Alig akad ma valaki, akinek a szamba és a busz szavak ne hívnák elő a régi szép élményeket, az olasz vagy akár egész Európát átszelő fiatalkori utazásokat. Kevés olyan autó akad, amely már nevében is ilyen élénken sugározná a szabadság, a nyaralás és a szabadidő érzését. Ezek a tapasztalatok és érzések több éves érlelődés gyümölcseként jelennek meg egy csokorba szedve az ötödik generációs Transporter alapjaira épülő Multivan modellben.

Kétségbevonhatatlan tény, hogy a Multivan-nel a Volkswagen kezdettől fogva egy olyan járműszegmensben van jelen, amelyet saját maga alkotott. Az ötvenes-hatvanas években a mikrobusz valódi feladata még abban rejlett, hogy a lehető legtöbb utast szállítsa kényelemben, mára viszont jóval szélesebb körű és igényesebb feladatoknak kell megfelelnie egy közkedvelt nagy utasterű limuzinnak.

A vezetőt és elöl ülő utasát állítható magasságú, mindkét oldalon kartámasszal felszerelt ülések várják. Az alapfelszereltséghez tartozó vezető-, utasoldali- és oldallégzsákok mellett a Multivanben vannak

elsőként kategóriájában az utastérbe rendelhető függönylégzsákok is. A Multivan hátsó utasterének sokoldalú variálhatóságát a padlóba süllyesztett sínrendszer biztosítja: ehhez rögzíthetők tetszőleges helyen a különálló ülések, egy fekhellyé dönthető üléssor és egy asztal is. A változatos belső elrendezésnek alig szabtak határt, ezért a Multivan ugyanolyan kitűnően beválik a hegyikerékpározásnál, mint a nyaralásnál vagy egy üzleti úton is. A második sorban felszerelt két önálló ülés forgatható, és valamennyi hátsó ülés támlája az ülőfelületre is laposan ráhajtható. Az ágy kialakítása során a Multivanban a második sor különálló ülései és a leghátsó üléssor egyetlen sík fekvőfelületet alkot.

A Volkswagen Multivan modellhez öt motor közül választhatunk. A két erős Otto-motor közül a 2.0 l-es 85 kW/115 lóerő és a 3.2 V6-os 170 kW/235 lóerő teljesítményű, míg a rendkívül fejlett dízelmotorok a négyhengeres változat 77 kW/104 lóerőjétől az öthengeres motorok 96 kW/130 lóerős, illetve 128 kW/174 lóerős változatában szolgálják a vezetőt. Kiemelkedően nagy örömet okoz a 2,5 liter lökettérfogatú, takarékos, új fejlesztésű, porlasztószivattyús öthengeres turbódízel motor, amely kiviteltől függően 340 és 400 Newtonméter közötti nyomatékkal szolgál. A nagyterű limuzinok kínálatában újdonság, hogy mindegyik öt- és hathengeres motorhoz hatfokozatú váltó is jár – mégpedig nem csak a kéziváltós, hanem Tiptronic automata kivitelben is.

A nagy motorteljesítményhez párosul egy olyan futómű is, amely kényelmesebb rugózása mellett mégis mindig közvetlenül érzékelteti a vezetővel az útfelület minőségét. A rendkívüli menetdinamika okát legfőképpen a karosszéria merevségében és a teljes egészében új fejlesztésű futóműben kell keresni. A csatlakozási helyeken megerősített lemezek merevebbé teszik a karosszériát, és a karosszériától gumibakkal leválasztott első segédalváz nem csak az utastérbe jutó motorzajt csökkenti, hanem a közlekedőtársak védelmében második ütközőzónaként is szolgál. A McPherson rugóstagos első kerékfelfüggesztés, valamint a „Miniblok” rugós ferde lengőkaros, különválasztott lengéscsillapítós hátsó felfüggesztés egy személygépkocsi menettulajdonságait biztosítja a Multivannak is. A kanyarban fellépő dőlést bőségesen méretezett stabilizátorok csökkentik, a terhelésfüggő lengéscsillapítás pedig a rugózási kényelmet fokozza. A motorváltozattól függően a féktárcsák 16 vagy 17 collos kerekekbe építve lassítják a Multivan modelleket. Az alapfelszereltséghez tartozik a négycsatornás ABS és ASR blokkolás- és kipörgésgátló, és rendelhető az ESP elektronikus stabilitásprogram is, amely a 2.5 PD TDI és V6 motoroknál alapfelszerelés.

A feszültségtől mentes utazáshoz és élethez hozzá tartozik, hogy milyen a klíma egy autóban, és persze az utasok változatos jellemétől függően mindenki igen eltérő hőmérsékletre is vágyhat az utazás során. Ennek a követelménynek is eleget tesz a Multivan, mert különlegesen egyedi megoldást kínál a 3 zónás Climatronic, hiszen a bal és a jobb első utas és a hátul ülők is külön választhatják meg a hőmérsékletet. A hátsó utasok a tetőbe süllyesztett, állítható szellőzőnyílásokkal irányíthatják közvetlenül magukra vagy akár a tetőkárpit mentén a levegőt, az oldalablakok pára- és jégmentesítéséről pedig a B-oszlopba süllyesztett két szellőzőnyílás

gondoskodik. A Climatronic beállítása egyszerűbb már nem is lehetne: az utazónak csak meg kell adnia a kívánt hőmérsékletet, és igény szerint be kell állítania a szellőzőnyílások állását. Szintén újdonság, hogy mind a kívülről beszívott, mind az utastérben keringtetett levegő mindig áthalad egy szűrőn is.

A Multivan egyedi vonzerejét az is megadja, hogy egyszerre sokan utazhatnak együtt, hiszen egy vidám beszélgetéssel már rövidebbnek is tűnik az út. Korábban viszont csak nagy nehézségek árán tudták megértetni magukat egymással a legelöl és a leghátul ülők, ezért a Multivanban mutatkozik be világújdonságként a DVE digitális hangerősítő, amely a tetőkárpitba süllyesztett hat mikrofon és a rádióhangszórók segítségével teszi lehetővé, hogy a megszokott hangerővel is beszélhessenek egymással az utasok. A vezetőnek már nem kell gyorsan hátrafordulnia, ha azt akarja, hogy megértsék, hanem megszakítás nélkül figyelhet a forgalomra, és a többi utasra is mert a hangszórók útján jobban megérthetik egymás szavát.

Multivan Business

A Volkswagen azoknak is kínál megoldást legkülönlegesebb igényeikre, akiknek a Multivan nem elég. A valódi csúcsmodell, a Multivan Business minden esetben más és más, ahogy nincsen két egyforma ember, ahogy nincsen két egyforma vállalkozás sem. A Multivan Business a tulajdonos kívánsága szerint készül a legapróbb részletekig, hogy mindenkinek ugyanazt jelentse: az utolérhetetlen kényelmet, a tökéletes mobil irodát, amelyből ki sem akar majd szállni.

A Multivan Business az üzletre készült. Kifinomult eleganciával utolérhetetlen feltételeket biztosít az úton lévő üzletemberek számára. A belső tere kialakításának minden mozzanata ezt a célt szolgálja. Ennél a modellnél a rendelhető opciók listáját emlegetni értelmetlen: az autó az ügyfél kívánsága szerint készül el. A lista esetleg a választást könnyíti meg: az ajánlott 4-féle Alcantara és 4-féle Nappa bőrkárpit

számtalan lehetséges kombinációja az autó belső terét gyakorlatilag teljesen beborítja. Az utastér 4 különálló Pullman-ülését a luxusautókhoz szokott utasok ismerősnek találhatják. Minden ülés fűthető és elektromosan állítható minden irányba, szintén állítható fejtámlákkal és combtámaszokkal. A második sor ülései forgathatók, így akár tárgyaláshoz, akár hosszabb utazáshoz az ideális belső tér alakítható ki egy mozdulattal. Ebben a modellben is megtalálható a megszokott sínrendszer továbbfejlesztése: így választhatunk, hogy a lábunknak vagy a csomagoknak biztosítunk még nagyobb teret. Az utastérbe a jobboldali elektromosan működtethető tolóajtón keresztül szállhatunk be. Már a megvilágított fém fellépő is az autó luxusjellegét hangsúlyozza. Az autó bal oldalából varázsolható elő – szintén gombnyomásra – a tárgyalóasztal. Amikor nincsen szükség rá, észrevétlenül eltűnik a bőr-, fém- és fabetétek mögött. A hátsó két ülés között található középkonzol tartalmazza a hűtőboxot, mely a sikeres tárgyalás utáni jéghideg pezsgős koccintás eszközeit rejtheti.

Itt található a különböző elektronikai berendezéseket irányító panel is. Az üzlet: kommunikáció. A Multivan Business-ben nem kell lemondani arról, hogy a világ eseményeit percről-percre követni tudjuk. A kartámaszokba épített 2 db, saját SIM kártyával rendelkező telefonon keresztül állandó kapcsolatban állhatunk üzleti partnereinkkel. De tudjuk, hogy ez ma már nem elég. Éppen ezért rendelhető az autóhoz az a Multifunkciós Mobil Iroda (MMI), amely egy modern iroda minden eszközét egyesíti, kivéve talán az iratmegsemmisítőt… A készülék saját SIM kártyáján keresztül bonyolítja a kimenő és bejövő faxoláshoz szükséges adatforgalmat. A készülék képes a faxok és más dokumentumok nyomtatására, másolására is. Sőt, szkennerként is jól használható. A saját telefonkönyve valóban egyszerűen kezelhetővé teszi. Az MMI természetesen internet kapcsolatot is biztosít, így a hírek, információk on-line eljutnak az utasokhoz. 

A tárgyalások során szükség lehet egy prezentáció, internet-oldal, esetleg egy film bemutatására is. A Multifunkciós Mobil Iroda által biztosított kapcsolat alkalmas arra, hogy mindezt egy laptop képernyőjén keresztül megtehessük. Azonban választhatunk kényelmesebb megoldást is. A tetőkárpitba épített, gombnyomással lehajtható 15”-os LCD monitor nemcsak a számítógép adatait, hanem a beépített DVD lejátszón futó filmeket is meg tudja jeleníteni. Sőt, a hagyományos vagy digitális televízió adás is természetesen itt látható, amennyiben az ügyfél igényli. Az LCD monitoron a hátul ülő utasok a szórakozás mellett figyelemmel kísérhetik a széria navigációs rendszer kijelzőjét, ahogy a parkoló kamera képét is. Mindezek természetesen a műszerfalon is elérhetők: a szórakoztató funkciók biztonsági okok miatt ott azonban kizárólag álló helyzetben. Ha az utasok éppen nem tárgyalnak egymással, akkor mást

és mást is csinálhatnak egyszerre. A minden hátsó üléshez csatlakoztatható fülhallgató biztosítja, hogy ne zavarják egymást. Amennyiben mégis a Multivan Business 400 W-os high end hangrendszerét használják, akkor rendelkezésükre áll szériafelszerelésként az egyedülálló DVE szolgáltatás. Ennek során a tetőkárpitba épített mikrofonok és az autó hangszórói közvetítik a beszélgetést, így sosem kell kiabálni, vagy veszélyesen hátrafordulni, ha egymáshoz szólnak.

A Business a Multivan modellek minden biztonsági felszereltségével rendelkezik. A biztonsági elektronikai berendezések és légzsákok sora, a megerősített karosszéria, a hárompontos biztonsági övek ebben a kategóriában a Volkswagen számára az alap. A biztonságos parkolást könnyíti meg a parkoló kamera, mely a navigációs rendszer képernyőjén mutatja a sofőr számára az autó mögötti teret.

A Business a Multivan paletta legnagyobb motorjaival érhető el: a 3.2 V6-os benzines erőforrás (235 LE/173 kW és 315 Nm) mellett az öthengeres dízel motorokkal rendelhetők (174 LE/128 kW és 400 Nm valamint 130 LE/96 kW és 340 Nm). Természetesen minden motorhoz rendelhető Tiptronic automata váltó is (a 3.2 V6 esetén széria).