Remek sportlimuzin a Suzuki csúcsmodellje Remek sportlimuzin a Suzuki csúcsmodellje

Amikor a Suzuki forgalmazója először hallott a leendő új, középkategóriás autóról, boldogok voltak. Az első hírek ugyanis lépcsős hátú és kombi karosszériáról szóltak, meg 1,9 literes dízelmotorról és 3,2 literes V6-osról. Ezzel lényegében a kategória egészét le tudták volna fedni. Idő közben azonban rengeteg minden megváltozott.

Ha nem is lettek azonnal ádáz ellenségek a Fiattal, de a Volkswagen tulajdonszerzése miatt az utolsó utáni pillanatban törölték az olasz turbódízelt a kínálatból. A CO2-kibocsájtás kordában tartása miatt a 3,2 literes V6-osról is le kellett mondani, így Európában is csak egyféle, 2,4 literes négyhengeres motorral árulják a Suzuki Kizashit. Ez még nem is lenne baj, de Magyarországra csak a csúcs felszereltségű változatot hozzák, azaz csak összkerékhajtással és fokozatmentes automatikus váltóval kínálják.

Jól mutat az autó, a sötétített hátsó ablak széria; csak fullextrás Kizashit forgalmaznak hazánkban Jól mutat az autó, a sötétített hátsó ablak széria; csak fullextrás Kizashit forgalmaznak hazánkban

Jelen pillanatban egy konkurense van tehát az autónak, a Subaru Legacy, amelynél a 2,5 literes négyhengeres bokszermotor kérhető fokozatmentes automatikus váltóval. Ehhez lehet mérni a Kizashit, ebben a meglehetősen szűk piaci résben, ami évi pár tíz darab autó lehet, árban verhetetlen lesz a Kizahi. Pontos árat még nem tudtak mondani, de olcsóbb lesz a Suzuki csúcsmodell a CVT váltós Legacynál. Egészen pontosan a kalkulációval már végeztek, de a főnökség még nem hagyta jóvá az árat, így az nem publikus. Hamarosan azonban az lesz.

Nem tartogat meglepetéseket a beltér, a hangulat komor, a gombok ellenben óriásiak Nem tartogat meglepetéseket a beltér, a hangulat komor, a gombok ellenben óriásiak

Addig muszáj, hogy a tulajdonságaival nyűgözzön le minket az autó. A felszereltségre nem lehet panasz, még a bőrkárpit is széria, azonban nincs navigáció, és a középkonzolnál nem folyadékkristályos, hanem az amerikaiak által favorizált szegmenses, zöld megvilágítású kijelzőt használja az autó. Az utastér egyszerűen hatalmas. Ha nem is éri el a Superb vagy a Mondeo szintjét, de azért nagyon közel van hozzájuk. Egyedül a kicsit komor hangulatot lehet kifogásolni, ránézésére nincs baj az anyagokkal. Az a jelzés értékű ezüst betét, amelyet a műszerfal felső és alsó részének találkozásnál használnak, még nem teszi otthonossá a belsőt. Az ülések alapáron kapnak bőr kárpitot, amiből bőven jutott az ajtókra is, csak épp alig lehet észrevenni, mert ugyanúgy néz ki, mint a műanyag.

Mélyre rejtették a csomagtér-fedél belső nyitóját, de nincs is rá szükség, hiszen van kilincs a fedélen Mélyre rejtették a csomagtér-fedél belső nyitóját, de nincs is rá szükség, hiszen van kilincs a fedélen

A bejutáshoz a Suzukinál megszokott módon elég, ha megnyomom a kilincsen elhelyezett gombot, és a motor életre keltéséhez is ez a mozdulat szükséges. Utóbbinak előfeltétele, hogy P-ben legyen az előválasztó-kar és nyomjuk a fékpedált. Amikor életre kel a 2,4 literes lökettérfogatú négyhengeres, jól hallható morgással üzemel. Ahogy közeledik az üzemi hőfokhoz, úgy lesz egyre lágyabb a hangja, de ilyenkor is jól érzékelhetően morgós marad. Persze csak álló helyzetben vagy városban, a sebesség növelésével ugyanis beleolvad a Kizashi menetzajába.

Nem kell aggódni, csak a gyújtás ráadásakor világít karácsonyfa-módjára a műszeregység Nem kell aggódni, csak a gyújtás ráadásakor világít karácsonyfa-módjára a műszeregység

A bemelegedésen kívül még egy üzemállapot létezik, amikor meg tudom különböztetni a motor a gördülési- és szélzajtól: padlógázra a fordulatszám felugrik 5800-ra, és fémes, kellemetlen hangon üvölt a négyhengeres. Mentségére legyen mondva, a fokozatmentes automatikus váltó a maga részéről mindent megtesz az ilyen zavaró tényezők kiküszöbölésére, nem igazán hagyja 3000 fölé menni a fordulatszámot, 100 km/h-s tempónál például 1800-ra ejti vissza a fordulatot. Ennek ellenére gázadásra gyorsan reagál az autó.

Jól együttműködik a fokozatmentes váltóval a 2,4-es benzines, de tíz literes átlaggal kell számolni Jól együttműködik a fokozatmentes váltóval a 2,4-es benzines, de tíz literes átlaggal kell számolni

A CVT váltó és az összkerékhajtás miatt nem igazán lehet zavarba hozni a Kiztashit. Ahhoz túlságosan csillapítottan ugrik meg a fordulat, hogy kanyarban kitörjön, ami egyébként is nehéz dolog a jó tapadás miatt. A kormányzás elég közvetlen, igaz, a kormány karimája lehetne egy kicsit vastagabb is, de ezt is csak azért említem, mert én mindenhol hibát keresek. Azt viszont nem kellett kutatnom, elég hamar kiderült, hogy a felfüggesztés elég feszes. Ez az ára a jó irányíthatóságnak.

Vajon lesz belőle kombi? Netán dízel? Esetleg kézi váltós, elsőkerékhajtású? Ezek nélkül ritka látvány lesz az utakon... Vajon lesz belőle kombi? Netán dízel? Esetleg kézi váltós, elsőkerékhajtású? Ezek nélkül ritka látvány lesz az utakon…

Az interneten olvasgatva az Egyesült Államokban készített összehasonlító teszteket, rendre jó helyezést ér el a Kizashi. Érzem rajta miért, de azzal is tisztában vagyok már az első pillanatoktól kezdve, hogy ez itt, mifelénk még kevés. Kézi váltó és elsőkerékhajtás nagyon kellene ahhoz, hogy legalább statisztikailag kimutatható mennyiségben értékesítsék a Kizashit. A kombi karosszériáról és a dízelmotorról nem is beszélve.