Sok szó esik villanyautókról, de keveset beszélnek elektromos teherautókról. Pedig ezek (lennének) a fontosabbak. Mégpedig azért, mert amíg száz éve az emberiség ötöde volt városlakó, ma a 80%-a az.

Tehát ha annak idején egyszerre megszűnt volna a városok ellátásának lehetősége, az némi bajok és zökkenők (elvándorlás, éhínség, háborúk) árán túlélhető lett volna, míg ha ma történne ugyanez, globális katasztrófa következne be, talán afféle világvége. Hiszen egy-egy városi ember éves szállítási igénye átlagosan húsz tonna!

Már a nagyok között is felbukkan

De miért szűnne meg a fuvarozás? Azért, mert az olajkincs felét egy fél évszázad alatt elhasználtuk, és innen kezdve mindenki felállíthatja a saját prognózisát, mennyi időre lesz elég a megmaradt fele. Történelmi távlatban nézve nem órákról, még csak nem is percekről, hanem másodpercekről van szó. Az utolsó pillanatban vagyunk.

A tágas és világos vezetőfülke a megszokott, csak váltókar nincs A tágas és világos vezetőfülke a megszokott, csak váltókar nincs

Olajfüggés nélkül közlekedni – ma még illúzió, és talán az is marad. Olaj kell a járműgyártáshoz, például a műanyagok előállításához is. De legalább ne füstöljük el üzemanyagként! Erre mutat lehetőséget a Renault Trucks Maxity Electric, a francia márka Clean Tech programjának egyik eredménye, amit Lyon környékén próbáltam ki a gyakorlatban.

Nyomógombokkal lehet menetirányt választani Nyomógombokkal lehet menetirányt választani

Külsőre nem különbözik típustestvéreitől, még a fülkebelső is ugyanolyan, leszámítva a váltókart helyettesítő nyomógombokat. Nesztelenül indul el és halad a jármű, emiatt egészen sajátos, kellemes élmény vezetni. Napi nyolc órában nem mindegy! Terhelt állapotban is elég élénken gyorsul 57 lóerős motorjával (nyomatéka 270 Nm), korszerű lítium-ion akkuja hét óra alatt tölthető fel teljesen lemerült állapotból, és 100 km-es hatótávot tesz lehetővé. A teherbírás két tonna. Ezekkel az adatokkal a kis, ügyes teherautó (fordulóköre 4,8 méteres) kiválóan megfelel városi üzletek, éttermek anyagellátására, bemehet a védett zónába, és bizonyos országokban adókedvezményre jogosít. Rá is van utalva, mert amúgy nemigen lenne versenyképes a dízelmotoros kivitelét messze meghaladó árával. Viszont nem tankolni kell, hanem konnektorról tölteni, az áramot pedig akár szélerőmű is szolgáltathatja.

Hangtalan és szagtalan kukásautó a Renault Premium Hybrys Tech Hangtalan és szagtalan kukásautó a Renault Premium Hybrys Tech

Eddig szép, de mi lesz a nagyokkal? Nos, a távolsági kamionok még dízelmotorosak maradnak egy darabig, de a nehéz áruterítő kategóriában már áttörést ígér a Renault Trucks Premium Distribution Hybrys Tech. Ezt vezetni már egészen fura dolog! Ráadom a gyújtást és elindulok, nesztelenül. A 95 lovas villanymotor dolgozik most, a dízel csak később lép be, automatikusan. A műszerfalon van egy kapcsoló, amellyel a környezetkímélő működést, illetve a gyors akkutöltést lehet forszírozni. Az előbbi esetben mintegy 1,5 kilométert tehet meg tisztán elektromosan a jármű, maximum 20 km/órás sebességgel. Nem sok, de kezdetnek valami. Az viszont már sok, amit fogyasztásban megtakarít a fékezési energiát hasznosító gépezet: a gyár 20%-os javulásról beszél. Persze ennek is többletszerkezet és -költség az ára, de ahogy drágul a gázolaj, egyre versenyképesebb lehet.

Nesztelenül indul és 20%-kal kevesebbet fogyaszt a hibrid Nesztelenül indul és 20%-kal kevesebbet fogyaszt a hibrid

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!