Amíg a negyedik generációs CR-V 2.0 i-VTEC benzines változata kezdettől fogva elérhető front- és négykerékhajtással is, addig a 2.2 i-DTEC dízelt kizárólag összkerekesként kínálja a Honda, borsos, 9 399 000 forintos indulóárral. Márpedig a kompakt szabadidő-autók kategóriáján belül az utóbbi időben lendületesen bővül a szimpla kétkerékhajtású gázolajos verziók aránya, mely jelenleg 29% környékére tehető. Ezt a trendet lovagolják most meg a CR-V 1.6 i-DTEC változattal a japánok.

A három kijelző kicsit sok, de amúgy kellemes a vezetőhely A három kijelző kicsit sok, de amúgy kellemes a vezetőhely

Tehát a négyhengeres dízel lökettérfogata 2199 helyett 1596 cm3, így a „nagytestvér” 150 lóerős teljesítményével és 350 Nm-es forgatónyomatékával szemben 120 lóerőt és 300 Nm-t biztosít. Ugyanakkor a kisebb motor könnyebb is 47 kilogrammal, s a fejlesztés során nem kevésbé fontos szerepet játszott a belső súrlódás csökkentése (1500/percnél hozzávetőleg 40%-kal alacsonyabb), ami a fogyasztáson és károsanyagkibocsásátáson kívül a gázreakciókra ugyancsak előnyös hatást gyakorol. Ezenkívül a hatfokozatú manuális sebességváltó tömegéből 7 kilót sikerült lefaragniuk, és az áttételezését is picivel rövidebbre vették a mérnökök, az összkerékhajtás mellőzésével pedig további 62 kg-ot „spóroltak”. Mindent összevetve az 1,6 literes dízelmotorral felszerelt CR-V 116 kilóval kevesebbet nyom a mérlegen, mint a 2,2-es.

Éhségsztrájk: a legtakarékosabb kompakt SUV

A gyakorlatban pedig a kis gázolajos meglepően jól boldogul a testes szabadidő-autóval. Már alapjárattól fogva egészségesen húz és prímán terhelhető, de igazán 1500-as fordulat felett lát munkához teljes erőbedobással. Élénken reagál a gázadásra és lelkesen pörög fel a motor, lendületesen viszi az 1,5 tonnás tömeget. Még fürgébbnek is érezni a kocsit, mint ahogy a katalógusadatok alapján várnánk: persze a 2.2 i-DTEC változattal összevetve 9,7 helyett 11,2 másodperc alatt gyorsul százra, csúcssebessége pedig 190 helyett 182 km/óra.

Megnyerő a rugalmassága is, bár a precízen megvezetett és könnyedén kapcsolható váltót valamivel többet kell használni, s nagy tempóról már szerényebb vehemenciával lép tovább. Alapvetően csendes és kifinomult a kis dízel, de erőteljes gázadáskor picivel dörmögősebbnek találtam a hangját. Gyári adatok szerint azonban ez a kategória legtakarékosabb modellje, átlagban beéri 4,5 liternyi (2.2 i- TEC: 5,8 l/100 km) gázolajjal. Ennek elérésében start-stop rendszer és a gazdaságos vezetést támogató Econ üzemmód segíti.

Kifejezetten az európai piac számára készült a kis Honda dízel Kifejezetten az európai piac számára készült a kis Honda dízel

Az első MacPherson futóműnél a lengéscsillapítókat, míg a hátsó több lengőkaros felfüggesztésnél a szilentblokkokat és a kanyarstabilizátort is az autó kisebb tömegéhez igazították. Elméletileg az elektromos szervokormány is finomhangoláson esett át, de szemernyit sem tűnt közvetlenebbnek (ütközéstől ütközésig 3,16 fordulat) és érzékletesebbnek. Mindenesetre így is személyautósan vezethető a Honda, agilisan kanyarodik és átlagos oldaldőléssel, stabilan fordul, a feszes futómű miatt azonban érzékenyebb az úthibákra.

Kompakt méretei ellenére az utastér és a csomagtartó is tágas Kompakt méretei ellenére az utastér és a csomagtartó is tágas

Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Összlökettérfogat: 1596 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 88 kW (120 LE) 4000/perc
Max. nyomaték: 300 Nm 2000/perc

Hossz./szél./mag.: 4570/1820/1685 mm
Tengelytáv: 2630 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1570/1580 mm
Fordulókör: 11,0 m
Tömeg/teherbírás: 1541/547 kg
Csomagtér: 589/1669 l
Üzemanyagtank: 58 l
0-100 km/h: 11,2 s
Maximális sebesség: 182 km/h
Város/országút/vegyes: 4,8/4,3/4,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 119 g/km

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!