Bár az Audi V8-as volt a márka első olyan modellje, amelyet a 7-es BMW és a Mercedes S-osztály ellen küldtek harcba, az 1994-ben bemutatott A8-assal tette le igazán névjegyét a márka a luxuskategóriában. Az alumínium karosszéria és az állandó összkerékhajtás önmagában is figyelemfelkeltő volt, míg a későbbi nemzedékek esetében a V10-es és W12-es erőforrások miatt dörzsölhették tenyerüket a típus kedvelői. Az eladási adatokból azonban látszik, hogy az A8-as körül kicsit elfogyott a levegő. Az SUV-k hihetetlen népszerűsége és az Audi által határozottan képviselt elektromos átállás közben mintha kikerült volna a reflektorfényből az a típus, amely lényegében arra a polcra tette a márkát, ahova ma soroljuk. Ezért is vártam a találkozást a nemrég frissítésen átesett modell legerősebb változatával, az S8-assal.

Továbbra is egyedi hangulatú, high-tech a belső kialakítás

A német luxusautó-trióból még mindig az Audi a leginkább decens, ami ez esetben abszolút dicséret, hiszen egy túlzásoktól mentes, ízléses autóról van szó. Aki pedig kicsit is műkedvelő, az tudja, hogy az autó farán lévő S8 típusfelirat valami nagyon különlegest jelent. A VW-csoportnál széles körben alkalmazott 4,0 literes, V8-as benzinmotort használja az Audi toplimuzinja, 571 lóerős csúcsteljesítményéhez 800 Nm-es nyomaték társul. Mégsem a nyers adatok az érdekesek, hanem a technikai részletek: a két turbóval lélegeztetett V8-ast hengerlekapcsolással és részecskeszűrővel látták el, illetve 48 voltos rendszer is emeli a színvonalat. A 48 voltos rásegítés miatt a start-stop rendszer észrevétlenül működik, a nagy benzines úgy indul be, hogy abból szó szerint semmit sem érez a vezető.

Bőséges a hely, de a hátsó sorban a szegmens átlagát hozza az S8-as. A kihajtható könyöklőről számos funkciót vezérelhetünk

Bár az Audi motorja nem tartozik az üvöltő, drámai V8-asok közé, mély fújtatása zene a füleknek, a vezető minden egyes nagyobb gázadásra érzi, hogy itt nem egy lökettérfogat-csökkentett erőforrás dolgozik. Ha kell, 3,8 másodperc alatt ugrik álló helyzetből 100 km/órás tempóra a 2,2 tonnás S8-as, ám uras tempóban éppen olyan élmény vele közlekedni, mint amikor ülésbe préselve gyorsulunk. A sport differenciálmű és a négykerék-kormányzás méretét és súlyát meghazudtolóan sportossá teszi a nagy Audit, mégis a futóművet emelném ki. Annak ellenére, hogy ez a legsportosabb A8-as, a fekvőrendőrökön, úthibákon feltűnően elegánsan lép át – mindezt 21 colos felniken! És a fogyasztás? Ugyan 100 kilométeren 11-12 literből is el lehet járkálni a modellel, ha valaki rendesen útra engedi az 571 lóerőt, 200 kilométer alatt simán elfogyhat a 82 literes tankból az üzemanyag fele.

Az S8-as nem csak külsejét tekintve különbözik fő vetélytársaitól, a beltérnek is megvan a sajátos hangulata. Itt is érződik a „kevesebb néha több” filozófia, egy túlzásoktól mentes, kissé minimalista stílusú környezet fogadja a vezetőt és utasait. Az ergonómia hibátlan, az ülések tényleg eszményi kényelmesek, de leginkább a részleteket figyelve érti meg az ember, hogy egy topmodellben ül. A karbonmintás betétek, a dombornyomott quattro felirat vagy a gyújtásra előbújó szellőzőrostélyok igazán exkluzívvá teszik az S8-ast – talán csak a hátsó lábtér tekintetében számítottam többre. Az új, 10,1 colos kijelzőkön a hátul ülő utasok menet közben is nézhetnek filmet, ha pedig masszázst szeretnének, csak egy gombnyomás és máris kezdődhet a frissítő kúra. Mivel szélzaj és motorzaj alig jut be a kabinba, igazi süketszobában érezhetjük magunkat, ha nem szól a rádió, még a légy zümmögését is lehet hallani.

Kipufogóvégeiről könnyedén beazonosíthatjuk az 571 lóerős modellt

Az S8-as sosem volt olcsó játékszer, 1998-ban, amikor az első generáció megjelent a hivatalos árlistában, 23,3 millió Ft-ot kértek érte. Ennek fényében az aktuális modell 49,5 milliós ára még csak különösebben elrugaszkodottnak sem mondható, főleg, hogy a legolcsóbb A8-as, 286 lóerős dízelmotorral 36,3 milliót kóstál. Ami viszont fontos: ilyen árak mellett is sok-sok milliót eltapsolhatunk extrákra. Amikor 1,5 milliót lehet elkölteni a vásárló igényei alapján kikevert fényezésre, 400 ezret a karbon tükörházakra vagy 800 ezret a panorámatetőre, azért látszik, hogy az S8-as egy kivételes kör autója.

AUDI S8
Összlökettérfogat: 3996 cm3
Hengerek/szelepek: V8/32 biturbó
Max. teljesítmény: 420 kW (571 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 800 Nm 2050-4500/perc
Hosszúság/szélesség/magasság: 5190/1945/1475 mm
Tengelytáv: 2998 mm
Saját tömeg: 2295 kg
Csomagtér: 505 l
Üzemanyagtank: 82 l
Gyors. 0-100 km/h: 3,8 s
Max. sebesség: 250 km/h
Átlagfogyasztás: 11,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 259 g/km
A modell alapára: 49 448 520 Ft