22 év tapasztalataival maga mögött, ül az 1-es busz kormányánál Miklós Béla

A déli forgalomban indultunk el a Hősök-terének végállomásáról a GF-378. rendszámú, 1-es autóbusszal. Irány: Kelenföld, Etele tér. Ez egyike a leghosszabb útvonalaknak, 8 és fél km, amelyet 27 megálló tarkít’. Vajjon hányszor kell kupplungoznia Miklós Bélának, aki mellé beültünk, hogy beszámolhassunk olvasóinknak egy autobuszvezető izgalmas munkájának egy órájáról.
Gyors fejszámolás: ha nem kap sehol tilosat, nem ugrik a busz elé egy elszánt öngyilkosjelölt, akkor pontosan 2268-szor tapos a kupplungpedálra ha naponta hét fordulója van. Ehhez nyugodtan lehet még néhányszáz taposást számítani, mert, amint útközben elmondta, az autobuszvezetők 1. számú közellensége, a fegyelmezetlen pesti gyalogjáró gondoskodik erről, közvetlenül ezután a kismotorosok következnek, majd a kerékpárosok, húzókocsik és végül a lovaskocsik zárják be a díszes sort, akik miatt kupplungozni kell – műsoron kívül.

A Jókai-tér felől egy lovaskocsi cammog…

Mintegy végszóra cammog ki a Jókai-tér felől egy lovaskocsi, amelynek bakján, villámhárítóként, magasba tartott ostorral, fensőbbséges nyugalommal ül a kocsis és villámló szemekkel szuggerálja a buszt, miközben – szemlátomást – csendes imát mormol ajkai között. (De lehet, hogy káromkodott?) Vezetőnk fékez (szó nélkül), majd … újra gázt ad. Ebben a pillanatban, ugyancsak a Jókai-tér felől kilő egy „Topolino” (AD-737) és huss elcikkázik a MÁVAG-trambusz bulldogorra előtt. Kérdőleg nézek a mereven előre figyelő Miklós Bélára. Várom az indokolt „áldásosztást”. Elmaradt. (Csak nem szégyenli magát előttem?)
A Sztálin-téren tilosat kapunk. Fék. A sikos aszfalt ellenére a sok tonnás kék elefánt nem korcsolyázik. Amikor ezt szóváteszem büszkén dicséri a kocsit.

A Szabadság-hidon a Renault a busz elé vágott

Jó vezetni a trambuszt

– Minél jobban van terhelve, annál stabilabb. Nem győzöm a panaszkodó fiataloknak mesélni, hogy milyen nehéz fizikai munka volt régen a „Jendrassikok” vezetése. (Így nevezi a régi típusú autobuszt.) Birkózni kellett a kormánnyal és a fékkel. Hiába tapostam deszkáig a pedált, ment az vígan tovább. – Majd magyarázólag fordul felém. – Három napig nem én jártam ezzel a kocsival és tessék, most nincs alapgázom!
Valóban nagyon pörög a motor. Ez pedig üzemanyagpazarlás, no meg a motornak sem üdülés a magas fordulatszám.
Zöld a lámpa. Vajpuhán indul a GF 378-as. De mintha túlzottan húzatná meg az elsőben, majd a másodikban. Közlöm vele észrevételemet. Igaz, hogy már 22 éve vezet buszt, mégis meghallgatja a véleményemet és a következő indulásnál a Vörösmarty-téren rövidebb huzatás után teszi be a másodikat és a motor rángatás nélkül veszi fel a gázt. Szinte látni, hogy örül az eredménynek. De rövidesen elborul az arca. A keskeny Váci-utcában, kis kocsit húz előttünk egy ember. Az úttest baloldalán várakozó kocsik sora áll. Előzni nem lehet. Az utasokkal csurig terhelt busz pedig ott döcög a kocsi után. Végre szabad az út. Felzúg a MÁVAG-busz motorja, de vezetőnknek ismét a fékbe kell lépnie. Lovaskocsi ballag előttünk.
– Teccik látni? Ez ellen kéne tenni valamit. Ugy tudom, érvényben van erre valamiféle tiltó rendelkezés, de nem nagyon tartják be.

A kerékpárosok okozzák a gyalogosok mellett a legtöbb bajt…

Hogyan lehet időt nyerni kockázatok nélkül

Apró mozdulatok, alig észrevehető cselekedetek bizonyítják, hogy ki a jó vezető. Vonatkozik ez Miklós Bélára is, aki például, a Szabadsághídra gördülése előtt egy villanásra oldalt kitekint. Van is miért. Az AA-325. Renault (az Állami Autóműszaki Intézet tanítványaival) merész „testcsellel” a busz elé vág. Ki tudja, miért, a Renault szinte lépésben gurul fel a hídra. Előzni nem lehet, mert már a síneken követjük a sofőr-ujoncokat. Megfigyelésem szerint Miklós Béla óvatosan és lassan hajt. Kíváncsi vagyok, hogy tudja betartani a menetidőt ilyen vezetéssel. Meg is kérdezem tőle.
– Most, itt a Bartók Béla-úton, megeresztem egy kissé, hiszen itt gyenge a forgalom. Meg aztán igyekszem jól kihasználni a helyzeti adottságokat. Ha pirosan kapok, akkor már jóval előbb elveszem a gázt és úgy ügyeskedek, hogy mire odaérek, zöldet mutasson a lámpa. Így takarékoskodom a fékkel. A megállónál elsőbe kapcsolva várom a kalauz csengetését. Ezzel időt takarítok meg. Teccik látni – csap át másik témába –, eddig minden megállónál meg kellett állni.
Valóban, mind a 27 megállónál volt le- és felszálló.
A kocsiban már alig ül néhány utas. Közeledünk a végállomáshoz. Nézem az órát, amikor befordulunk az Etele-térre: 30 perccel ezelőtt indultunk el és a menetidő 35 perc. Miklós Béla lelép a kocsiról és nagy évezettel rágyújt egy Kossuthra. Meg is kérdezem tőle, hogy megelégedett-e az életével.
– Hát hogyne. A fiam rövidesen Kossuth-akadémikus lesz. Jelenleg vidéken szolgál, csapatnál. Kislányom, alighogy elvégezte az iskoláját, azonnal állásba került. Tisztviselőnő. Hogy én hogyan élek? Mondhatom, hogy jól. Reggel fél 5-kor kelek és úgy 1 óra felé indulok hazafelé, a családomhoz Zuglóba. Szépen megélünk, jól élünk. Célját látom az életnek…

A keskeny Váci-utcán…