Balra a kombi, jobbra a Sportback végződésű karosszéria

Markus Duesmann, az Audi első embere nemrégiben jelentette be, hogy a márka a korábbi tervekhez képest még gyorsabban válik elektromos autógyártóvá. Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy a 2026-tól bemutatásra kerülő modellek tisztán elektromosak lesznek, és 2033-ig szépen lassan kivezetik a belső égésű erőforrásokat. Ennek az átalakulási folyamatnak fontos pillére az e-tron SUV és az e-tron GT is, de az eladási darabszámok tekintetében alighanem a vadonatúj Q4 e-tron lesz a meghatározó. Az MEB-platformra épülő szabadidő-autó – ahogy neve is utal rá – félúton helyezkedik el a Q3-as és a Q5-ös között, és azokhoz hasonlóan kupés befejezésű Sportback kivitelben is elérhető.

Bár fizikai gombok is vannak, erősen technokrata jellegű a belső. A külméretekhez képest igencsak tágas a hátsó sor

Az első üléspróba után két dolog hagyott bennem mély nyomot. Egyrészt nem érzi az ember, hogy egy drága autóban ül (az Audinál azért ez meglepetés), másrészt hátul hatalmas a lábtér. Ahhoz képest, hogy 4588 mm-es hosszával nem egy drabális autó a Q4 e-tron, a második sorban 190 centis magassággal is komfortosan lehet utazni, főleg, hogy a padló teljesen sík. Mivel a csomagtér alaphelyzetben 520 literes, a karosszéria kapcsán nyugodtan kijelenthetjük, hogy az akkumulátoros-elektromos hajtás semmilyen hátrányt nem jelent.

A nagy kérdés persze a hatótávolság és a tölthetőség! 3-féle teljesítménnyel és 2 eltérő akkumulátorral dobják piacra a modellt, a bázistípus (e-tron 35) hátsó kerekeit egy 170 lóerős villanymotor hajtja, az 52 kWh kapacitású akkumulátorral 341-349 kilométer a hatótávolság. A 40-es jelzéshez 204 lovas hátsó villanymotor tartozik, a 77 kWh kapacitású akkuval 520 km a WLTP-hatótáv, míg a csúcsmodell az összkerékhajtású 50 quattro, amelynek 299 lóerő összteljesítményű villanymotorjait az ugyancsak 77 kWh kapacitású telep látja el energiával. Mindegyikben közös, hogy 125 kW-os táplálást is tud fogadni, az viszont már más kérdés, hogy ilyen töltőből egyelőre nincs sok Magyarországon.

Semleges a Q4 e-tron formája, a választható színek is visszafogottak

Bár nyilvánvalóan a 299 lovas kivitel a legsportosabb, a 204 lóerős modell dinamikáját sem érheti kritika. Egyenes vonalban kifejezetten gyors a Q4 e-tron, kanyarban és fékezéskor viszont gyorsan egyértelmű lesz, hogy a több mint 2 tonnás tömeget mennyire viszi a lendület. A kormányzás és a futómű hangolása is komfortos, így összességében egy végtelenül csendes és kifinomult kocsit kap a vásárló a pénzéért, ugyanakkor a minimalista és hűvös stílus ezzel a hajtáslánccal nehezen ébreszt az emberben érzelmeket. A többi villanyautóhoz viszonyítva a Q4 e-tron 16 550 640 Ft-os indulóára, illetve a 204 lovas modell 19 099 530 Ft-ja is versenyképes, de a belső égésű motorral ellátott, hasonló használati értékű társakhoz viszonyítva sem tűnik túlzónak.

Audi Q4 e-tron 40
Max. teljesítmény: 150 kW/204 LE
Max. forgatónyomaték: 310 Nm
Hossz./szél./mag.: 4588/1865/1632 mm
Tengelytáv: 2764 mm
Saját tömeg: 2125 kg
Csomagtér: 520-1490 l
Akkumulátor kapacitás: 77 kWh (nettó)
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,5 s
Max. sebesség: 160 km/h
Átlagfogyasztás: 17,3-19,3 kWh/100 km
Alapár: 19 099 530 Ft