A hazánkban jelen lévő japán autómárkák közül a Subaru a legkisebb, s az évi 600 ezer autót értékesítő márka globális mércével mérve sem számít nagynak. Ez nem maradhat így – gondolták a cégnél –, ezért tartós növekedési pályára állították magukat. Ehhez persze a jelenleginél jóval gazdagabb termékpaletta szükséges, ezért mostantól kezdve néhány éven át minden esztendőben jelentős újdonsággal szolgál majd a japán cég. A tavaly Észak-Amerikában, most pedig Európában is debütált B9 Tribeca után a teljesen új Impreza, a szintén vadonatúj Forester, egy Toyota modell alapjára épülő városi kisautó, majd a Legacy/Outback páros új generációja érkezik a kereskedésekbe.

Nagymenő

De ne szaladjunk ennyire előre! A B9 Tribeca jellegzetes, egyéni karakterű autó, egy kérdést azonban felvet az emberben. Mégpedig azt, hogy merről is fúj a szél? Egyes márkák ugyanis arra esküsznek, hogy az Európára – azaz szerintük a világ legigényesebb piacára – optimalizált termékkel a világon mindenhol sikert arathatnak, mások viszont a legnagyobb piac, azaz Észak-Amerika számára fejlesztenek, s kisebb-nagyobb módosításokkal ebből származtatják a máshol kínált portékát. A Subaru valahol az arany középúton jár. Tény, hogy legjelentősebb felvevő piaca az USA (évente 200 ezer Subaru fogy ott), az általunk Németországban kipróbált B9 Tribecán azonban semmit nem lehetett érezni a nagy amerikai szabadidő-autók imbolygó járásából, testességéből és nehézkességéből. Sőt, a Subaru legnagyobb modellje kifejezetten kezes és agilis. Annak ellenére, hogy legfőbb vetélytársainál – a Lexus RX 350-nél, a BMW X5-nél, a Volvo XC90-nél és a Nissan Muranónál – egyaránt hosszabb, kanyargós úton is elemében érzi magát, városban pedig fordulékonyságával okoz kellemes meglepetést. Az SUV-kategóriához tartozást a magas üléshelyzet árulja el, egyébként inkább a kombik és a buszlimuzinok ötletes keverékének tűnik az autó.

Díjnyertes

Különösen akkor, ha az ember a volán mögött ülve nem csap azonnal a lovak közé, hanem nyugodtan szétnéz. A műszerfalon látszik leginkább, hogy az új korszak kezdetét valóban nagyon komolyan gondolják a Subarunál – a műszerfal gyönyörűen ível ajtóról ajtóra, a műszerek kettős gyűrűben kaptak helyet, s a középkonzol nemkülönben látványos. Igazi űrkorszak várja tehát az utast a kabinban. Ha az egy-két generációval ezelőtti Subaruk designjából indulunk ki, nehezen tarthatjuk elképzelhetőnek, hogy e márka autója formatervezési díjat kapjon. Pedig éppen ez történt – a B9 Tribeca stílusos utastere Amerikában szakmai elismerésben részesült. A megnyerő formák ellenére az ergonómia japánosan hagyományos, azaz mindent ott találunk, ahol egyébként is keresnénk – kár azonban, hogy a volán még mindig csak fel-le állítható. A Subaru másik aduja a belső tér sokoldalúsága. Az olcsóbb, ötüléses kivitel hátsó üléssora is tologatható előre-hátra, a támla három részre osztva elfektethető, s maximálisan bő 1,5 köbméternyire növelhető a raktér. A padló alatt rekeszek sora várja az apró holmit, az ajtózsebek nagyok, van nyolc pohártartó, s minden ajtóban van hely 1,5 literes palacknak is. Ennél még többet kínál az 5+2 üléses B9 Tribeca. A raktérben két szükségülés várja az alkalmi vendéget, de a Subaru is hangsúlyozza: ezek felnőttek számára csak rövid időre alkalmasak. Mi pedig hozzátesszük, hogy ebben az esetben is csak akkor, ha a középső sorban ülők feláldozzák saját lábterük nagy részét a mögöttük ülők kedvéért.

Ugass, boxer!

Menetteljesítmények dolgában szerencsére szó sincs áldozatról vagy kompromisszumról. A B9 Tribeca egyetlen motorral, a Subaru jelenleg legerősebb, hathengeres, háromliteres benzinesével kapható, amely 245 lóerőt produkál (a 3,6 literes gép jövőre érkezik). Ugyanez az egység szolgál a Legacy/Outback párosban is ugyanezzel az ötfokozatú, automatikus váltóval társítva, bár a B9 Tribeca ötödik fokozata hosszabb a testvérmodellekénél. Erre nyilván a fogyasztás és a zaj csökkentése, illetve a kocsi tömege (1,9 tonna) miatt volt szükség, így a végsebességet is negyedikben érhetjük el. Az összkerékhajtás természetesen állandó – a hajtáslánc a Subarutól megszokott módon szimmetrikus –, így a B9 Tribeca terelgetése méreteit meghazudtolóan kellemes élmény. Az alacsony tömegközéppont révén a karosszéria dőlése és sodródási hajlama mérsékelt, a rugózás úgy feszes, hogy közben kényelmes is, s a pazarul megkomponált menetteljesítményekre a boxermotor fenséges hangja teszi fel a koronát. Teljesítménykifejtése egyenletes, a motor minden fordulatszám-tartományban selymesen simán jár, hangja férfiasan határozott.

Apukám

S miközben apuka széles vigyorral serénykedik a vezetőülésben, a család többi tagja is remekül érezheti magát. Egyrészt azért, mert a tolatókamerának köszönhetően a szeleburdi gyereknek sem esett baja, másrészt pedig azért, mert a csúcsmodellben a Subaru már DVD-s fedélzeti szórakoztató rendszert is kínál. Ehhez jár még a szintén DVD-alapú navigációs rendszer, illetve a Panasonickal közösen fejlesztett, kilenc hangszórós audiorendszer. A hazai importőr háromféle felszereltséget kínál. Az Active 13 190 000, a Comfort 14 590 000, az Exclusive pedig 15 090 000 forintba kerül – azaz a hasonlóan felszerelt nagy SUV-k között a Subarué lesz a legkedvezőbb ár idehaza. Jellemző egyébként a felszereltségi szintek gazdagságára, hogy a bőrkárpitozás is csak az alapmodellből maradt ki.