A gyalogosok védelmét a KRESZ (21 §) és a büntetőjog is kiemelten kezeli. Mivel nem elég elvi síkon megelőzni a bajt, forgalomszervezési módszerek és műszaki eszközök sokasága is a gyalogosokra leselkedő veszélyek csökkentését szolgálja. Az átkelőket táblák, lámpák, zebrák, illetve külön utak, a lakó-pihenő övezetekben sebességcsökkentésre ösztönző fizikai akadályok, fekvőrendőrök, lassító szigetek védik.Mindezek dacára sok gyalogosgázolás történik. Ez egyrészt arra vezethető vissza, hogy a gyalogosok közül sok a kevésbé képzett, kevésbé szabálytisztelő, ráadásul az idősek, illetve a gyermekkorúak figyelmetlenebbek, óvatlanabbak a kelleténél. Természetesen rendszerint a szabályok figyelmen kívül hagyása okozza a legtöbb balesetet. A gyalogos tiltó jelzés ellenére, vagy tiltott helyen, esetleg takarásból, netán túl gyorsan keresztezi a járművek útját. Ez ugyanúgy növeli a baleset előfordulásának lehetőségét, mint az, ha a járművezető túlzott sebességgel halad, illetve alkoholos vagy bódult állapotban ül volán mögé, s ezért nem tudja megoldani a váratlan helyzeteket.
Magyarországon sajnos további speciális körülmény is bonyolítja a helyzetet: általános gyakorlatnak számít, hogy a kijelölt gyalogátkelőhely felé közeledve az autósok változatlan sebességgel, a gyalogosok jogait figyelmen kívül hagyva közlekednek. Mi már kénytelen-kelletlen hozzászoktunk ehhez, de jó néhány külföldi turista sérült meg emiatt. A világ kulturáltabb országaiban ugyanis elképzelhetetlen ez a magatartás…