Sok sportmodellt kipróbálva és több átépített tuningautóban ülve az a tapasztalatom, hogy nagyon könnyű elrontani a futóművet, még a gyáraknak sem egyszerű jót építeni. Jellegzetes hiba a túl rázós, kemény futómű, amikor nincs a rugónak megfelelő komfortzónája. Nem mindig találják el a rugó és a lengéscsillapító házasítását: túl erős rugó esetén a lengéscsillapító nem tudja betölteni a szerepét, a rugó hintáztat, kis amplitúdóval viszonylag gyors kilengési idővel mozgatja a kasztnit. A túl kemény lengéscsillapító a jobbik eset, ekkor csupán nem engedi a rugót gyorsan és mélyen dolgozni.

Felül is bontogatni kell, hogy kijöjjön a gólyaláb: Fotó: Dombóvári Mihály Felül is bontogatni kell, hogy kijöjjön a gólyaláb: Fotó: Dombóvári Mihály

A sportfutómű kicsit össze is kapcsolódott az „ültetés” fogalmával, pedig nem fedi a kettő egymást, az utóbbi csak része lehet a sportfutómű-építésnek. A gyártók sport, vagy sportos modelljeikben az alaptípushoz képest 15 mm-es ültetést szoktak alkalmazni – ez még „útkonform”. A tuningcégek sportkészletei átlagosan 30-40 mm-t engedik lejjebb a kocsi hasát, az állítható készletekkel ez 60 mm-re is fokozható, ami lényegében pályahasználatot feltételez. Van persze olyan mértékű ültetés is, ami már rontja a kocsi sajátkormányzási tulajdonságait, mivel a lengőkarok nem a tervezett helyzetben kényszerülnek dolgozni.

Az összerakott rugóstag a visszatétel előtt. A piros rugó nyugdíjba megy, a sárga Koni továbbra is szolgál Az összerakott rugóstag a visszatétel előtt. A piros rugó nyugdíjba megy, a sárga Koni továbbra is szolgál

Jómagam úgy kétévente váltok ideológiát, ha nagyon megunom a gyári futóművet, jön a sport, majd újra gyári. Kicsit kötöm is az alkatrészkopáshoz az átszereléseket. Most ismét eltelt két sportfutóműves év, és összegeztem a tapasztalatokat. Maga a beszerelt Koni szett (H&R rugók és Koni állítható gátlók) nagyon szépen dolgoztak együtt, maradt komfortzóna, és nőtt a stabilitás. Azonban az autó hasa, lökhárítója, úton-útfélen leért, a fekvőrendőrök hegyekké nőttek a szememben, és kedvenc autózási formámban is zavaróvá vált, a kis országutakon való tempós haladáskor rendre érintőt vett a kocsi az ócska útburkolaton. Ebben persze nagy szerepe volt az autó (VW Passat) nagy tengelytávjának és első túlnyúlásának. Mivel ez a napi használatban és az élvezetben is túl sok korlátot állított, újragondoltam a dolgot: a dögösebb kinézet kevés a sok használati kompromisszumért, hiszen a rossz utak miatt a jobb stabilitást sem lehet élvezni. Felhívtam Kárászy Istvánt, hogy a szettben lévő sárga Konik párosíthatók-e a gyári rugókkal. Az igen választ azonnali bejelentkezés követte az ABT-szervizbe, ahol szétkapták a futóművet, kiszedték a szép piros sportrugókat, és a helyükre betették a gyári rugókat. De nem akármilyet, hanem a gyárilag 15 mm-rel emelt („rossz út” futóműhöz adott) rugókat. Na, így már nem fognak ki rajtam az utak!

Helyére került az emelt rugó a sport-lengéscsillapítóval Helyére került az emelt rugó a sport-lengéscsillapítóval

Persze fáztam a végeredménytől, hogyan fog viselkedni a kocsi. Nos, az eddigi tapasztalat igen pozitív: bár tovatűnt a vagány látvány, a felni is két számmal kisebbnek tűnik a nagyobb sárvédő peremtávolság miatt, azonban a kocsi szépen viselkedik. A komfortzóna nőtt, kicsit jobban berugózik, de mivel a rugó most gyengébb, nem is dob akkorát. Viszont a lengéscsillapító nagyon kordában tartja a mozgást, nincs billegés, farlengedezés, túlzott bedőlés.

A futóműszerelést most is a beállítás zárta, ennek hiányában mit sem ér az egész A futóműszerelést most is a beállítás zárta, ennek hiányában mit sem ér az egész

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!