A középkategóriájú tehergépkocsik ritkán kerülnek az érdeklődés középpontjába. Nem olyan közkedveltek, mint az úrvezetői jogosítvánnyal hajtható 3,5 tonnások, és korántsem annyira méltóságteljesek, mint a negyventonnás kamionok. Pedig szerepük összehasonlítható a középkáderekével egy vállalatnál: nélkülük egykettőre leállna a verkli. Azzal is folytathatjuk a hasonlatot, hogy míg az igazgatók és a segédmunkások viszonylag kevéssé differenciált csoportokat képeznek, a derékhadban rendkívül sokféle képességre van szükség. Visszatérve a haszonjárművekhez, a 6,5 és 15 tonna össztömeg közötti kategóriában, ahol a Mercedes-Benz Atego képviseli a csillagos márkát, rendkívüli mértékű, és egyre fokozódik a diverzifikáció.

Jolly Joker

Egy modellcsaládnak, amely itt akar helyt állni, éppúgy meg kell felelnie rövid- és középtávú áruterítőként, mint könnyű építőipari gépkocsiként vagy kommunális autóként, hogy csupán a legfontosabb területeket emeljük ki. A piac könyörtelenül kemény ítéletének csak az építőszekrény-elv alapján, gazdaságosan épített típusok felelhetnek meg, mint például az Atego 1222-es, amelyet alacsony alvázzal, nagy teherbírással és nagyteljesítményű motorral kimondottan arra a célra fejlesztettek, hogy 11,99 tonna össztömeggel még éppen autópálya-díj fizetése nélkül dolgozhasson áruterítőként Németországban. De ne szaladjunk még ennyire előre…

Ne csak nézz!

Ne csak nézz, láss is! – ez a teherautó-sofőr egyik jelszava. A küllemében is megújult Atego tompított és távfényét ezért külön izzókkal oldották meg, amelyek távfény-állásban egyszerre égnek, így nagyon jól megvilágítják az úttestet. Hatásukat opcionális ködfényszóró fokozza. Van ezenkívül még valami, ami újdonság egy európai teherautón (Japánból jött az ötlet): a fényár-világítás a két tengely között. Ha sötétben kell manőverezni, csak megnyom egy kapcsolót a vezető, és a hátsó tengely előtt kigyulladnak a 25 wattos lámpák, így mindent lehet látni a kocsi oldalától messzebb elhelyezett, és görbületükkel a holt teret szinte teljesen kiküszöbölő tükrökben. Ezt az extrát, amely már akkor kifizeti magát, ha egyetlen gumiabroncs- vagy járműsérülést sikerül megúszni vele, a platós Ategókhoz ajánlják.

Mercedes-minőség

Aki Mercedes személyautóból ül át az Ategóba, nem érez minőségi különbséget. Az elöl lépcsősen lejjebb hozott alváznak köszönhetően alacsony a padló, könnyű a beszállás (változattól függően egy vagy két lépcsőfok). Odabenn komplett új berendezés fogad, kellemes anyagokkal, finom felületekkel, ergonómikus megoldásokkal. Háromféle kivitel van: a „rövidtávú áruterítőben” a könnyű mozgásra helyezték a hangsúlyt, ezért például a rögzítőfék átkerült a motoralagútról a vezetőülés oldalára; a „hosszú távú áruterítő” több rakodóhelyet kapott, rögzítőfékkel a műszerfalon; végül a „Luxury” nevet valószínűleg nem kell magyarázni, ez a távolsági pilóta otthonosan barátságos fészke. Fülkehosszúságból háromféle áll rendelkezésre, és a leghosszabb készül magas tetővel is. Mindegyikben közös az Actrosból átvett, kiváló fűtő-szellőző rendszer.

Hajtóművek

Az új Atego négy-és hathengeres motorjainak teljesítményskálája 122-től 231 lóerőig terjed. Nyomaték-karakterisztikájuk annyira kedvező, hogy a korábbi 12 fokozatú sebességváltót kilencfokozatúval lehetett felváltani, amely 30 kilóval könnyebb. Ebben a kategóriában most először jelent meg a Mercedes Telligent automatikus váltómű, ezenkívül rendelhető a jármű a frissen kifejlesztett hatfokozatú robotváltóval is. A menetpróbán nekem ehhez a kivitelhez volt szerencsém, és messzemenően elégedett voltam vele. Lágyan kapcsol, finoman lehet vele elindulni, majd gyakorlatilag meg lehet feledkezni róla. Nagy áldás ez egy áruterítő jármű vezetőjének, aki az idő szorításában közlekedik, és még adminisztrációs munkát is végez.

Dombasszisztens

A városi forgalomban pörgő-forgó járműnek elengedhetetlen velejárója a kiváló fék. Az Atego mércének számít e téren, mivel állandó 10 bar üzemi nyomású Telligent fékrendszere nem csupán rendkívül rövid fékútjával és túlmelegedés által okozott hatáscsökkenést nem ismerő konstrukciójával tűnik ki, hanem a dombasszisztens funkcióval is. Arról van szó, hogy ha a vezető felengedi az álló jármű fékpedálját, akkor a rendszer mindaddig fenntartja a féknyomást, míg a pilóta meg nem nyomja a gáz-, a fék- vagy a kuplungpedál valamelyikét. Ez megakadályozza, hogy a gépkocsi akár emelkedőn, akár lejtőn véletlenszerűen elinduljon. Mind a négy keréknél tárcsaféket alkalmaztak, kivéve az építőipari járműveket, amelyeken az elsározódás veszélye miatt előnyösebb a dobfék.

Csökkentett üzemköltségek

A fejlett technikának köszönhetően sikerült jócskán felemelni az Atego szervizperiódusát. Hosszú távú közlekedésben 100-, áruterítésben 60-, nehéz üzemkörülmények között pedig 30 ezer kilométerenként kell műhelybe vinni. Sok szerkezeti egység egyáltalán nem kíván karbantartást, így a szervizköltség körülbelül 15 százalékkal mérséklődött a típuselődhöz képest. Megkönnyítették a sofőr munkáját is: a motorolaj szintjét és nyomását, a hűtő-, az ablakmosó- és a fékfolyadék szintjét a vezetőülésből lehet ellenőrizni, akárcsak az izzólámpák működőképességét. A menetpróbán persze nem érvényesültek ezen utóbbi előnyök, az viszont egyértelműen kiderült, hogy nagyon komfortos rugózású, eléggé csendes jármű az új Atego, jól érzékelhető visszajelzésekkel, kitűnő kormánnyal és fékkel. Ha már az a munkakör jutott valakinek, hogy napjában harminc helyen is megállva, rövid utakból rakja össze az évi sok ezer kilométert, nagyszerű kollegára talál benne.