Az Ypsilont mindenáron meg akarja különböztetni a Lancia egy átlagos kisautótól, méghozzá úgy, hogy prémiumérzést tölt belé. Ez korántsem egyszerű feladat, végtére is egy, a Fiat 500-as alapjaira épülő járműről van szó. Ám az Ypsilon esetében minden a különcködésről és az egyéniségről szól.

Például ha a vevő kedve úgy tartja, kétszínű karosszériával is kérheti az autót, sőt hatalmas panorámatető, de még Swarovsky-kristályokkal ékesített kulcs is szerepel a terjedelmes extralistán. Ha önmagában az autó formáját nézzük, az is eléggé vonzza a tekinteteket, noha hátulról sokkal inkább harmonikus, mint elölről – a gombócforma egy roppant sikkes farrészben végződik.

Az újdonság kisebb, mint a legtöbb vetélytárs

Bár hazánkban nem volt átütő sikere az Ypsilonnak, Olaszországban még a kifutó modell is olyan jól fogyott tavaly, hogy a háromajtós kisautók szegmensében 25% volt a Lancia piaci részesedése. De mivel a márka egész Európában komoly tényezőnek szánja az Ypsilont, mostantól csak ötajtós karosszériával lesz elérhető a típus. Ez persze nem jelenti azt, hogy óriás lett volna a modellből, éppen ellenkezőleg, megmaradt kicsinek. A 3 centis hossznövekedéssel a teljes hossz 3841 mm, vagyis körülbelül 20 centivel kisebb a Punto Evónál és 40-nel nagyobb az 500-asnál.

A start-stop rendszer és a szervorásegítést növelő City gomb széria A start-stop rendszer és a szervorásegítést növelő City gomb széria

Meglepő módon ennek ellenére elöl-hátul egészen jól elférni benne, a magas üléspozíció és a nagy üvegfelületek miatt még nagyobbnak is tűnik az első sorból az Ypsilon, mint azt a külméret alapján gondolnánk. Hátul inkább a kabinszélesség a gyenge „láncszem”, meglepetésre a kupolás tetőív miatt a fejtér is egészen jó. A csomagtérre már nem lehet olyan büszke a Lancia, a 245 literes érték ma már egyértelműen szűkösnek számít a kategóriában.

Az ülőlapok sajnos rövidek, hosszú úton hamar elfárad a vezető lába Az ülőlapok sajnos rövidek, hosszú úton hamar elfárad a vezető lába

Szerencsére a műszerfal és a belső szemrevalóra sikeredett, például a középen elhelyezett műszeregység nagyon értékesnek hat, a jól felszerelt változatokban pedig tényleg kiskirálynak érezheti magát az ember. A probléma akkor kezdődik, ha egy termetesebb sofőr akarja magának beállítani az ideális vezetési pozíciót, ugyanis a kormány tengelyirányban nem, csak magasságában állítható.

A leggyengébb motor illik hozzá a legjobban

A vezetési pozíció egyébként megtévesztően hasonlít a Fiat 500-aséra. A könnyen kapcsolható és hosszú úton járó váltót magasan helyezték el, így remekül kézre esik, s a kormány meglehetősen kevés visszajelzéssel szolgál arról, hogy mi történik a kerekekkel. A motorok kapcsán tulajdonképpen a kéthengeres, 875 cm3-es egység a kakukktojás, a szívó 1,2-es és az 1,3-as MultiJet a korábbi modellhez is elérhető volt. Bármennyire is fürge azonban a kis kéthengeressel az Ypsilon, a kerregős hang és a diszkrét vibráció nem igazán passzol az autóhoz. Sokkal meggyőzőbb az 1,2 literes atmoszferikus egységgel, amely ugyan nem szolgált rá a Fire (tűz) utónévre, de csendességével és kulturált járásával hatalmas kontrasztot mutat a kéthengereshez képest, nem beszélve arról, hogy az amúgy sem túl gyorsan reagáló start-stop rendszerrel sokkal jobban együttműködik. A 69 lóerős egység lakott területen belül aránylag szépen elbír a csekély tömeggel (a bázismodell csak 935 kg), de a városhatárt elhagyva azért nem számíthatunk túl nagy erőtartalékra, így az előzéseket még akkor is érdemes alaposan megfontolni, ha jól felpörgetjük az 1,2-es motort.

Egészen jól el lehet férni hátul is Egészen jól el lehet férni hátul is

Egyvalamiben azonban lényeges előrelépés tapasztalható az 500-ashoz, de még a Punto Evóhoz képest is. Az átalakított futómű (más lengőkarok, rugók) jóvoltából döbbenetesen jól rugózik a kis Ypsilon. Az úthibákat alig érzi meg, legyen szó keresztbordáról vagy bármilyen más egyenetlenségről. A futómű tényleg az a pontja az autónak, ami felnőtt a legnagyobb elvárásokhoz is.

A belépőmodell 3,3 millió, de van 5,5 millió Ft-os is

Az új Ypsilon júliusban érkezik a hazai márkakereskedésekbe, de az árakat már nyilvánosságra hozta az importőr. Az 1,2 literes benzinmotor hajtotta bázismodell 3 295 000 Ft-tól vihető majd haza, ám az ár a felszereltség és a motor függvényében természetesen sokkal több is lehet, például a robotizált váltós kéthengeres modell Platinum szinten 5 454 000 Ft-ot kóstál. Ez a felszereltségi szint – amelybe többek között borülések és 15 colos könnyűfém felnik tartoznak – az eladások mintegy 20%-át teheti ki, míg a legtöbb (kb. 73%) a „középső” Gold változatból kelhet el, melyben a manuális klíma és a CD-s rádió a legfontosabb tétel. A modell vevőkörét jól mutatja, hogy a meglehetősen „csupasz” Silver bázismodell a tervek szerint az összeladások 7%-át jelentheti.

A hátsó lámpák a Deltáéra hasonlítanak, ami nem is baj, mert így nagyon formás a far A hátsó lámpák a Deltáéra hasonlítanak, ami nem is baj, mert így nagyon formás a far