Technikai forradalom?

2012. július 2. (hétfő) Tóth Zoltán Zsolt

A DS5-össel ismét rászolgált hírnevére az innovációs készségéről ismert Citroën! Vajon a gyakorlatban hogyan teljesít a dízel-hibrid?

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - iWiW, Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Megosztás az iWiW-en! gomb "Megosztás az iWiW-en" gomb. Ezzel a gombbal a legnépszerűbb magyar közösségi oldalon, az iWiW-en tudsz tartalmat megosztani. A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Újfent sziporkáznak a franciák! A Citroënek esszenciáját nyújtó DS-sorozat csúcsára egy minden porcikájában extravagáns autót alkottak: a DS5-ös csupán nyomokban emlékeztet a C5-ös bázismodellre. Hosszú lenne felsorolni a helyenként öncélú formaterv minden lenyűgöző részletét, de a látvány önmagáért beszél. Olyan, mintha egy űrsiklóval közlekednénk.

A cikk a hirdetés után folytatódik

Beülve csak tovább erősödik ez az érzésünk, hiszen az utastér kialakítása valóban egy repülőgép pilótafülkéjéhez hasonlatos. Nemcsak azért, mert indításkor a vezető előtt felbillen a Head-Up Display átlátszó kijelzője, hanem azért is, mert a tetőkonzolon és a középalagúton is egy halom gombot és kapcsolót találunk – az ajtókon viszont egyet sem. Annyi szent, hogy az ergonómiát, a praktikumot és a körkilátást feláldozták a látvány oltárán, elindulás előtt pedig nem árt alaposan elmélyedni a kezelési könyvben, mert a DS5-ös szolgál néhány fejtörővel.

Vegyes üzem virtuális összkerékhajtással

Amilyen extravagáns a megjelenése, éppen olyan különleges technikát rejt a lemezei alatt: a Peugeot 3008-assal egyetemben a világ első dízel-hibrid személyautója a DS5-ös! A japánok egyebek mellett azért nem erőltetik ezt a megoldást, mert szerintük a gázolajos motor leállítása és újraélesztése túl nagy vibrációval és „hangzavarral” jár. Jelentem, a franciáknak sikerült nagyon kulturáltan megoldani a feladatot! Igaz, a PSA Peugeot–Citroën négyhengeres dízelei amúgy is a kifinomultabbak közül valók, és pillanatnyilag a világ egyik legjobb start-stop rendszere is az övék. Olykor érezni ugyan, amikor egyik vagy másik motor bekapcsolódik a hajtásba, többnyire azonban a dízel- és a villanymotor is észrevétlenül dolgozik.

  Rendkívül mozgalmas, nehezen áttekinthető a műszerfal, de legalább a felhasznált anyagok minősége igényes. Kevés a pakolóhely Rendkívül mozgalmas, nehezen áttekinthető a műszerfal, de legalább a felhasznált anyagok minősége igényes. Kevés a pakolóhely

Mivel a 2,0 literes, 163 lóerős HDi a hatfokozatú robotizált sebességváltó közbeiktatásával elöl, a 30 lóerős (Sport módban 37 LE) elektromotor pedig hátul hajt, amolyan virtuális négykerékhajtást valósítanak meg. Az üzemmódválasztó kapcsolónak van is egy 4WD állása, de a DS5-ös terepjáró képességei ettől még a nullához konvergálnak, hiszen a szabadmagassága csekély, s a tengelyek között amúgy sincs semmiféle mechanikus kapcsolat. Ez inkább csak a síkos útfelületen való továbbjutást szolgálja: a tél és a hó hiányában ezt most nem tudtuk próbára tenni, mindenesetre látatlanban annyit mondanék, hogy a SUV-okkal jobban jár, akinek valódi összkerekes tudományra van szüksége.

  i-Drive a la Citroën. Ablakemelők a középalagúton i-Drive a la Citroën. Ablakemelők a középalagúton

Persze esetünkben nem is ez, hanem a ZEV (Zero Emission Vehicle = nullemissziós jármű) üzemmód a valódi csemege. Ilyenkor kizárólag a villanymotor használatával, némán és környezettudatosan settenkedhetünk a kertvárosban vagy a parkolóházban. Óvatos gázpedálkezelés mellett képes viszonylag elfogadható tempóban, akár 60 km/órás sebességig felgyorsítani, avagy – teljesen feltöltött akkumulátor esetén – állandó tempóval megtenni 4 kilométert. Persze általában ennél hamarabb kifogy a szufla az 1,2 kWh összkapacitású nikkel-fémhidrid telepből, felbrummog a dízel, a rendszer pedig átkapcsol AUTO alapprogramba: ez a leggyakrabban használt üzemmód, amikor a vezérlőegység automatikusan, a körülményeknek megfelelően hangolja össze a kétféle motor működését. Városi és országúti menetben remekel igazán a vegyespáros, ekkor az elektromotor gyakran besegít a gázolajosnak, laza cirkáláskor pedig rövid sziesztákra küldi. Néha még 65-70 km/órás tempónál is leállítja a HDi-t és egymaga tartja lendületben az 1,7 tonnás kocsit – a fedélzeti számítógép információi szerint gond nélkül 6,0 liter alatt tartható a DS5-ös étvágya. Autópályán viszont magára marad a dízel, mivel 120 km/óra felett lekapcsol a villanymotor. Ekkor az elektromos részegységek már csak holt terhet jelentenek, s a fogyasztás alulról karcolja a 7,0 litert. Végeredményben az általunk vegyes használatban mért 6,0 literes tesztátlag kisebbfajta csalódást jelent.

Jobb lenne Airbusnak, mint Mirage-nak

Pedig a Sport programot alig használtam! Bár kizárólag ebben az üzemmódban lehet kiaknázni a teljes 200 lóerős teljesítményt, valamint élénkebbek a gázreakciók is, legfeljebb egyenes úton érezni fürgébbnek és agilisabbnak az autót. Merthogy a meglehetősen testes és nehézkes DS5-öst pont olyan jó sportosan vezetni, mint egy A340-es Airbusszal műrepülni...

  A fejteret leszámítva hátul is tágas a DS5-ös. Az ablakemelők a középalagút végére kerültek A fejteret leszámítva hátul is tágas a DS5-ös. Az ablakemelők a középalagút végére kerültek

A kormány átmérője nagy, az áttételezése nem túl közvetlen, meg aztán eléggé érzéketlen is a szerkezet. Vontatottak az irányváltások, kanyarokban a kelleténél hamarabb elveszíti a tapadást és az úthibákról elpattog a Citroën - holott a Hybrid4-es verzió a csatolt lengőkaros helyett fejlett több lengőkaros hátsó felfüggesztést kapott. A villanymotor támogatásával ugyan egészen jól sikerült elrejteni a robotváltó gyengéit, de amikor elkezdünk sietni, felszínre kerül, hogy nagyon lassan cseréli az áttételeket és nem ússzuk meg a bólogatási hajlamot sem. Némi megszokást igényel a fék adagolása is, mivel a motorfék már önmagában meglehetősen erős és erélyesen lassítja a kocsit – a hibrid rendszer többnyire így tölti vissza az akksit, s próbál ritkábban a gázolajból nyerni energiát.

  Alaphelyzetben szűkös, bővítve pedig lépcsős a csomagtartó Alaphelyzetben szűkös, bővítve pedig lépcsős a csomagtartó

Véleményem szerint a DS5-ös fényévekkel jobb és hitelesebb lehetne kényelmes „utasszállító repülőgépként, mint vadászgépnek”. Csakhogy ehhez túlságosan is feszes a futóműve, a sprőd rugózási komfort pedig egyszerűen nem méltó az egyébként sziporkázó franciához.

  A C5-ös limuzinnál 25 cm-rel rövidebb, de áramvonalasabb (Cw 0,29) és látványosabb a DS5-ös A C5-ös limuzinnál 25 cm-rel rövidebb, de áramvonalasabb (Cw 0,29) és látványosabb a DS5-ös

TETSZETT
extravagáns külső-belső formaterv
dízel-hibrid technika
gazdag felszereltség

NEM TETSZETT
robotváltó
rugózási komfort
tesztfogyasztás

ÖSSZEGZÉS
Izgalmas a dízel-hibrid technika, de egyelőre csak (elő)városi forgalomban váltja be a hozzá fűzött reményeket – városi autónak viszont túl nagy és drága a DS5 Hybrid4, a tesztelt kivitel már 12,2 millióba kerül. Akit lázba hoz a forma, de hidegen hagy a technika, válassza inkább hagyományos motorral az autót. Azonos felszereltség esetén a HDi 160-as 1 770 000, míg a THP 200-as 2 070 000 forinttal olcsóbb.

CITROËN DS5 Hybrid4
DÍZELMOTOR
Összlökettérfogat: 1997 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 120 kW (163 LE) 3750/min
Max. nyomaték: 300 Nm 1750/min
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 27 kW (37 LE)
Max. nyomaték: 200 Nm
RENDSZERTELJESÍTMÉNY: 147 kW (200 LE)/kb. 450 Nm
Hossz./szél./mag.: 4530/1871/1504 mm
Tengelytáv: 2727 mm
Fordulókör: 11,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1735/530 kg
Csomagtér: 325 l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,6 s
Maximális sebesség: 211 km/h
Város/országút/vegyes: 4,2/4,0/4,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 107 g/km
A modell alapára (1.6 e-HDi 110 MCP6): 7 990 000 Ft
A tesztelt modell ára: 10 360 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! iWiW Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Technikai forradalom?

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/7-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Extra: 50 éves a Skoda 1000 MB, Tuning: Skoda S100
  • Teszt: Seat Leon ST 1.4 TSI, Dacia Logan MCV 1.5 dCi, Toyota Auris Sports Tourer HSD, Toyota Corolla 1.6 CVT, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI, BMW X5 xDrive30d, Honda CB500X és Honda VFR1200X
  • Vezettük: Audi S1 és Audi S3 Cabriolet, Porsche 911 Targa 4 és 4S
  • Tanácsadó: Autók tavaszi karbantartása

Aktuális: Auto Bild 2014. április

Autó-Motor aktuális címlap
  • Design Award 2014 – szavazzon, melyik autó tetszik a legjobban Önnek!
  • Nyári abroncsok összehasonlítása 225/50 R17-es méretben
  • Vezettük: Mini Cooper S, Seat Leon Cupra, Mercedes C-osztály, Porsche Macan
  • Kompakt szabadidő-autók összehasonlítása: Hyundai ix35, Mitsubishi ASX, ©koda Yeti, Volkswagen Tiguan
  • 100 000 km: Mini Cooper SD Countryman

Időjárás

Budapest

zápor
23 °C
10 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?