Korábban – mint arról beszámoltunk – 2008-tól csak a tehergépjárművekre tervezték bevezetni. A társadalmi vitára bocsátott díjfizetési reformnak a tegnapi fuvarozói szakmai napon való ismertetésekor a szakember elmondta: a jelenlegi mintegy 700 kilométeres gyorsforgalmi úthálózatból 461 kilométer díjköteles, amely azt jelenti, hogy több mint egyharmadán nem kell fizetni, ám ezt is a matricaárból kell fenntartani és üzemeltetni.

Nemcsak emiatt igazságtalan a matricás rendszer, hanem azért is, mert a 20-30 kilométernyi sztrádát használóknak is ugyananynyit kell fizetni, mint akik ennek többszörösét veszik igénybe. így az előbbieknek nem is éri meg megvenni. Problémaként említette, hogy a kereszthasználat miatt a forgalommal nem arányos a bevétel. Andricsák Zoltán szerint a matricás rendszer fenntarthatatlan, ezért előbb-utóbb át kell térni a használatarányos díjrendszerre. Ehhez azonban a társadalom számára elfogadható, a fizetőképes keresletet figyelembe vevő díjszintre van szükség.

Szólt arról is, hogy az elektronikus díjszedő rendszernek kompatibilisnek kell lennie az EU-ban alkalmazottakhoz. A rendszert nem közpénzből valósítanák meg, hanem nemzetközi tenderen választanák ki a rendszerépítő és -üzemeltető céget, s ezt a díjakból ellentételeznék. Andricsák Zoltán hangsúlyozta: míg az új rendszer bevezetésével az átlagos úthasználók terhei nem emelkednek, addig a rövid távon utazóké csökkennek.

Az ütemezésről szólva elmondta: első lépésben egyrészt meg kell vizsgálni, mekkora a megfizethető díjszínt, amely szerinte személyautóknál kilométerenként tíz forint körül lehet, másrészt meg kell határozni a díjmentes szakaszokat is – Ausztriában például egyetlen centiméter sincs –, valamint a kategóriaosztályokat az EU új besorolási kritériumainak a figyelembevételével. Mindezek után készülhet el a megvalósíthatósági tanulmány.

Erre a tervek szerint még az idén pályázatot írnak ki, így elkészülte 2006 elejére-közepére várható. Utána írnák ki a technológiasemleges rendszer megvalósítására a tendert, azaz a pályázók döntik el, milyen műszaki megoldást alkalmaznak, de a kiíró határozná meg, mit építsenek , mekkora legyen a díj, és hogy a bevételt az utakra kell fordítani. A gyorsforgalmi úthálózat 2007 végére 1250 kilométerre bővül.