Az új műszerfallal és központi kijelzővel kifejezetten modern a belső. Fotó: Lővei Gergely

A VW-csoport stratégái és dizájnerei sincsenek könnyű helyzetben, amikor arra kerül a sor, hogy egy-egy típusváltás során megkülönböztessék egymástól a konszern kisautótriójának tagjait, a VW Polót, a Škoda Fabiát és a Seat Ibizát. Utóbbira jutott a cégcsoporton belül a sportos modell szerepe, a 2017 óta piacon lévő 5. nemzedék frissített kivitelében pedig tényleg van némi latin hangulat, legalábbis a Desire vörös színnel (264 160 Ft) és a kézírásra hajazó, új típusfelirattal mindenképpen. Az igazán érdekes viszont az, hogy mostantól minden felszereltséghez komponált belső hangulatot adnak, így jelen esetben az FR-kivitel vörös dekorelemekkel és hasonló színű cérnával próbál némi izgalmat csempészni az összképbe.

Kisautós mércével nézve több mint korrekt a helykínálat

A változások a frissítés ellenére egyáltalán nem elhanyagolhatók, teljesen új digitális műszerfal rendelhető a típushoz, illetve 20%-kal megnövelték a központi kijelzőt, amelyet a középkonzol tetejére költöztettek. A kezelési koncepció terén abszolút hagyományőrző az autó, a nagytestvér Leonnal ellentétben a klímavezérlés külön panelt kapott – a funkcionalitás és az ergonómia terén nehéz fogást találni a modellen. Az Ibiza, mint csomag, már csak azért is erős, mert a karosszéria mérete lehetővé teszi, hogy akár egy 4 fős család igényeit is kiszolgálja.

Az 1,0 literes turbómotor 110 lóerős kivitelénél erőből nincs hiány, teljes terheléssel is mindig marad biztonsági tartalék, a sportosabb habitusú vezetők pedig annak örülhetnek, hogy gázelvételnél a turbó egészen jól hallható. Ugyanakkor indulásnál szokni kell a hosszú egyes fokozatot, illetve jobb, ha megbarátkozik a vezető azzal, hogy a váltásra figyelmeztető jelek túlságosan korán kérik a feljebb kapcsolást – ez a motor sík úton sem szereti, ha 1200-as fordulaton kell dolgoznia. Miközben a takarékosság terén nem kiemelkedő az 1,0 literes blokk (tesztfogyasztás: 6,2 l/100 km), azt azért meg kell hagyni, hogy a futómű és a kormányzás nagyon eltalált. Kisautó létére szinte tökéletes az Ibiza egyenesfutása, a németesen feszes futómű ellenére pedig a rugózása teljesen korrekt.

A start-stop rendszer működése lehetne finomabb, a kuplung kinyomására lassan indul újra a motor

Bármennyire is sok jó tulajdonsággal rendelkezik az Ibiza, 6,3 milliós alapára és az FR 7,4 millió Ft-os indulója is szemlélteti, hogy a szegmensben tapasztalható általános drágulás egyre jobban csökkenti a típusok versenyképességét. Az árolló már az Ibiza és a Leon között is egészen kicsi, ami értelemszerűen a kompakt típus felé terelheti a vásárlókat.

A kézírásra hajazó típusfeliratról könnyű felismerni a frissített modellt

TETSZETT
• ergonómia
• helykínálat
• futómű/kormányzás
NEM TETSZETT
• magas ár
• motorhang

ÖSSZEGZÉS
Nem vitás, hogy jól kitalált és átgondolt autó a frissített Ibiza, amely tágasságával családi járműként is szépen helytáll. Kár, hogy az alapár egészen biztosan megszűri majd a vásárlókat.

Seat Ibiza 1.0 TSI FR
Összlökettérfogat: 999 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 80 kW (110 LE) 5500-6000/perc
Max. nyomaték: 200 Nm 2000-3500/perc
Hossz./szél./mag.: 4059/1780/1444 mm
Tengelytáv: 2564 mm
Tömeg/teherbírás: 1169/501 kg
Fordulókör: 10,8 m
Csomagtér: 355 l
Üzemanyagtank: 40 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,0 s
Max. sebesség: 195 km/h
Átlagfogyasztás: 4,9-6,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 113-141 g/km
A modell alapára: 6 327 740 Ft (Ibiza 1.0 TSI Style, 95 LE)
A tesztelt verzió ára: 7 383 110 Ft