A történet kissé hasonlóan kezdődik, mint Ferruccio Lamborghinié az autókkal: nem talált az igényeinek megfelelőt, ezért megalapította saját márkáját. Az eredetileg rádió- és tévéműszerész Gráner József fagylaltozókat nyitott, de úgy látta, rossz a kapható olasz fagylaltgépek ár/érték aránya. Önállóan megtervezte a szerkezetet és a vezérlést, megépített három darabot magának, egyet a barátjának, majd kiállított néhányat Budapesten. Záporoztak a megrendelések, átállt ezek teljesítésére. Ma már 400 hazai cukrászdában működnek különféle gépei, Európa 17 országába exportált, behatolva a korábban egyeduralkodó taljánok saját felségterületére is.

”Biohibrid” kerékpár. Fotó: Karlovitz Kristóf

Közben érdeklődni kezdett a térhatású fényképezés iránt, kedvtelésből remek fotókat lőtt. Nem ő lenne, ha megelégedett volna ennyivel, a budapesti planetáriumnak elkészítette hazánk első 3D filmjét, „Csodálatos univerzum” címmel, amit 36 moziban vetítettek. Forgatott egy filmet Magyarországról, „Hazánk 3D-ben” címmel, ezt már Moszkvában és Pekingben is láthatták a nézők. Logikusan adódott a következő lépés, a családi vállalkozás egyik üzletága 3D-s pénzbedobós filmnéző gépeket állít elő, ad el és helyez ki, például múzeumokba, látogatóközpontokba. Megvan tehát a háttér, korszerűen felszerelt műhellyel, ahol további elképzeléseket lehet megvalósítani.

Sajátosan praktikus ötletek valósultak meg a nagykanizsai mester ”Full Electric” biciklijén. A dörzskeréken kívül hagyományos, pedálos-láncos hajtás is van az elektromos kétkerekűn

Mit gondolnak, hogyan közlekedik egy ilyen szerteágazóan tevékeny menedzser? Messzebbre természetesen autóval, de a városában és környékén környezetkímélő és praktikus kétkerekűn. Amely persze ugyanúgy nem lehet szokványos, mint ahogy nem átlagos személyiség az 1961-es születésű Gráner József sem. Fogott egy közönséges, elöl-hátul rugózott, aluvázas kerékpárt, és jól megfűszerezte, így jött létre a „Full Electric”. Az első kereket villanymotor forgatja dörzshajtással – ennek kivitelezése nem volt egyszerű, mert a kevlárszálas bicikligumi megette az acél recéshengert, de a megedzett változat már bevált. S mi tárolja az elektromos energiát? Természetesen lítium-ion akku (42 db), de 10 db 300 farádos szuperkondenzátorral kiegészítve, ami nagyon gyorsan feltöltődik és kisüthető, óriási áramerősséggel. Ez fékezéskor és elinduláskor játszik szerepet: a mozgási energiát az F–1-es versenyautókéhoz hasonló KERS (Kinetic Energy Recovery System – mozgási energia visszanyerő rendszer) veszi fel, és táplálja vissza. Az aktív biztonságot – és a látványhatást – LED-es fényjáték fokozza a vázon. Egy teljes feltöltés 4 forintba kerül, a hatótáv 13-15 kilométer, eddig ötszázat futott a rendkívüli kerékpár, amely rendszeres használatban bizonyítja célszerűségét.

A kerékagy nélküli bringa tömör gumiabroncsai Tajvanról érkeztek. A különleges jármű súlya 22 kg!

Ugyanezt aligha mondhatnánk el Hubless, azaz kerékagy nélküli biciklijéről. Ilyeneket másutt is építettek már, afféle dizájnjelenségként, őt pedig megihlette a fényképeken látott, teljesen üres, szabadon átlátható kerék, izgatta a műszaki kihívás. A két kerék és a váz tömör alumíniumból készült, nagy hőelvezetése miatt három hegesztőgépet kellett egyszerre igénybe venni hozzá. Szabadonfutó van a kerékpáron, de váltó és fék nincs, igazából csak arra szolgál, hogy kiállításokon, reklámhordozóként keltsen figyelmet. Elindulni vele elsőre nagyon fura, mert a nagy áttétel miatt igencsak kell pörgetni a pedált, miközben alig mozdul meg a jármű. Amikor pedig nekilendül, a sok görgőnek akkora az ellenállása, hogy rendes erőt kell befektetni a hajtásba. Túrára ne ezzel induljunk, de mókának elsőrangú!

Nincs lehetetlen: átalakított elektromos nagyrobogó

A kétezres évek elején készült BMW C1-es az autó előnyeit akarta egyesíteni a robogóéval. Gráner úré 125-ös, négyütemű kivitel, alkalmi használatban. A bajorok kihoztak elektromos változatot is, de azt megvenni nem lett volna érdekes. Ehelyett a gondolattól felbuzdult ezermester vásárolt egy másik példányt, és maga alakította át 4000 wattos, 72 voltos agymotorral és amerikai vezérlőelektronikával, amelyen valamennyi paraméter laptopról állítható be. A csinos összegbe került 300 db, egyenként 2,6 amperórás Samsung lítium-ion akku ugyanolyan, mint a Tesla autóké, a töltőelektronika egyenként felügyeli és optimálisan tölti mindegyiket. A 45 km/órára korlátozott csúcssebességű, 90 kilométeres hatótávú jármű a mindennapok lótás-futásában bizonyítja gyakorlati értékét. Mivel oly halkan suhan, hogy nem vennék észre a gyalogosok, hifiberendezés zenéje figyelmezteti őket a környezetkímélő robogó közeledésére.

Az 1954-es évjáratú BMW R 25/3-ast gondosan felújította, a gyújtás elektronikus, a rendszám egyedi! ”Meg akarom óvni, hadd maradjon fenn az utókornak!” – mondta Gráner úr 64 éves motorjáról