Megismerhető lesz a régi gépjárművek előélete

2016. február 17. (szerda) Balázs László/teol.hu
Csökkenhet a használt autók vásárlásának kockázata, miután nyilvános adattárban lehet majd megnézni, hogy mikor és milyen javításokat végeztek rajtuk.
  • A+
  • A-
  • P
  • @>
  • |<

Aki magánszemélyként autóvásárlásra adja a fejét egy dologban biztos lehet: ha nem vigyáz, könnyen nagyon rosszul járhat. Fokozottan igaz ez a használt gépjárművekre. Nyilvántartást vezet majd a közlekedési hatóság a járművek előéletéről. Egy közelmúltban megszületett jogszabály szerint ez tartalmazza majd a gépkocsi forgalomba helyezése előtti, illetve az időszakos vizsgálatok alapján megállapított, javítással kapcsolatos adatokat, a futásteljesítmény mutatóit, és a hatósági engedélyben feltüntetett járműazonosító információkat is.

Leáldozóban a kilométerórák visszapörgetésének. Az új nyilvántartás a javítással kapcsolatos adatokat, a futásteljesítmény mutatóit is láttatja majd (Fotó: Mártonfai Dénes) Leáldozóban a kilométerórák visszapörgetésének. Az új nyilvántartás a javítással kapcsolatos adatokat, a futásteljesítmény mutatóit is láttatja majd (Fotó: Mártonfai Dénes)


– Vásárláskor feltétlenül szükséges a szervizkönyv valódiságának ellenőrzésére is, mert gyakran ezek az okmányok sem eredetiek. Vannak jelek, amelyek alapján ránézésre gyanú kell, hogy ébredjen bennünk. Például, ha az elvileg több éves eltéréssel szereplő bejegyzések mind ugyanazzal az írással és tintával szerepelnek. A papíralapú szervizkönyv abszolút alkalmas visszaélésre. Van lehetőség az ügyeskedésre, össze-vissza pecsételgetésre – nyilatkozta lapunknak a megyeszékhelyen szervizkoordinátorként dolgozó Mester Ákos.

A nemzetközi piacon már bevett gyakorlat a járművek ilyen adatainak gyűjtése, amitől a magyar szakemberek – a külföldi tapasztalatokhoz hasonlóan – a járművek értéktartását, a piac további tisztulását várják.
– Mi is tapasztaljuk, hogy az emberekhez eljutott az információ az e-szervizkönyvről. Egyre több telefonos megkeresést kapunk: bediktálják az alvázszámot, és az alapján lekérik az autó előéletét. Ha igazán biztosra akarunk menni, vegyük fel a kapcsolatot a könyvben szereplő műhellyel, informáljuk le az autót! Nem kell mást tenni, mint megkérdezni, hogy mit tudnak róla, és konkrétan milyen műveleteket végeztek rajta  – jegyezte meg Mester Ákos. – Úgy látjuk, a hozzánk betérő ügyfelek egyelőre a gépjárműadat-lekérdező szolgáltatás helyett inkább az okmányirodát választják, annak ellenére, hogy ott többet kell fizetni az adatokért. Ma az emberek 95 százaléka az internetről választ autót, az már nem jellemző, hogy körbeautózzák a kereskedéseket. A vásárlók tudatosan oda mennek, ahol a kiszemelt autó van.

A közútijármű-előéleti nyilvántartás adatai nyilvánosan, közvetlenül elektronikus úton lekérdezhetők lesznek, anélkül hogy igazolni kellene ennek célját, illetve jogalapját. A pontos részletek – mikortól, kiknek és hogyan kell adatokat szolgáltatni, illetve hogy az érdeklődő ügyfél milyen információkhoz és mennyiért juthat hozzá – még nem ismertek.

Tavaly 550 ezer autó cserélt gazdát

Az e-szervizkönyv nem csak a majdani vásárlókat segíti majd: a nyilvántartott adatok a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) részére statisztikai célra, egyéb statisztikai, illetve tudományos kutatási célra átadhatók és felhasználhatók lesznek, személyazonosításra alkalmatlan módon. A KEKKH tervei szerint a nyilvántartás később mobil alkalmazáson keresztül is hozzáférhető lesz. Erre minden bizonnyal szükség is lehet, hiszen tavaly közel 550 ezer használt személyautó cserélhetett gazdát Magyarországon, 11 százalékkal több az egy évvel korábbinál.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Megismerhető lesz a régi gépjárművek előélete

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2016/13-as számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Teszt: Renault Megane GT, Peugeot 308 GT SW, Mercedes-Benz C 250 Coupé, Ford Mustang Convertible 2.3 EcoBoost aut., Suzuki GSX-S1000
  • Extra: Can-Am Spyder világtalálkozó, Űrbázis a BMW tiszteletére
  • Vezettük: BMW M2, Seat Ateca, Volkswagen Amarok V6 TDI
  • Tanácsadó: Fényezés javítása, festékvastagság mérése
  • Használt: BMW C1 (2000-2002)
Autómotor Piactér