Az autópálya-kezelő feladata a biztonságos közlekedés biztosítása – reagáltak vadászberkekből arra a kérdésünkre: valóban ekkora-e a veszély, hogy jóformán az autópálya teljes hosszát ilyen területnek nyilvánítják ezekkel a táblákkal? A vadászok arra hívták fel a figyelmet: a polgári törvénykönyv 2014-es változásáig két veszélyes üzem, a vadászat és a közlekedés találkozásaként tekintettek egy vad által okozott balesetre, azóta azonban gyakorlatilag minden esetben a vadászati jogosult felelőssége, ha a sztrádára vad téved. Márpedig – mesélik a vadászok – a sztráda melletti vadkerítés állapota egynémely helyeken finoman szólva kívánni valót hagy maga után, akad olyan, ahol csak az a vad nem téved fel az autópályára, amelyik nem arra jár…

A sztrádát igénybe vevő autós a díjfizetés fejében joggal várja el: biztosítsák számára a gyors és biztonságos közlekedés feltételeit. Aligha várható el tőle, hogy a megengedett 130 kilométeres maximális sebesség tudatában „óvatosan” hajtson, ahol vadveszélyre figyelmeztető táblát lát. Hiszen az M7-es esetében e szerint szinte végig csökkentett tempóban kellene haladnia…

Lapunk tanácsot kért az M7-es illetékes közútkezelőjétől és a rendőrségtől is. Előbbi egyelőre nem válaszolt, a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószolgálata pedig a Zsaru Magazin decemberi számából Marics Zsolt alezredesnek, a megyei főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetőjének a nyilatkozatát ajánlotta iránymutatásul. Az alezredes persze nem speciálisan az autósztrádákon alkalmazandó vezetési stílusról beszélt: „Defenzív járművezetéssel, a környezet folyamatos ellenőrzésével optimális esetben időben észre lehet venni, ha valami akadályozza a jármű továbbhaladását. Kerítés, vadrács nélküli útszakaszokon érdemes a perifériás látómezőben figyelni az útpálya mentén a fás-bokros területeket. Ha csillanást, villanást látunk az éjszakában, célszerű lassítani, könnyen elképzelhető, hogy egy állat szemén tükröződött a reflektor fénye. Ha a szemből érkező járművek lámpafényében árnyékot fedezünk fel, azonnal fékezzünk, mert valószínű, hogy valamilyen állat körvonala takarta ki a fényt. Ha közvetlen közelünkben bukkan fel egy nagy testű állat, legcélszerűbb fékezés–kormánymozdulat–fékezés módszerrel lassítani, és lehetőleg kikerülni az állatot.”

Ha mégis megtörténik a baj, személyi sérülés esetén kötelező értesíteni a rendőrséget, de a csupán anyagi kárral járó ütközéseknél is könnyebben érvényesíthetők a polgári jogi követelések, ha rendőrségi jegyzőkönyv készül. Az elgázolt állatot tilos az úttesten hagyni, de elvinni sem szabad. A rendőrség segít felvenni a kapcsolatot az elhullott állat gazdájával.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!