Grandland X 1.2 Turbo
Visszafogott álcázással jelezték, hogy a továbbfejlesztett – növelt befecskendezési nyomás, áttervezett turbófeltöltő, részecskeszűrő – 1,2-es turbómotor nem szériagyártmány, hanem a fejlesztési részlegtől érkezett prototípus. Ránézésre csak annyi a változás, hogy nem domború, hanem homorú volt a motorindító kapcsoló. Az új, hat- helyett nyolcfokozatú automatával finoman működik együtt a háromhengeres turbó, sokkal simább az indulás, mint az eddigi változatban, s menet közben is nagyon csendes az erőforrás.

Az Opel külön sajtóprogramot szervezett, hogy hangoztassa: náluk nincsenek szállítási problémák az új előírások miatt, mert már 2015-ben elkezdték a felkészülést. Per pillanat már több mint 90 típusát homologizálta az új WLTP-előírásnak megfelelően, szeptemberre pedig a munka dandárjával is végez, pedig a már piacon lévő modelleknél csak 2019 szeptemberében kell megfelelnie a szigorúbb előírásnak. Az új hajtásláncokat a szabadidő-autókban próbálhattuk, ami nem véletlen, az X jelzésű modellek ugyanis igen sikeresek: Németországban piacvezető SUV-gyártó az Opel, Európában a kiskategóriában (Mokka X, Crossland X) szerezte meg az első pozíciót a márka.

Mi az a WLTP és az RDE ?
A 80-as évek elején a városi nitrogénoxid-kibocsátás mérésére találták ki azt a ciklust, amelyet később NEDC néven foglaltak törvénybe a politikusok átlagfogyasztás-mérésként. A technika fejlődésével egyre nagyobb lett az olló a laboratóriumi és a tényleges fogyasztás között. Erre hivatott megoldásként szolgálni a WLTP , azaz Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure laboratóriumi mérés, amely autófüggő – például egy 20 kg-os vonóhorog vagy épp egy klímaberendezés miatt már magasabb lehet a fogyasztás. A következő lépcső az RDE, azaz Real Drive Emissions mérés, amely során valós forgalomban vizsgálják a károsanyag-kibocsátást.

Mokka X 1.4 Turbo
Búcsúzik az 1,6-os szívómotor, a helyére az 1,4-es turbó 120 lóerős változata érkezik, és vele együtt jön a hatfokozatú, kézi kapcsolású váltó is. Alacsonyabb fordulaton kövérebb a nyomatéka, de megdrágult a belépőszint, hiszen a turbó mellett már részecskeszűrő is van a fedélzeten.
Crossland X 1.5 Diesel
Az 1,5-ös dízelmotort 102 LE/250 Nm teljesítménnyel építik a kiskategóriás szabadidő-autóba, a váltó hatfokozatú, kézi kapcsolású. A 0-100 km/órás gyorsulás 11,7 másodpercig tart, a WLTP-mérésből visszaszámolt átlagfogyasztás 4,0 l/100 km.
Grandland X 1.5 Diesel
Amíg manuális váltóval kifejezetten csendes motorként ismertem meg az új, 1,5 literes lökettérfogatú dízelt, a nyolcfokozatú automatánál előfordult, hogy 3000 fölé ment a fordulat, ekkor már hallható lett a dízeles kerregés. Finoman jön meg az ereje, a 130 lóerős teljesítményhez tartozó 300 Nm-es maximumot már 1750/percnél eléri.