Az Európai Nagydíj elnevezést azért találták ki, hogy azok az országok, melyek több futamra alkalmas pályával is rendelkeznek, lehetőséget kapjanak arra, hogy kétszer más és más elnevezés alatt láthassák vendégül a Forma-1-es csapatokat. Valencia – Európai Nagydíj elnevezés alatt – 2008-ban debütált a Forma-1-es versenynaptárban, így immár ötödik éve kétszer is ellátogat a Forma-1-es cirkusz abban az országba, amely a motorsportok mellett már a Forma-1 elkötelezettje is.

Bár Valenciában már található egy versenypálya, ahol gyorsasági motoros versenyeket rendeznek, pár éve mégis azt a döntést hozták a város vezetői, hogy inkább egy Forma-1-es versenyzésre alkalmas utcai pályát alakítanak ki a kikötőben. Így a monacóihoz hasonló atmoszférája lett ennek a futamnak. Az előző, kanadai versennyel ellentétben – ahol az autók kis tapadással mentek nagy gyorsaság mellett – ez egy nagyon kanyargós pálya. A két egymást követő utcai pálya így szöges ellentéte egymásnak. A maga 25 kanyarjával egyedülálló a valenciai futam a szezonban, ahol a forróság és a nehéz előzési lehetőségek keserítik meg majd a pilóták életét. A gumikopás is erős lehet a pálya felszíne, a sok fékezés és a meleg miatt, így ismét főhet a csapatok feje a megfelelő gumistratégia kiválasztásakor. A Pirelli a lágy és a közepes abroncsokat viszi el Spanyolországba.

A hétvége legfőbb kérdése az, hogy vajon megszületik-e a szezon nyolcadik különböző győztese a spanyol pályán, vagy valaki duplázik, idén először. A pirellis Paul Hembery szerint a nyolcadik pilóta az idén egyedülálló pechszériával rendelkező Michael Schumacher lehet, amennyiben Fortuna asszonya ezúttal nem hagyja el. A német pilóta monacói teljesítménye legalábbis ezt prognosztizálja. A Mercedes pilótája a büntetése miatt eshetett el a monacói győzelemtől, így ha a teljesítményét és a benne lapuló győztes ígéretét nézzük akár nyerhet is Valenciában. Mivel ez egy olyan utcai pálya lesz – Monacóhoz hasonlóan – ahol nagyon nehéz lesz előzni, érdemes árgus szemekkel nézni a szombati időmérő edzést. Az élről való rajtolás kulcsfontosságú lehet a végső sikerhez vezető úton.

Az egyéni világbajnokságban vezető Lewis Hamilton sem pihenhet, s ezzel ő is tisztában van. „Nagyon jó érzés vezetni a bajnokságot, de csak két pontnyi az előnyöm Fernandóval (Alonso) szemben, ami semmiség, főleg mivel néhány igazán erős pilótát alig pár pont választ el egymástól. Így még minden nyitott.” – szögezte le. „Véleményem szerint a kiegyensúlyozottság inkább számít majd a világbajnokság megnyerése felé vezető úton, mint az egyéni erős eredmények. Így Valenciában ismét egy jó eredménnyel kell végeznünk.” – tette hozzá a McLaren pilótája.

A verseny és a pálya

A Valencia tengerparti részén megépített modern utcai pálya nagy izgalmakat ígér a Forma-1 szerelmeseinek. A betonfallal körbevett pályán 25 kanyar található, melyek lassú és gyors részek kombinációját adják és a pálya elég széles ahhoz, hogy előzési lehetőségeket kínáljon a pilóták számára. A pálya nagyjából felében mennek az autók teljes gázzal, ami a szezon átlagánál kevesebb, így nem lesz különösen megterhelő az aszfaltcsík az autók motorja szempontjából. A jó köridő kulcsa ezáltal nem a csúcssebesség lesz, hanem az autók jó kigyorsítása a kanyarokból kijövet. Így a kocsibeállítás mindennél fontosabb szerepet kap azért, hogy a csapatok elkerüljék az alulkormányozottságot.

Az 57-körös Európai Nagydíj június 24.-én helyi idő szerint 14 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 5,419 km, a teljes versenytáv 308,883 km. A körrekordot Timo Glock tartja 2009-ből 1”38.683-as időeredménnyel. 2010 után 2011-ben is Sebastian Vettel (Red Bull) nyerte meg a futamot. A német pilóta győztes ideje 1:39:36.169 volt. A második helyezett Fernando Alonso (Ferrari) lett, míg a bronzérmes helyen Mark Webber (Red Bull) ért célba.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!