Fotó: Lővei Gergely

Ritkán van olyan egy tömeggyártó életében, hogy 12 hónap alatt a teljes kínálatát lecseréli, a Mininél épp most kezdődött ez az átmenet. A Countryman szabadidő-autó már itt van, hamarosan érkezik a Cooper modellcsalád, ősszel pedig a két modell közötti rést is betömik az Aceman szabadidő-autóval. A benzinmotoros Countryman C és JCW modelleket próbálhattuk a hazai bemutatkozás alkalmából, de van dízel is a kínálatban – vannak piacok, ahol 95%-ban ilyen motorral értékesítik a típust –, az akkumulátoros-elektromos változatra még várni kell 2 hónapot. Az új Countrymanből nem lesz plug-in változat, a márka az elektromos átállás felgyorsítása érdekében lemond erről a hajtásról – a belső égésű motorokat (amelyek mind lágyhibrid rásegítést kapnak) addig megtartják, amíg arra vásárlói igény van.

1. Óriás ez a Mini
Magas az orr, hatalmas kerekek próbálják több-kevesebb sikerrel megtölteni a kerékjáratokat, az elődnél 18 centivel hosszabb a karosszéria. A padlóhoz képest magasan, és így kényelmes pozícióban ülünk, a műszerfal kialakítása a tágasság érzetét hangsúlyozza, messze vannak tőlünk az A oszlopok; a meredek szélvédő és a geometria miatt van szükség a saját kis műanyaglapot használó fel-a-fejjel kijelzőre. De nem csak úgy érezni, a valóságban is tágas az utastér, a csomagtér is nagy – a padló alatt méretes fiók rejtőzik –, bővíteni a hátsó ülés előrehúzásával is lehet, nem csak támladöntéssel.

2. „Tessék minden elfelejteni, amit eddig a Miniről tudtak”
Ezzel a tanáccsal indítottak el minket az autók felé, és ezt kiegészítették azzal is, hogy 5 percig a kapcsolókat és a menüt tanulmányozzuk, hogy vezetés közben már könnyen menjenek a dolgok. Motorindításhoz egy beépített „slusszkulcsot” kell elfordítani a kapcsolósoron, az előválasztókar a mellette lévő billenőkapcsoló – nem lesz több kézi váltós Mini. Minden fontos dolgot rögtön megtalálunk a képernyőn, csak szokni kell, hogy az kerek és nem téglalap alakú, a mögöttes menük már bonyolultabbak. A fényképen jól mutató homokon padlógázzal induláshoz a menetstabilizáló kikapcsolása 5 percet vett igénybe 2 rutinos autós újságírónak, és akkor is csak a kezelési könyv segítségével sikerült azt kiiktatni; mi legalább tudtuk, hogy a DSC kifejezésre kell keresni.

3. Virtuális élmény
Kör alakú a hatalmas méretű központi érintőképernyő, e mögül világítják meg a műszerfal szövetborítását, ami egyedi hangulatot teremt sötétben – ezt nem tudtuk kipróbálni a pár órás együttlét során. Tényleg teljes mértékben személyre szabható a megjelenés, aki az előre konfigurált módok között nem talál magának tetszőt, az saját maga is kreálhat egyedi módot – a párosított telefonról bármilyen fénykép beállítható háttérnek. A Spike nevű digitális segéd, amelyet egy aranyos animált kutyával személyesítettek meg csak angol nyelven érhető el, de az olyan csemegéket magyar menü mellett is elérhetjük, mint a szkreccselés zenelejátszás közben, vagy épp a párosított okostelefont vezérlőként használva lehet játszani – politikailag kevésbé korrekt autós-lövöldözős játék is van a kínálatban. A digitális élménybe a hangok is beletartoznak, legyen szó visszajelzésekről vagy a JCW esetén a kipufogóról (pillangószelep).

4. A benzinesek
A kijelölt útvonalon haladva leginkább azt tudtuk meg a 300 lóerős, összkerékhajtású Countryman JCW-ről, hogy annak még a nagy felni ellenére is van érdemi rugózása – persze a peres gumi miatt vannak kis ütések, és a rövid rugóutak miatt a felépítmény is sokat mozog, de a nagyját elnyeli a felfüggesztés. Motorhang csak akkor van, ha azt mi is akarjuk, Go-kart módban érezhetően jobbak a reakciók. A Countryman C esetén az 1,5-ös turbómotor 156 lóerős, ehhez jön a lágyhibrid rendszer 19 lóereje és már kész is a papíron 170 lóerős rendszerteljesítmény. Már ez a motor is bőven elég a szabadidő-autóhoz, finoman és csendesen lehet vele haladni, igaz, az előzésekre jobban fel kell készülni.

5. Az anyagiak
A 170 lóerős benzines Countryman C Essential jelenti a belépőt 13 490 001 Ft-ért, a 163 lóerős dízel Countryman D Essential ára 14 739 998 Ft. A 2,0 literes benzinmotorhoz szériában adják az összkerékhajtást, a 218 lóerős Countryman S All4 ára 16 890 495 Ft, a 300 lóerős JCW Countryman All4 20 435 000 Ft-ba kerül. Az akkumulátoros-elektromos változatok közül a 204 lóerős, elsőkerékhajtású Countryman E 17 100 001 Ft-tól vásárolható meg, a 313 lóerős, összkerékhajtású Countryman SE indulóára 19 594 999 Ft.