Jól néz ki a Jaguar új középkategóriás autója, és nem csak azért, mert az R-Sport felszereltségű példányt vizsgáltuk. A kínálat közepén elhelyezkedő szint megfelel annak, amit a német-japán vetélytársak egyszerű felszerelési elemként elérhető sportos megjelenési csomagként adnak: nagy légbeömlők elöl, mélyre húzott küszöbborítás, hatalmas felnik, diffúzornak látszó fekete betét a hátsó lökhárítóban. Itt érdemes is megállni egy pillanatra, hiszen rögtön két kerek kipufogóvégződést is kapott a nagyobb teljesítményű 2,0 literes turbómotor, de ezek az egyébként nem kis átmérőjű csövek aprónak tűnnek a hatalmas kivágásban. Mivel külön felszereltségről van szó, igazán beleférhetett volna két krómozott vég a keretbe.

A középső kijelző nem ismeri a nyelvünket, de a nagy képernyő magyarul is tud. Fotó: Hilbert Péter A középső kijelző nem ismeri a nyelvünket, de a nagy képernyő magyarul is tud. Fotó: Hilbert Péter

Kifejezetten jól néz ki a barna szín, és az a tény, hogy nem króm csillog mindenfelé a karosszérián, hanem feketére fényezték a díszeket – talán azért, mert elegáns, és nem ilyen sportos autóra számít az ember. Egyébként a legújabb divatnak megfelelően hosszú a motortér, a kupésan ívelt tetővel fedett utasteret hátratolták, és ebből következően nekem nehezemre esett a beszállás. Teljesen hátra kellett tolnom a vezetőülést és kihúznom a kormányt, így viszont már a B oszlop mögé csúszott be az ülés, alig maradt helyem a volán és a karosszéria között – persze az is igaz, hogy termetem jóval túlmutat az átlagon… Túlnyomórészt alumíniumból készül a karosszéria, azonban hiába a könnyűfém, ha abból sokat használnak fel, szinte kg-ra annyi az XE tömege, mint a hasonló méretű és teljesítményű konkurenciának.

Nem csupán szépek, a testet is határozottan fogják az első ülések. Az általános minőség rendben van. Láb- és fejtér tekintetében kell némi kompromisszum Nem csupán szépek, a testet is határozottan fogják az első ülések. Az általános minőség rendben van. Láb- és fejtér tekintetében kell némi kompromisszum

A belső tér kialakítása a Jaguar nagyobb modelljeit idézi, attól nem kell megijedni, hogy a tesztautónál minden, még a szélvédő alatt körbefutó és a kiemelkedő váltótárcsa melletti fautánzat is szürke; ez csak egy lehetséges megjelenés a sok közül. Némi megszokást igényel a Jaguar használata, például hogy nem ott van a kapaszkodó az ajtón, ahová ösztönösen nyúl az ember, hogy megállítsa a feltáruló ajtószárnyat. Ez csak megszokás kérdése, az viszont furcsa, hogy az autó fedélzeti menüje nem tud magyarul, ellenben az érintőképernyős fejegység igen – amíg középen magyarul kommunikál velünk az XE, a műszeregységben már például angolul. A navigáció is magyarul beszél hozzánk, azonban mindig figyelmeztet minket a rendszer, hogy ezen a nyelven a hangvezérlés nem érhető el. Mind az analóg műszerek között elhelyezett multifunkciós, mind a középkonzolon elhelyezett nagyméretű érintőképernyő grafikája jól néz ki. Utóbbi használata annyiból nehézkes, hogy a térképen megjelenő kisméretű gombokat pontosan el kell találni, ami menet közben megnehezíti az utas dolgát.

Finom darab az új benzines turbó, de a hangja nem éppen férfias Finom darab az új benzines turbó, de a hangja nem éppen férfias

Az egész autó méretre szabott öltönyként öleli körbe az embert, de már az első sorban is úgy tűnik, a másodikban pedig kifejezetten érezhető, hogy a németeknél szűkebben dolgoznak a brit szabók. Nem csak arról van szó, hogy a nagyméretű nyitható üvegtető miatt hátul bizony erősen korlátozott a fejtér mérete, de széltében és lábtérnél is kevés a hely.

A klasszikus sziluett hátsókerékhajtást rejt - sokak örömére A klasszikus sziluett hátsókerékhajtást rejt – sokak örömére

Nem csak a megjelenést vették sportosra, ehhez passzol az egész autó hangolása. A 19 colos felniken gördülő tesztautónál érezhetően azért volt kissé feszes a felfüggesztés, mert túlságosan peres abroncsokat használtak, azaz a divat áldozata lett a menetkomfort nagy része, de ha nem olyan úthibán gördül át az autó, ahol nem „üt” a kerék, akkor érezhető, hogy igenis van rugózás. A kormány kifejezetten könnyen forgatható, de elég visszajelzést ad még így is, a fék jól adagolható. A nyolcfokozatú automatikus váltó nagyon igyekszik mindig a lehető legjobb gyorsulást biztosítani, és nem csak padlógázra, ezért a pedál lenyomását némi gondolkodási szünet követi, amíg 3-4-5 fokozatot visszapakol a vezérlés, majd meglódul a karosszéria. Ezen úgy tudunk segíteni, hogy a kormány mögötti váltófülekkel átvesszük az irányítást az elektronikától; ez egyébként motorfék használatakor is jól jön. Meglepő módon a motortér felől olyan hangokat hallunk, mintha kompresszor nyüszítene, pedig a manapság általánosan használt turbó pumpálja a levegőt a 2,0 literes motorba. Finom a működés, bőven elég a 240 lóerő, azonban a feltöltő mellett nyugodtan hagyhattak volna még némi motor- vagy épp kipufogóhangot is – mégiscsak egy R-Sport felszereltségű autóban ülünk. Talán azért olyan nyámnyilák a lökhárítóból kikandikáló kipufogók, mert a gyáriak tudják, hogy úgyis lecseréli azokat a tulajdonos?

Átlag alatti a csomagtér mérete, de ez aligha lesz döntő szempont a vásárlásnál Átlag alatti a csomagtér mérete, de ez aligha lesz döntő szempont a vásárlásnál

Anyagiak tekintetében szinte forintra pontosan oda lőtte be a Jaguar az XE vételárát, ahol a vetélytársak is mozognak, a sportcsomagos német ellenfelek is ennyibe kerülnek hasonló teljesítményű 2,0 literes turbómotorral – igaz, azoknál jellemzően feláras extra az automatikus váltó, míg a britek csak ilyennel kínálnak benzinmotort. Nagyvonalú, 3+2 éves garanciát ad a hazai forgalmazó, és az első három évben (dízelnél 170 000 km, 2,0 literes benzinesnél 96 000 km, 3,0 literes benzinesnél 156 000 km futásteljesítményig) ingyen adják a karbantartást is.

A fekete betét kivágásai vaskosabb csöveket is befogadnának A fekete betét kivágásai vaskosabb csöveket is befogadnának

Tetszett
• megjelenés
• vezethetőség
• erős motor

Nem tetszett
• szűk utastér
• feszes rugózás
• túlhűt a szellőzés

Összegzés
Stílusos megjelenéssel, versenyképes műszaki tartalommal indul harcba az XE, de mind az utas-, mind a csomagtér mérete átlag alatti. A vezetési élmény remek, 1-2 collal kisebb átmérojű felnivel még jobb lehetne az autó.

Jaguar XE 25t
Összlökettérfogat: 1999 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 177 kW (240 LE) 5500/perc
Max. nyomaték: 340 Nm 1750-4000/perc

Hossz./szél./mag.: 4672/1850/1416 mm
Tengelytáv: 2835 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1602/1603 mm
Fordulókör: 11,7 m
Saját tömeg/teherbírás: 1530/590 kg
Csomagtér: 415-923 l
Üzemanyagtank: 63 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,8 s
Max. sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 10,2/6,0/7,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 179 g/km
A modell alapára: 9 799 000 Ft (SE Pure, dízel)
A tesztelt verzió ára: 12 199 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Hozzászólások