A Csepel Autógyár, amely tíz esztendős jubileumához közeledik, már annyi gépkocsit gyártott, hogy egy 300 kilométer hosszúságú autókaravánt alkothatna. A gyár munkáját azonban nemcsak a teherautók száma jellemzi, hiszen jól tudjuk, hogy az itt készült diesel-motorok tízezrei más járművekbe, többek között autóbuszokba, dömperekbe is kerültek: 31-féle rendeltetésre szerelik már az itt gyártott motorokat. Eddig is igen széleskörű volt a gyár tevékenysége, és bár az első években a Csepel teherautók külseje meglehetősen szerény formájú volt, ahogy fokozódtak a követelmények, úgy vált csinosabbá – és jobbá is – valamennyi itt készülő modell. Rövid idő alatt a külföldi üzembentartók is megszerették az erős felépítésű, üzembiztos, egyszerű kezelésű, jó menettulajdonságokkal rendelkező Csepel gyártmányokat.

Ez a világvevő rádió és a kis ventillátor a Csepel D-450 N pótkocsijában található. A beletett ágyak, szekrények, asztalok, székek és tűzhely biztosítanak kulturált körülményeket annak a nyolc embernek, akik ilyen „vándorlakásban” találnak szállásra az ideiglenes munkahelyeken

A világpiac helyzete azonban az elmúlt két-három esztendő során egyre határozottabban azt jelezte, hogy a normál felépítményű tehergépkocsik helyett inkább különleges modellek gyártására érdemes rátérni, hiszen ezeknek eladási ára lényegesen magasabb, és ezekben a kereslet is jóval nagyobb. Amikor a gyár főkonstruktőre, Pentelényi János a legújabb modelleket ismertette, beszámolt arról az útról is, amelyet a Csepel autók, illetve az egész gyár megtett. Sok nehézség árán jutottak el a mostani eredményekhez, de egyben azt is meg lehet állapítani, hogy az utóbbi időben tapasztalható rugalmasság igen kedvező lehetőségeket nyit meg.

Impozáns látványit nyújtottak az Országház előtt felsorakozott Csepel-újdonságok, a különböző célú és színezésű speciális modellek

Amikor azt észlelték, hogy a billenőplatós Csepel kocsik iránt nagyobb az érdeklődés, mint amilyen a normál kivitelekkel szemben volt, fokozták annak a gyártását. Majd amikor világszerte előtérbe kerültek a nyergesvontatók, a normál tehergépkocsik törzsegységeiből kialakították az ilyen jellegű új modellt. A nyergesvontató előnye, hogy pótkocsija nagyobb rakfelületű és nagyobb teherbírású, mint a normál tehergépkocsié. Míg a Csepel D-450 típus platója 4 méter hosszú, 9 m2 rakfelületű és 4-5 tonna teherbírású, addig a D-450 N nyergesvontató platója 6 méter hosszú, rakfelülete 14 m2 és 8 tonna szállítására alkalmas. Üzemanyagfogyasztás tekintetében pedig a két modell között mindössze 4 literes különbség mérhető. A legnagyobb előny természetesen ott mutatkozik, hogy egy motoros vontatókocsihoz több, különféle rendeltetésű pótkocsit lehet alkalmazni, és a vontatót a rakodás ideje alatt más pótkocsi vontatására lehet igénybe venni. Mindezek figyelembevételével készültek el most a nyergesvontatók, amelyeknél a tetszetős formák kialakítását is a legjobb szakemberekre bízták. Várható, hogy a következő években a gyár csökkenti a normál tehergépkocsik termelését, és egyre inkább nyergesvontatók és különleges pótkocsik előállítására rendezkedik be.

Egyik legérdekesebb modell, az ikertartályos, önhordószerkezetű üzemanyagszállító pótkocsi, amelynek két 4500 literes tartálya 8000 kg súllyal terhelhető

*

Augusztus elején a Csepel Autógyárban a magyar ipari és kereskedelmi élet képviselőinek bemutatták a legújabb konstrukciókat. Ezek az új modellek egyébként a szeptember 5-én megnyíló moszkvai magyar gépjárműbemutatón szerepelnek majd, ahol még járműiparunk egyéb alkotásai – autóbuszok, szervizberendezések, különböző autóipari műszerek, próbapadok és a Csepel Autógyár korábbi típusai – is kiállításra kerülnek. Tekintettel arra, hogy a Csepel Autógyár a világ autógyárai között és a szocialista tábor autógyárai között is a legfiatalabbak közé tartozik – különös figyelmet érdemel minden új produkció.

A nyergesvontatóval összekapcsolt hatalmas bútorszállító közel 70 km-es óránkénti sebességgel tudja továbbítani rakományát anélkül, hogy az szállítási sérülésnek lenne kitéve

Most a népgazdaság és a világpiac azt követelte a Csepel Autógyár kollektívájától, hogy merészen kezdeményezve, új modellek kialakításával foglalkozzék. A gyár munkásai, műszaki dolgozói megértették ezeket a követelményeket és nagy lelkesedéssel, gyors ütemben, de alapos felkészültséggel fogtak hozzá néhány különleges gépjármű kialakításához. Máris felmérhető, hogy a napokban bemutatásra került néhány típus – valamint azok, amelyek még csak gondolatban, nagy rajztáblán léteznek – jelentős segítséget tudnak nyújtani a szállítási és műszaki kultúra világszerte kitűzött követelményeinek eléréséhez.

Bizonyára világszerte kedvelt modellé válik a borszállító-gépkocsi, amely adott esetekben egyidejűleg négyféle különböző borfélét, gyorsan tud eljuttatni rendeltetési helyére

A gyár dolgozói most különös gonddal törekszenek arra, hogy termékeik az egyre magasabb igényeket támasztó exportkövetelményeknek is mindenben megfeleljenek. Bizonyára az említett cél érdekében is kérte a gyár főmérnöke, Modrovics Tihamér, hogy a bemutató résztvevői a szakember szemével vizsgálják át alkotásaikat, és örömmel fogadnak minden olyan tanácsot, amely munkájukat segítheti.

Magyar Alfréd és MTI-Fényes Tamás felvételei