70 évvel ezelőtt a SEAT izgalmas utazásba kezdett. 1950. május 9-én hozták létre azt a céget, amelyik „kerekekre helyezte” Spanyolországot és széles körben tette elérhetővé a mobilitást. Ettől a pillanattól kezdve, és egészen a most szombati 70. születésnapjáig a SEAT mélyreható változásokon ment keresztül, és állandó megújulási képességéről tett tanúbizonyságot.

E kihívásokkal teli hosszú utazás tette a vállalatot azzá, amit ma a SEAT jelent. A SEAT az egyedüli autógyár, amely gépkocsikat tervez, fejleszt, gyárt és értékesít, Spanyolországban az ország vezető ipari befektetője, és vezető szerepet tölt be a kutatás és a fejlesztés (K+F) terén, a GDP 1%-át adja és a legyártott gépkocsik 80 %-át exportálja. Egy erős cégről van szó, mely a Volkswagen-csoport, a világ vezető autógyártó csoportjának tagja. Egy növekedési pályán lévő cégről, amely továbbra is a legjobb mobilitási megoldásokat kínálja annak érdekében, hogy az emberek életét kényelmesebbé tegye.

A SEAT elnöke, és pénzügyi, valamint információ-technológiáért felelős alelnöke, Carsten Isensee kifejtette, hogy „hetvenéves története során a SEAT bebizonyította, hogy képes megújulni, és újra felfedezni önmagát, és így sikeresen megfelelni a felmerült kihívásoknak. Egy átalakító erő volt nyomon követhető a gépkocsigyártó cég átalakulásától egy erős technológiai és ipari vállalattá történő fejlődésééig.”

Barcelonából a (nagy) világba
A SEAT a Zona Franca-ban – a barcelonai vámszabad területen – lévő gyárában 1953-ban kezdte meg a gyártást, akkor naponta 5 SEAT 1400-ast gyártottak. Miután 40 évig a márka történetében olyan ikonikusnak számító modelleket gyártottak, mint a SEAT 600 és a SEAT 127, a márka egy új, nagyobb, és korszerű gyár felépítése mellett döntött, és 1993-tól a gyártást Barcelonából Martorellbe vitte. Ezt a gyárat, amelyik 244.5 milliárd pesetás (1.47 milliárd euró) kezdeti beruházás után jött létre, a második nemzedékhez tartozó SEAT Ibiza és az új SEAT Cordoba bevezetésével avatták fel. Ezekből naponta 1 500 darabot gyártottak.

Jelenleg a vállalat három gyártó központtal rendelkezik: Barcelona, El Prat de Llobregat és Martorell, ahol jelenleg az Ibizát, a Leont és az Aronát gyártják. Ezen túl a cég a Cseh Köztársaságban gyártja az Atecát, Németországban a Tarracót, Portugáliában az Alhambrát, és Szlovákiában az elektromos Mii-t, a SEAT 100 %-ban elektromos gépkocsiját. A mai napig összesen több mint 19 millió SEAT gépkocsit gyártottak.

Mióta a vállalat 1965-ben megvalósította az első export értékesítését, amikor a célország Kolumbia volt, a SEAT Spanyolország vezető ipari exportőrévé vált, és a spanyol gazdaság teljes exportjának csaknem 3%-át adja. Manapság a SEAT gépkocsik olyan helyekre is eljutnak, mint Új-Zéland, Mexikó és a Francia Guyana.

A SEAT az elmúlt 70 évben exponenciális fejlődést mutatott, az autók tervezésétől a gyártáson át az export értékesítésig. Manapság három perc alatt állítanak elő ugyanannyi autót, mint korábban egy egész nap alatt, és összehasonlítva azzal, hogy az 1950-es években egy SEAT 600-asra két évet kellett várni, ma a Fast Lane szolgáltatással 5 számítógépes kattintással 10 perc alatt vásárolhatunk autót, melyhez 21 nap alatt hozzá is juthatunk.

Széles és versenyképes termékválaszték
Az elmúlt 70 évben a gépkocsigyártó összesen 75 modellt hozott forgalomba, különféle változatban és generációkkal, köztük több olyan jelentős modellt, amelyek fordulópontot jelentettek a vállalat életében. Kezdve 1953-ban bemutatott SEAT 1400-assal, amely a cég által gyártott első gépkocsi volt, vagy a legendás SEAT 600-ast, amelyet 1957-ben mutattak be, és hamarosan a szabadság és a mobilitás jelképé vált.

1984-ben megérkezett az első SEAT Ibiza, 1999-ben pedig a SEAT Leon, amelynek értékesítési sikere bevezetése óta tart. Érdemes azt is megjegyezni, hogy 2016-ban a vállalat jelentősen bővítette a termékválasztékot azáltal, hogy a SEAT Atecával, a SEAT Aronával és a SEAT Tarracoval belépett a szabadidő autók (SUV) szegmensébe, és 2019-ben bejelentette a SEAT Mii Electric, az első elektromos gépkocsi bemutatását.

Az autók fejlődése és korszerűsítése ezen 70 éves út során állandó volt, ami folyamatosan kiegészült a technológiai fejlődés eredményeivel a gépkocsi minden vonatkozásában, a biztonsági rendszerektől kezdve a legfejlettebb összekapcsolhatósági eszközökig. Ezen túl a SEAT a fenntarthatóbb és környezetbarátabb mobilitás iránti elkötelezettsége részeként a vállalat jelentős elektromos offenzívába kezdett.

Ebben az értelemben a cég új elektromos és plug-in hibrid modelleket fog bevezetni 2020-ban és 2021-ben, amelyek csatlakoznak majd a SEAT Mii jelenleg már kapható elektromos változatához. Ezek közül először az új Leon család, amelynek van plug-in hybrid (PHEV) verziója; a Tarraco PHEV és a nemrégiben elindított CUPRA Formentor, amelynek lesz elektromos plug-in hibrid változata, végül pedig az el-Born, mint a cég második 100% -os elektromos járműve csatlakozik a Mii elektromos gépkocsihoz.