Az 5-ös BMW alapverziója a dinamikát illetően kellemes csalódást okoz, a fogyasztásról nem is beszélve Az 5-ös BMW alapverziója a dinamikát illetően kellemes csalódást okoz, a fogyasztásról nem is beszélve

A 2,0 literes, 184 lóerős dízelmotorral kapcsolatban két kérdés merülhet fel az emberben. Egyrészt vajon milyen dinamikát nyújt a testes 5-ösben – amelyben mindig is a hathengeres motorok voltak népszerűek –, másrészt a négyhengeres hangja vajon hogyan passzol az erőteljes fellépésű autóhoz?

Nyilván nem tol olyan nagyot, s nem is szól olyan fenségesen, mint a hathengeres, de racionálisan nézve (már amennyire egy tízmilliós autóval kapcsolatban ez felmerülhet) a 184 lovas motor is  bőséges erőtartalékot nyújt.

Az „M” sportcsomag miatt a sötét színek dominálnak az utastérben Az „M” sportcsomag miatt a sötét színek dominálnak az utastérben

Amikor a 130 km/órás sebességet a súlyos pénzbüntetések miatt átlépni eleve igen rizikós vállalkozás és amikor az üzemanyagárak lassan a 400 Ft/liter árat karcolják, akkor igenis van létjogosultsága egy ilyen motornak, s megkockáztatom azt is, hogy egyre inkább lesz. Arról nem is beszélve, hogy körülbelül 300 kilométerrel többet mehetünk el egy tankkal (közel 1200 km), mint mondjuk a 30d motor esetében.

Nyolc fokozattal gazdálkodik a sebességváltó

A dinamikát nemcsak a szubjektív gyorsulásérzet, hanem az adatok is messzemenően igazolják. Az 520d 8,1 szekundum alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége pedig 227 km/óra. Ez a gyakorlatban úgy nyilvánul meg, hogy szinte nincs olyan forgalmi szituáció, amelyben a 380 Nm-es nyomaték nem lenne elegendő, így az sem kérdés, hogy a német autópályák sebességkorlátozás nélküli szakaszain sem vallana szégyent.

A lejtős tetőív a fejtérnél érezteti a hatását, de a lábhely bőséges A lejtős tetőív a fejtérnél érezteti a hatását, de a lábhely bőséges

A meggyőző produkcióból a 685 800 Ft-ért rendelhető nyolcfokozatú automatikus váltó is kiveszi a részét. Okosan és észrevétlenül dolgozik, mindig az optimális fordulatszám-tartományban tartja a motort, s olykor 1600-as fordulatnál felkapcsol. Ennek, továbbá az eredendően takarékos dízelnek és a fékenergia-visszanyerésnek köszönhető, hogy tesztünk során 6,5 literes átlagot mértünk, ami az autó menetteljesítményét, méreteit és a hideg időjárást figyelembe véve roppant kedvező érték. Több országúti szakasszal nem lett volna nagy kunszt egy literrel kisebb fogyasztást elérni, noha az ezúttal is bebizonyosodott, hogy a 4,9 literes gyári adat inkább csak tájékoztatás jellegű.

Kívül-belül sportos az M-csomagos 5-ös

A F10-es kódjelű 5-ös BMW bizonyos színekben, mint például a korábban tesztelt 535i tesztautó sötétkékjében (AM 2010/16.) egészen beleolvad a forgalomba, de az 520d hófehér fényezése és a közel másfél millió Ft-os M sportcsomag (1 444 600 Ft) megteszi hatását, így igencsak kilóg az autó az átlagból. A lapos, hosszú és széles karosszéria, illetve a kékesen világító nappali menetfény „angyalszemei” eleve tiszteletet ébresztenek az autóstársakban, ám a mélyre húzott, sportos kötény és a hátsó, diffúzorszerű betét is ide sorolható. A beltér nem meglepő módon ezzel a csomaggal abszolút sportos hangulatot áraszt, s ha valaki szereti a sötét belsőt (a fekete színt csak az ezüstös dekorelemek törik meg), az nemigen találhat benne kivetnivalót. Az antracitszínu tetokárpit, a hagyományosnál jobb oldaltartással rendelkező ülések mellett a vaskos kormány és sebességváltó választókarja is más, a küszöbön átlépve pedig méretes „M” logó emlékeztet arra, hogy sportcsomagos autóval van dolgunk. A „pakk” egyetlen hátránya, hogy a sportfutómű kicsit túlzás az 5-öshöz. A nagy BMW alapból sem az a puha, ringatózós autó, így a keményebb rugózás a hazai útviszonyok közepette egyértelműen rontja a komfortot.

Mély üreg lapul a könyöklő alatt Mély üreg lapul a könyöklő alatt

Az 520d-nek természetesen megkérik az árát, a 10 millió Ft feletti vételár azonban teljesen összhangban van a gyengének korántsem nevezhető konkurenciával. A 11 690 000 Ft-os árcédulából azonban akkor lesz elgondolkodtató tényező, amikor összevetjük az erősebb dízelverziókkal. Merthogy a 204 lóerős, 3,0 literes, hathengeres dízel hajtotta 525d 2 155 000 Ft-tal, míg a 245 lovas, szintén 3,0 literes 530d 3 300 000 Ft-tal kerül többe, sőt a már-már sportkocsikat megszégyenítő menetteljesítményekkel rendelkező 300 lovas 535d-t 4 809 000 Ft-tal drágábban kínálják.

Az előző generációval ellentétben most már a négyhengeres verzióhoz is dupla kipufogóvég jár Az előző generációval ellentétben most már a négyhengeres verzióhoz is dupla kipufogóvég jár

TETSZETT
design, atmoszféra
motor, váltó
takarékosság
hatótáv

NEM TETSZETT
drága extrák
kemény sportfutómű

ÖSSZEGZÉS
Van nála tágasabb és olcsóbb nagyautó is, de az 520d-n nehéz fogást találni, mert alig akad tulajdonsága, ami ne lenne meggyőző. A négyhengeres dízelmotort lényegesen jobban leszigetelték, mint a 3-asban, tehát a hangja sem tolakodó.

BMW 520d
Összlökettérfogat: 1995 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 135 kW (184 LE) 4000/min
Max. nyomaték: 380 Nm 1750-2750/min
Hossz./szél./mag.: 4899/1860/1464 mm
Tengelytáv: 2968 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1695/610 kg
Csomagtér: 520 l
Üzemanyagtank: 70 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,1 s
Maximális sebesség: 227 km/h
Fogyasztás város/országút: 5,9/4,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 129 g/km
A modell alapára: 11 690 000 Ft
A tesztelt változat ára: 16 394 500 Ft