A KPM Közúti Ellenőreinek egyik első munkanapja, 1954. május 8-án

2016. január 15. (péntek)

A KPM Közúti Ellenőreinek munkájáról szóló írás először az Autó-Motor 1954/10-es számában jelent meg.
  • A+
  • A-
  • P
  • @>
  • |<

A zöldelő felsőgödi lapály tavaszi leheletét hozza a reggeli hűvös szél. De azok a piros karszalagos férfiak, akik fázósan húzzák össze magukon új esőkabátjukat, ezt észre sem veszik. A csoportjukhoz tartozó rendőrőrmester elvtárssal együtt az utat figyelik. Amikor Pest felől feltűnik egy teherautó, az őrmester kiáll az útra: magasbalendül a piros-fehér tárcsa és az FB-753 rendszámú kocsi már az út padkáján dorombol.
- Jó reggelt! - köszön be az egyik karszalagos a gépkocsi nyitott ajtaján. Majd barátságosan hozzáteszi: - Közúti ellenőrzésre felmutatni a menetokmányokat.
És Mezei József gépkocsivezető szolgálatkészen adja át a kívánt papírokat a közúti ellenőrnek s a jogosítványt a rendőrőrmesternek. Amíg a Vácra irányított alumíniumtömbökkel jól terhelt kocsi okmányainak vizsgálata folyik, addig a gépkocsi műszaki ellenőrzésével is végez a rendőr elvtárs.
- Köszönjük szépen, minden rendben van! - búcsúzik udvariasan a közúti ellenőr.

*

Május 8-án így indult meg a Közlekedésügyi Minisztérium újonnan életrehívott Közúti Ellenőrző Osztályának gyakorlati munkája. A gépkocsik ezrei futnak kihasználatlanul, vagy a célnak nem megfelelő terheléssel, esetleg az idevonatkozó rendeleteket kijátszva és az általuk így haszontalanul „elfüstölt” üzem- és kenőanyag, valamint egyéb elhasznált műszaki anyagok árából új betonutakat, garázsokat, gépkocsikat lehetne építeni. Tudva tudja ezt mindenki. És mégis akadnak még a gépkocsivezetők vagy vállalati igazgatók között, akik ezt nem akarják tudomásulvenni.

Itt van például a veszprémi MÁVAUT (43. AKÖV) esete. FA-358 rendszámú Klöckner Deutz 3 tonnás kocsijukhoz Veszprém megye területére és Budapest-Veszprém útvonalra szóló körzeti igazolványt kaptak. Most pedig, mint az ellenőrzés során kiderül, a kocsi átlépte a körzethatárt és mindössze egy rossz Diesel-adagolóval igyekszik üresen Vácra. Ha már múlathatatlan volt ez a váci út, (állítólag ott javítják az adagolót), milyen jól elvihette volna magával az előtte robogó alumíniumszállítmány. Ehhez pedig nem is kellett volna mást csinálniok, csak betelefonálni a központi menetirányítóba, ahonnan kapott volna fuvart Vácra. (Csak úgy mellékesen említjük meg, hogy Vác felé óránként indul a budapesti Mávaut autóbusza. Egy-két adagolót így is el lehet juttatni – még a veszprémi Mávautnak is...)

Egy Dodge Weapon közeledik észak felől. Az ellenőrzés alkalmával elmondja az FA-189 rendszámú gépkocsi vezetője, hogy az Erdőgazdasági Szállítási Vállalat váci kirendeltségétől rezsi-menetlevéllel Pestre megy egy személyért. De elmulasztottak jelentkezni a menetirányítónál fuvarért (nem volt kihasználatlansági igazolványuk) és mindezen túl: átlépték az engedélyezett 30 km-es körzethatárt is.

Meg itt van a Máv Hídépítő ÜV. FM-242 rendszámú 3 1/2 tonnás Csepelje, amely a 4215/42. számú rendelet alapján, a vállalatvezető által – felelősségének teljes tudatában – kiállított és aláírt nyilatkozattal „felszerelve” Szobra igyekezett – üresen, hogy onnan sport- és üdülőberendezéseket szállítson Fonyód-Bélatelepre.
Mi van ezen észrevennivaló?
Sok. Ugyanis a fenti rendeletet azért hozták, hogy ha a gyár, a vállalat folyamatos termelését valamilyen anyag- vagy áruhiány, esetleg egyéb súlyos anyagi kár veszélyeztetné, az igazgató felelősségének tudatában aláírhatja a nyilatkozatot és ezzel a kocsi átlépheti a körzethatárt. Ki hallott már olyan esetet, hogy például röplabdaháló és éjjeliszekrény nélkülözhetetlen lenne a vasúti hídépítéshez?

A rendelet ilyesfajta kijátszása nem elszigetelt jelenség. A Kereskedelmi Tervező Iroda körülbelül 1/2 köbméter faanyagot, 2 köteg nádat, 100 kiló gipszet, 150 tetőfedő palát, 1 keverő- és 2 hordóládát szállított a Budapesti Élelmiszerszállító Vállalat kocsiján a balatonvilágosi üdülő tatarozásához. Mondanunk sem kell, hogy mindehhez a KTI vezetője adott a fentihez hasonló nyilatkozatot. (ez az eset az érdi ellenőrzésnél derült ki. Vajon a többi helyen hány ilyen vagy ehhez hasonló eset fordult elő?) Hogyan szállítsák hát a vállalatok – körzethatáron túl – az ilyen árukat? Vonaton...hajón...De a Tefu sem rossz megoldás.

Rövid számolás után kiderül: alig 2 óra alatt csupán e két helyen – Felsőgödön és Érden – közel 100 gépkocsit ellenőriztek, és ezeknek hozzávetőleg 75 %-ánál vettek fel jegyzőkönyvet a közúti ellenőrök valami szabálytalanságért.
- Százezer forintok mennek így veszendőbe – mondja Maros József, az osztály megszervezője és ideiglenes vezetője. - Ezt a közúti ellenőrzést a Belügyminisztériummal karöltve végezzük: minden alkalommal egy-egy rendőr elvtárs is velünk tart, aki a járművet és az okmányokat a KRESZ előírásai szerint vizsgálja felül. Bizonyosra vesszük, hogy a szállításai szakma dolgozói felismerik a közúti ellenőrzés fontosságát, és az eddiginél nagyobb körültekintéssel kárnak el a nehéz és felelősségteljes munkájuknál. Ebben az igyekezetükben számíthatnak a Közúti Ellenőrző Osztály támogatására.

Rózsa György

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
A KPM Közúti Ellenőreinek egyik első munkanapja, 1954. május 8-án

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2016/14-15-ös számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Teszt:Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi HP, BMW 225xe Active Tourer, Peugeot Partner Tepee Outdoor 1.6 BlueHDi 120, Nissan Navara dCi 190, BMW C 650 Sport, Can-Am Spyder F3-S
  • Vezettük: Volkswagen Up!, Opel Zafira, Volvo S90 és V90
  • Extra: Ladák nagy találkozása
  • Tanácsadó: Gumicsövek cseréje, Futóműjavítás
  • Használt: BMW 330Ci (E46) kabrió
Autómotor Piactér