő két függönylégzsák egyaránt az alapfelszereltséghez tartozik, s a két opcionális hátsó oldallégzsákkal egészíthető ki. Az első utasoldali légzsák deaktiválható. Mind az öt üléshelyhez erőhatárolóval ellátott, hárompontos biztonsági öv tartozik, míg a két első ülésnél pirotechnikai övfeszítő is rendelkezésre áll. Hátul a két külső üléshelyet gyerekülés rögzítésére szolgáló Isofix csatlakozópontokkal látták el. Mindezt aktív biztonsági berendezések sora egészíti ki, köztük az ABS, a TCS, az ESP és a vészfékrásegítő (EBA), amely működésekor önműködően aktiválja a vészvillogót is. Tulajdonosa nyugalmát a León FR volumetrikus mozgásérzékelővel működő riasztóberendezése szolgáljhatja. Számos a vezetőt segítő elektronikus extrafunkció is rendelkezésre áll, például a sebességtartó automatika vagy a vezető által beprogramozott sebességhatár átlépésére figyelmeztető hangjelzés.