A gyártók olyannyira próbálnak lefedni minden piaci rést, hogy manapság eljutottunk oda, hogy az izmos kompaktok is két csoportra oszthatók: itt vannak a vérmes hot hatchek, mint például a VW Golf R (300 LE), vagy a Ford Focus RS (350 LE), illetve van egy csoport eggyel lejjebb. Ide olyan típusok tartoznak, mint a Golf GTI (220 LE), vagy a Focus ST (250 LE), vagyis olyan autók, melyek átmenetet jelentenek a kemény sportmodellek és a „hétköznapi” kivitelek között. Ehhez a bolyhoz sorolható a 270 lóerős 308 GTi alá pozicionált 308 GT is, mely két karosszériaváltozatban (ötajtós és kombi) és két motorvariánssal létezik: a vásárlók az 1,6-os, 205 lóerős benzines THP és a 2,0 literes HDi 180 lóerős inkarnációja közül is választhatnak, vagyis eléggé széles az a terület amit a Peugeot le tud fedni a GT-sorozattal – az egyedüli fix, hogy a benzines manuális váltóval, míg a dízel csak automatikussal létezik.

Remek fogású a GT sportkormánya. Fotó: Hilbert Péter Remek fogású a GT sportkormánya. Fotó: Hilbert Péter

A teljesítményéhez illően kezelésbe vette a Peugeot az alapból szelíd 308-as külsejét is, hiszen kifejezetten ehhez a modellhez terveztek új, 18 colos keréktárcsákat, illetve itt van a sűrűn rácsozott, GT-emblémás hűtőmaszk, illetve a lapított, dupla kipufogóvég. Utóbbihoz kapcsolódik, hogy a motor hangja kellemesen búgós, de arra kínosan ügyeltek, hogy hosszú úton se legyen fárasztó. Aki mindenáron sportautós hangra vágyik, annak a Sport módot ajánlja a Peugeot: a hangszórókból mesterséges motorzaj támad, méghozzá olyan, ami leginkább a hat- vagy nyolchengeresek orgánumára emlékeztet. Én személy szerint nem vagyok oda a szintetikus hangélményért, de biztosan lesz, aki jópofának találja. Szintén a „vakítás” kategóriájába sorolható a fedélzeti telemetria, a két főműszer közötti kijelzőről leolvashatjuk, hogy épp mekkora a hossz- és keresztirányú gyorsulás, vagy hogy a 205 lóerőből és a 285 Nm-ből mennyit hasznosítunk. Egyébként meg a hurkák dacára nagyon komfortosak az első ülések, s bár a hátsó helykínálat nem éri el a szegmens átlagát, a piros cérna bőséges használata, a fantasztikusan jó fogású kormány és az igényes anyagok miatt kellemes a 308 GT beltere.

„Harapós” a 205 lóerős motor, étvágya azonban 8,0 liter alatt tartható „Harapós” a 205 lóerős motor, étvágya azonban 8,0 liter alatt tartható

A GT a leginkább azzal meggyőző, hogy mennyire rugalmas az 1,6-os turbómotor, és hogy a teljesítmény ellenére minimális a hajtási befolyás. A 7,5 másodperces gyorsulási adat a valóságban rövidebbnek tűnik, de ami csúcsszuper, hogy a legkisebb gázra még hatodikban is azonnal válaszol a motor. A pozitívumok közé sorolható továbbá a Peugeot talán legjobb kézi váltója, a kellően direkt volán és a szolid, 7,8 literes tesztfogyasztás is. Az erősebb kanyarstabilizátorok és a keményebb rugók viszont azt eredményezik, hogy a jó minőségű utat szereti a GT, a keresztbordákkal nem tud mit kezdeni a futómű, amit a vezetőülésben nagyon is lehet érezni. A normál 308-asokhoz képest jelentős különbség van a fékek területén is: elöl 330, míg hátul 268 mm-es tárcsa lassítja az autót. A nyomáspontot először szokni kell (eléggé hirtelen fog), de ha egyszer ráéreztünk az ízére, élvezhetjük az elképesztő lassítóképességet.

Hátul lehetne nagyvonalúbb a helykínálat Hátul lehetne nagyvonalúbb a helykínálat

A benzines, ötajtós verzió 7,5 milliós ára egyáltalán nem túlzó a teljesítmény tükrében, és igazából a dízel automata változat 8 575 000 forintja sem tűnik vészesen soknak, tekintettel arra, hogy a felszereltség alapból is gazdag (full-LED-es fényszóró, navigáció stb). Mivel az SW kombi is látványos darab (és sokkal praktikusabb), a 280 ezer forintos felár elgondolkodtató.

Tetszett
• izmos, takarékos motor
• minőségi benyomás
• kényelmes első ülések
• szerény tömeg

Nem tetszett
• hátsó helykínálat
• sprőd rugózás

Összegzés
Bár a 308 GT futóműve a hazai utakra túlságosan kemény, egyébként nem követel kompromisszumot az autó. A kombi változaton már csak azért is érdemes elgondolkodni, mert a nagyobb tengelytáv miatt nem olyan szűk hátul, mint az ötajtós.

Peugeot 308 GT 1.6 THP
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 151 kW (205 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 285 Nm 1750-4000/perc

Hossz./szél./mag.: 4253/1804/1457 mm
Tengelytáv: 2620 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1560/1552 mm
Fordulókör: 10,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1200/590 kg
Csomagtér: 420/1228 l
Üzemanyagtank: 53 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,5 s
Max. sebesség: 235 km/h
Város/országút/vegyes: 7,4/4,6/5,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 130 g/km
A modell alapára: 4 360 000 Ft (1.2 PureTech 82 LE)
A tesztelt verzió ára: 7 500 000 Ft

Főszerepben a racionalitás

Jelenleg egyértelműen a kézi váltós, ötajtós GT a legsportosabb elérhető 308-as, de vajon melyik a legracionálisabb kivitele a komapkt Peugeot-nak? A karosszériaváltozatot illetően az SW kombi  előnyben van, és nem csak azért, mert 420 helyett 610 literes a raktere. A puttonyos modell 11 centivel nagyobb tengelytávval (2730 mm) rendelkezik, ez pedig nagyon is tetten érhető a második sorban.

Ami a leginkább ésszerű motort illeti, a 110 lóerős 1,2-es turbó jelenti a belépőt (5 360 000 Ft), ám kétségkívül az 1,6-os dízel passzol a modellhez. Májustól kezdődően a 92 és 115 lóerős motorokat a 100 és 120 lóerős BlueHDi-k váltották (ezek már Euro-6-osok) – tesztautónk még a 115 lóerős kivitel volt. A hosszú váltóáttételezés miatt a gázolajos ugyan megérzi, ha bekapcsoljuk a légkondicionálót, de ha elkapta a fonalat, már tisztességesen gyorsít. A lényeg azonban, hogy vegyes használatban könnyedén járkálhatunk 5,0-5,5 liter közötti fogyasztással, sőt, kíméletesebb országúti szakaszokon 4-essel kezdődő értékekkel számolhatunk. A 308 SW a 100 lóerős BlueHDi-vel, Access felszereltséggel 5 700 000 forinttól kapható, de az automata klímás, tempomatos, Active kivitel 120 lóerős változatban 6 420 000 forintjával űnuik az egyik legjobb ajánlatnak.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!