Őrületes adatokkal büszkélkedhet az S1-es, melynek három-, vagy esetünkben ötajtós Sportback kivitele egyaránt 9 054 680 forinttól kapható. A motortérbe a 2,0 literes TFSI blokkot szuszakolták be, melynek teljesítménye 231 lóerő, maximális nyomatéka 370 Nm, az erőátvitelről pedig összkerékhajtás és manuális váltó gondoskodik.

Kellemesen duruzsol a TFSI, a négy kipufogóvég alaptétel. Fotó: Hilbert Péter Kellemesen duruzsol a TFSI, a négy kipufogóvég alaptétel. Fotó: Hilbert Péter

Vezetési élmény: közel a tökéleteshez

A hidraulikus lamellás tengelykapcsolóval ellátott quattro hajtás a pillanatnyi szituációnak megfelelően folyamatosan osztja el a nyomatékot a négy kerék között. Részben a kiváló vonóerő- átvitel érdeme a remek 0-100-as sprintidő, mely csupán 5,9 másodperc – a háromajtósnál ez az érték egy tizeddel kevesebb. Az állandó összkerékhajtás kanyarban is brillírozik, az autó makacsul követi a kijelölt ívet, a sportos kvalitásokhoz remek partner a feláras 225/35 R18-as gumiszett. A kormányzás kellően közvetlen, a változó mértékű rásegítés jól működik, egyedül a hatfokozatú manuális váltó kapcsolási pontosságát és áttételezését érheti kritika.

Dicséretes, hogy az Audi volt olyan merész, hogy sutba dobta az S tronic automatát, helyette pedig a kézi váltót választotta. Utóbbi azonban egy fokkal sem precízebb darab, mint mondjuk az, amit az 1,2-es TFSI-hez adnak. A kapcsolási út kissé hosszú, adott fokozatban túl nagy a váltókar oldalirányú kilengése, a gyors visszaváltásokat pedig nem feltétlenül támogatja a szerkezet. Az áttételezése is indokolatlanul rövid, 55 km/óránál már villog a váltósegéd, hogy kapcsoljuk a hatodik fokozatot! 90-nél 2200 a percenkénti fordulatszám, ami 130-nál már közel 3200-ra emelkedik – tartós autópályázásnál jól esne valamivel szerényebb érték.

Szűkös a hátsó kétszemélyes pad. Elöl remek széria sportülések Szűkös a hátsó kétszemélyes pad. Elöl remek széria sportülések

Kalibrálva: Audi Drive Select menü

A sofőr az Audi Drive Select menüben három beállítás közül választhat: auto, dinamikus és takarékos, egyedi, individual kalibráció nincs. A különféle menetprogramok a gázpedál érzékenységére, a motor/kipufogóhangra és az első két állás esetén az S sportfutómű karakterisztikájára gyakorolnak hatást. A 2,0 literes TFSI-hez start-stop automatika és fékenergia- visszanyerés dukál, mely a vészvillogó feletti gombbal kikapcsolható.

Belül is kicsit unalmas az S1-es, a navigáció kezelése macerás Belül is kicsit unalmas az S1-es, a navigáció kezelése macerás

Az S1-es típusa csúcsmodellje, kategóriája leggyorsabb autója, így jogosan várhatnánk harsány külsőt, vagy belsőt, de utóbbiak helyett csak szolid kiegészítőkkel találkozunk. A tehetségkutató versenyek ítészeit idézve úgy tudnám jellemezni a tesztautóba zsúfolt közel 2,5 millió forintnyi kényelmi és látványextrát, hogy „ez most nem jött át”. Ráadásul ami valamit is dob a megjelenésen, az szinte mind feláras. A külső quattro optikai csomag (414 020 Ft) részei például a szép felnik, az egyedi fényszóróbetétek, a vörös féknyergek, a nagy tetőspoiler, az aluoptikás első lökhárító és az oldalsó quattro felirat. A vörös gyöngyházfényezés és a fekete tető kombinációja 158 750 forinttal emeli a végösszeget.

A pöttöm raktér ülésdöntéssel 210-ről 860 literesre bővíthető A pöttöm raktér ülésdöntéssel 210-ről 860 literesre bővíthető

Belül egyedül a megfelelő oldaltartású, kényelmes, bőr-szövet kárpitozású sportülések és a szintén széria alupedálok terelik a sportosság felé a hangulatot, a csapott aljú kormány (77 470 Ft) haszna/ szükségessége megkérdőjelezhető. Furcsa, hogy a pult tetején lévő kijelzőt kézzel kell süllyeszteni, és kinyitni. A kissé akadozva kezelhető navigációnak (383 540 Ft) létezik magyar menünyelve, de az útinformációk már német alapbeállítással olvashatók, a kijelző grafikája pedig elég szemcsés hatású. Elöl egészen kényelmesen el lehet helyezkedni, de a kétszemélyes második sor már szűkös. A láb-, de még inkább a fejtér aprócska, utóbbi miatt 160 centiméteres magasság felett már leszegett fejjel kénytelenek elhelyezkedni az utasok. A csomagtér mérete is szerény (210 l), az S1-es igazán két felnőttnek és poggyászaiknak nyújt kielégítő kényelmet, meg persze számtalan emlékezetes pillanatot, hiszen mégiscsak a piac legvirgoncabb kisautójáról van szó!

Az S1-es kategóriája legvadabb darabja, de izomtrikó helyett inkább feltűnésmentes sportzakót húztak rá Az S1-es kategóriája legvadabb darabja, de izomtrikó helyett inkább feltűnésmentes sportzakót húztak rá

Tetszett
– menetteljesítmények
– quattro hajtás
– sportülések

Nem tetszett
– vételár
– szűkös kabin
– szolid fazon

Összegzés
Egy igazi méregzsák az S1-es, de fazonja kvalitásaihoz képest még a számtalan extra kiegészítő dacára is túl szolid. Kategóriájában ellenfél nélküli modell, az exkluzivitásnak pedig a kasszánál meg is kérik az árát!

Audi S1 Sportback
Összlökettérfogat: 1984 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 170 kW (231 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 370 Nm 1600-3000/perc
Hosszúság/szélesség/magasság: 3975/1746/1423 mm
Tengelytáv: 2469 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1474/1452 mm
Fordulókör: 10,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1340/450 kg
Csomagtér: 210/860 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 5,9 s
Maximális sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 9,2/5,9/7,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 166 g/km
A modell alapára: 4 743 680 Ft (1.2 TFSI 86 LE Attraction)
A tesztelt verzió ára: 9 054 680 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!