Azt hiszem, azt még a konkurencia is elismeri, hogy a Qashqai-sztori egy mesébe illő történetnek tekinthető. A Nissan ezzel a modellel újradefiniálta magát az európai piacon és olyan értékesítési eredményeket ért el, amiről még ők maguk sem álmodtak – a 2007-es első változat bemutatása óta több mint 2,3 millió darab kelt el belőle. Tulajdonképpen a Qashqaijal kezdődött el az elérhető árú crossoverek igazi térhódítása, és ezzel az a trend, miszerint a szabadidő-autók mellett már kevesebb babér terem a hagyományos kombiknak és egyterűknek. Azonban a második nemzedékében járó Qashqai sem kerülhette el a fiatalító kúrát – egyszerűen túl nagy a verseny ahhoz, hogy hátra lehessen dőlni.

Lapított aljú volán árulkodik a frissítésről. Fotó: Hilbert Péter

Karakteresebb orrot szabtak a tervezők az újdonságnak, a V-motívumos hűtőmaszk és a módosított fényszórók jól állnak az új Nissannak, amely látványos, élénk színekben is elérhető. A lökhárítók mellett a csomagtérfedél és a gépháztető is új, szóval nem csak arról van szó, hogy egyszerűen le akarták tudni a feladatot. Belül is egyértelmű a fejlődés, a GT-R-ére hajazó kormány egyszerre látványos és jó fogású, és bár ergonómiailag rendben van a Qashqai, a műszerfalon és a középkonzolon látszik, vannak meglehetősen konzervatív részletei is. A modellfrissítés azonban elsősorban a finomhangolásról szól, és ez érezhető az autó minden porcikáján. Ott vannak például a korábbiénál hosszabb ülőlappal rendelkező ülések, vagy a 29 literrel növelt csomagtér is. Ahogyan rekeszekből, úgy lábtérből sincs hiány, 4,4 méteres hosszúsága ellenére négy felnőttnek kényelmes az új Nissan. A frissítés talán legfontosabb hozadéka azonban az, hogy feltűnően csendes lett a Qashqai. A vastagabb hátsó oldalablakok, az ajtók gumitömítései és az új zajszigetelő anyagok használata magukért beszélnek. A futómű esetében igyekeztek a komfort irányába elvinni a hangolást. Ez azonban maximum a kisebb felnik esetén igaz, inkább a németesen feszes jelző illik a modell felfüggesztésére. A kormány ehhez illő módon közvetlenebb lett, a visszatérítési erő hiánya megszűnt – crossover létére nagyon is rendben van ezen a területen a Qashqai, főleg, hogy a hajtási befolyás már a múlté.

Új üléseket kapott a Qashqai, az ülőlapok hosszabbak 190 centis magassággal is el lehet férni hátul

A faceliftes verziót az elérhető legerősebb motorral, a DIG-T 160-as néven futó benzinessel teszteltük. Az 1,6-os, 163 lóerős turbómotor nagyon halkan jár, a start-stop rendszer is észrevétlenül teszi a dolgát. Azonban aki azt hiszi, hogy a csúcsmotorral nagyot ugrik a Qashqai, az téved. Alacsony fordulaton tétova az erőforrás, és ha már meg is van a fordulat, késve veszi a gázt. Szó sincs arról, hogy ez egy rossz motor lenne, hiszen még takarékos is (7,5 literes átlagot regisztráltunk), egyszerűen csak a kínálat tetején lévő blokktól többet várnánk. Az 1,6-os DIG-T-hez automatikus váltó és összkerékhajtás sem kérhető, azt hiszem, a legizmosabb motor esetében mindkét opció elvárható lenne, akár párosítva is. Mindent egybevetve azonban az 1,6-os ára nem eltúlzott, 5 895 000 Ft-jával 260 000 Ft-tal olcsóbb a 110 lovas dízelnél, a 130 lovas 1,6-oshoz viszonyított árelőnye meg már 760 000 Ft. Ez az árazás egyértelműen a benzinesek irányába terelheti a vásárlókat.

Alaphelyzetben 410 liternyi csomagot nyelhet el a raktér

Az alapellátmány hozza az elvárhatót (manuális klímaberendezés, tempomat, kartámasz, négy elektromos ablak), a csomagos extrák azonban beszűkítik a konfigurációs lehetőségeket. Örvendetes, hogy a többek között táblafelismerőt, sávelhagyásra figyelmeztetőt és vészfékezőt tartalmazó biztonsági csomag az alap Visiához is elérhető, teljesen emészthető, 160 000 Ft-os felárért.

Tetszett
• hatásos zajszigetelés
• kedvező alapár
• nagy üzemanyagtank
• praktikus belső

Nem tetszett
• korlátozott konfigurációs lehetőségek
• többet várnánk a csúcsmotortól

Összegzés
A Qashqai sikere abban is rejlik, hogy nincsenek kiugró negatívumai. Érződik rajta, hogy egy aktualizált, de alapvetően kiforrott konstrukcióról van szó. A dízelek továbbra is csak magas éves futásteljesítménynél érik meg.

Nissan Qashqai DIG-T 160
Összlökettérfogat: 1618 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 120 kW (163 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 240 Nm 2000-4000/perc
Hossz./szél./mag.: 4394/1806/1590 mm
Tengelytáv: 2646 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1565/1560 mm
Fordulókör: 10,7 m
Saját tömeg/teherbírás: 1369/531 kg
Csomagtér: 410 l
Üzemanyagtank: 65 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,9 s
Max. sebesség: 200 km/h
Város/országút/vegyes: 7,4/4,8/5,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 134 g/km
A modell alapára: 5 225 000 Ft (DIG-T 115)
A tesztelt verzió ára: 5 895 000 Ft