Az egyben nyíló hátsó kupola és a nagy szívónyílás árulkodó jel. Fotó: Peugeot és www.venividivici.info

Létezik egy egzotikus autókra szakosodott kereskedés Hollandiában, ahol az év egyik legizgalmasabb masináját kínálják eladásra: egy hibátlan állapotú, B-csoportos Peugeot 205 T16 típust, mégpedig a ralisport hőskorából!

Kagylóülések, Turbo-felirat a kormányon és 11 515 kilométeres futás

A Peugeot történetének egyik legsikeresebb, legismertebb és legfontosabb típusa volt az 1983-ban bemutatott 205-ös. Számtalan nemzetközi szakmai és közönségdíj ismerte el forradalmian újszerű konstrukcióját és kivételes formatervét, halhatatlan legendává azonban nem ezek, még csak nem is a Pininfarina-stúdió által megálmodott kabrió változat tette, hanem egy limitált példányszámú, korlátozott használati értékű szériája, a 205 T16-os. A rali-világbajnokság legfelsőbb osztályában, a B-csoportban érdekelt Peugeot a 205-ös háromajtós verziójának alapjaira építette versenyautóját, a korabeli szabályzat pedig megkövetelte egy minimum 200 darabos homologizációs széria legyártását. Így készült el az utcai kivitelű T16-os, amely nagy vonalakban emlékeztetett ugyan az alapmodellre, de műszakilag az égvilágon semmi köze nem volt hozzá. A homologizációs követelmények miatt összkerékhajtását és 1,8 literes turbómotorját (amelyet keresztben, a hátsó tengely elé építettek be) a versenyautótól örökölte, ám azzal ellentétben „csupán” 200 lóerőre volt képes – a versenyautó csúcsteljesítménye bő 400 lóerő volt, ám egy könnyű, rövid tengelytávú utcai autóban ez is életveszélyesnek bizonyult.

Boszorkányos megoldás a motorbeépítés, a fütyülős turbóhang és a tolóerő garantálja a libabőrt

Szerencsére nem is juthatott hozzá bárki: korabeli árakon annyiba került, mint egy Porsche vagy Ferrari – és ritkasága okán értékét legalább olyan jól is tartja, mint azok. A holland Veni Vidi Vici által eladásra kínált autó a 123-as alvázszámú példány, amelyet 1985 nyarán adtak át eredeti tulajdonosának a németországi Kölnben. Két évvel később Svájcba került, majd 1990-ben – ekkor már féltett gyűjtői kincsként – visszautazott Németországba, ahol 26 éven át gazdagította ugyanannak a rajongónak a gyűjteményét. 2016-ban ismét gazdát cserélt, s mivel ekkor már régóta állt, új tulajdonosa teljes körűen restauráltatta – csak a felújítás költségei 15 ezer euróra rúgtak! A mindössze 11 515 kilométert futott homológ utcai versenyautó műszakilag tökéletesen üzemképes, esztétikailag pedig makulátlan állapotban várja új gazdáját; nosztalgikus és külön érdeklődésre számot tartó részlet, hogy az első kerekeken még az eredeti, gyári Michelin abroncsok feszülnek!

Vagány az első sárvédő mögötti metszés, a T16-os orrában a pótkerék lapul

A különleges kincs irányára az újkori költségek és a jelenlegi, gyakorlatilag nem létező kínálat fényében csaknem racionális 195 ezer euró, azaz mintegy 63 millió forint. Ennyiért persze akár egy új McLaren 570S, Porsche 911 Turbo S vagy Ferrari Portofino is a miénk lehet – de olyat bárki vehet…