Sok fiú álma, hogy felnőttként autókat tervezzen. Dolhai Krisztián is ez irányba mozdult, amikor jelentkezett a BME közlekedésmérnöki karára. Ott némileg kijózanodott, a tanultak ráébresztették, hogy bizony nem 1900-at írunk, és ma már egy ember kevés egy teljes autó megtervezéséhez.

Ekkor módosított az álmain, és úgy döntött, ha teljesen új kocsit nem tervezhet, akkor legalább átépít egyet, amolyan továbbfejlesztésként. Külön feladatként fogalmazódott meg benne, hogy a teljes átépítés legális legyen – talán ezt nehezebb volt elérni, mint megtervezni a műszaki oldalt.

Igényes tervezés, bürokratikus utómunka

Az átépítést úgy képzelte, hogy a kocsi 100%-ig használható maradjon, ne hasonlítson az alapautóra, és ne tűnjön tuningnak. Bázismodellnek az Opel Calibrát választotta, mint megbízható autót, amelynek az alkatrész-utánpótlása is biztosított, és nem utolsósorban arányaiban jó alapot ad az elképzelt sportautó megépítéséhez.

Az utastérben még a tetőt is átkárpitozták. Egyedi a szintén bőrrel bevont középkonzol Az utastérben még a tetőt is átkárpitozták. Egyedi a szintén bőrrel bevont középkonzol

Krisztián 2006-ban írta a diplomamunkáját gépjárművek 3D- s modellezéséről, ahol példaként saját autójának látványtervét használta. Közel ezzel egy időben a virtuálisan már létező átépítést elkezdte a gyakorlatba átvinni, azaz a terveknek megfelelően átépíteni az első Calibrát. Előbb megpróbált külső vállalkozókat bevonni, de végül ő és jó barátja modellezte le a kocsit, lépésálló polisztirolhabból és gittből. Előre a Vectra B fényszóróit illesztették, hátra előbb BMW 5-ös lámpákat tervezett, de vágni kellett volna a lemezt, és túlzottan megnövelni a hosszt, így végül Peugeot 307-es lámpa mellett döntött, aminek a formája igen hasonló, viszont ehhez elég volt 10 centi hosszabbítás.

Bőrbe vont ülések emelik az utastér nívóját. A bőrből mindenhová jutott Bőrbe vont ülések emelik az utastér nívóját. A bőrből mindenhová jutott

Amikor a szobrászmunka megvolt, egy külső cég elkészítette a sablonokat és legyártotta az üvegszálas elemeket. Itt még eljátszottak a finomítással is, majd jöhetett a forgalomba helyezés. A dokumentáció megvolt, még virtuális szélcsatornás teszteket is készített két dimenzióban, hogy számíthatók legyenek az új felületeken fellépő légerők. A tervezés, átalakítás alatt fő szempont volt, hogy a biztonságtechnikai és környezetvédelmi jellemzők ne romoljanak, mivel úgy nem lehet levizsgáztatni. A vizsgáztatás többszöri nekifutásra sikerült csak. Több fellebbezés, hiánypótlás, kérdések megválaszolása, külső akkreditált kutatólabor vizsgálata után 10 hónap alatt megkapta az átalakítási engedélyt, és az autó legálisan forgalomba állt. Ehhez 2,5 év kellett a kezdetektől…

Mérges karaktert faragtak belőle

Mint minden rendes autótervező, a mű elkészülésével Krisztián máris a továbbfejlesztésen gondolkozott. Meg is valósította egy újabb Opel Calibra átépítéssel, amely annyiban különbözik, hogy átdolgozta az első lökhárítót, az alsó éle közelebb került a földhöz, és vágtak rajta egy nagy nyílást a töltolevegő-hűtőnek. A küszöböket is lejjebb húzták, a csomagtérfedélbe pedig készül a nagy sebességnél felhajtóerőt csökkentő, igény szerint motorosan mozgó hátsó szárny. Ez az autó lett a Tuning Show díjazottja. Most Rhadire a neve, és sokkal gyorsabban készült el, szintén legális átalakításként.

A zenei részleg a kocsi csomagtartójában lelt otthonra. Lézereffektek és spéci megvilágítás is járnak a fejlett hanghatáshoz A zenei részleg a kocsi csomagtartójában lelt otthonra. Lézereffektek és spéci megvilágítás is járnak a fejlett hanghatáshoz

Minthogy az összkerékhajtású turbó az alapja, igen harapós darab. Főképp, mivel a motorhoz is mélyen hozzányúltak, kovácsolt dugattyúkat szereltek be, mindent megerősítettek, átépítették a szívóoldalt és az üzemanyagrendszert, ez utóbbi nagyobb szállítókapacitású lett. Természetesen új program szerint dolgozik a motorvezérlés, és a kipufogó is módosított. A turbó 1,1 bárral tol, a motor 298 lóerőt termel, míg a nyomaték 435 Nm! Mindez elég ahhoz, hogy 4,5 másodperc alatt gyorsítson 100 km/órás sebességre, a plafon pedig valahol 270 km/h felett legyen. A fékek is növelt teljesítményűek, a futómű elöl 60, hátul 40 mm-rel ültetett, FKS rugókkal és gátlókkal, poliuretán szilentekkel. A felnik 17 colosak.

A motor igazi show-ruhába öltözött: aranyozás, krómozás, bőrözés a patyolatmotortérben. A toronymerevítő sem maradt ki! A motor igazi show-ruhába öltözött: aranyozás, krómozás, bőrözés a patyolatmotortérben. A toronymerevítő sem maradt ki!

Belül is alig emlékeztet a Calibrára. Kéttónusú bőrrel teljesen átkárpitozták, a nemes anyagból jutott az ajtókra, műszerfalra, a tetőre is. A vezető körül számos kiegészítő műszer kapott helyet, és mindenütt rejtett világítás fokozza a hangulatot. A csomagtartó megszűnt létezni, a helyét a show vette át, amely egy nagy teljesítményű hifi képében testesült meg. Krisztián lézershow-val is szórakoztatja alkalmi közönségét.

Hátulnézetből nehezebb rájönni, milyen darabokból áll össze a kocsi, mivel alig maradt az eredeti vonalakból Hátulnézetből nehezebb rájönni, milyen darabokból áll össze a kocsi, mivel alig maradt az eredeti vonalakból

A fotók a Budaörsi Repülőtéren készültek.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!