Fotó: Lővei Gergely

A ProCeed érkezése kapcsán szervezett rendezvényen a Kia forgalmazója a teljes Ceed család kipróbálását tette lehetővé, én a rendelkezésre álló autók közül a legérdekesebbet választottam, az 1,4 literes szívómotorral szerelt kombit. Nem csak én tartom izgalmasnak ezt a kombinációt, hiszen a hazai értékesítések 40%-áért az alapmotor felel.

Csendes a változó szelepvezérléses négyhengeres, még autópályatempónál is a háttérben marad a hangja, pedig ilyenkor már 3500/perc felett üzemel. Még leszabályzási fordulatnál, azaz 7500/percnél se ordít; ezt csak a próba miatt teszteltem, amikor kettesben egészen 90 km/órásig gyorsítottam. Nem hazudtolja meg magát a kis szívómotor, vissza kell kapcsolni ahhoz, hogy meginduljon, de azért ennyire extrém fordulatig nem kell elpörgetni, mert a végén már kifullad.

A hatfokozatú, kézi kapcsolású váltóval könnyen lehet kavarni, szerencse, hiszen jó sokat kell használni. Már kis fordulaton is terhelhető az erőforrás, így sík úton már városi tempónál is elbírja a hatodikat, persze a lakott terület vége táblánál vissza kell kapcsolni ahhoz, hogy felgyorsuljon a Ceed országúti tempóra. A motortérben hatalmas üres részekkel szembesül az ember, amit úgy is lehet értelmezni, hogy sokkal kevesebb hibaforrás van – turbófeltöltő, kettős tömegű lendkerék, stb.

Lehet, hogy az első Ceedhez képest veszített 9 lóerős az 1,4 literes négyhengeres, de nyert egy fokozatot, és sokkal kulturáltabb lett. Nem próbál azon erőlködni, hogy az erősebb társai után szaladjon, hanem megmarad egy – még ha sok kapcsolással, de – jól vezethető, csendes alapmotornak. A fogyasztásról nem tudok mit nyilatkozni a próbaút rövidsége okán, de a hosszú távú átlag 7,1 l/100 km-ről 6,9 l/100 km-re ment le a harminc kilométer alatt, pedig nem kímélő üzemmódban haladtam.