Az E 420 CDI párját ritkítja a felső-középkategóriában, a Mercedesen kívül ugyanis senki sem kínál V8-as dízelmotort ebben a szegmensben. A 3996 cm3-es, harmadik generációs common-rail befecskendezésű egységet két számítógép-vezérlésű turbófeltöltő lélegezteti, így a legnagyobb teljesítménye derék 314 lóerő. Még ennél is letaglózóbb a forgatónyomatéka: nem kevesebb, mint 730 Nm-t állít a vezető szolgálatába, ami kereken egy százassal múlja felül az E 63 AMG sportlimuzin értékét! Sőt, ebből 580 Nm már 1600-as fordulatnál rendelkezésre áll.

Kilövésre felkészülni!

Minden jel arra mutat tehát, hogy itt aztán lesz nemulass! Amikor határozottan kezeljük a gázpedált, az E-osztály be is váltja a hozzá fűzött reményeket: hátsó kerekeivel szinte fel akarja tépni az aszfaltot, elemi erővel rugaszkodik el, majd eszeveszett vágtába kezd . Sportkocsikat megszégyenítő módon 6,1 másodperc alatt katapultál százra az 1,9 tonnás nehézbombázó. Ugyancsak lélegzetelállító, ahogyan nagy sebességről gyorsít tovább, autópályán például a legcsekélyebb erőlködés nélkül éri el elektronikusan korlátozott 250 km/órás csúcssebességét. Az örömmámor egészen addig tart, amíg nem válik túl kanyargóssá az út. Nem is a légrugós, adaptív lengéscsillapítású futóműben van a hiba, hiszen három program (komfort, normál, sport) közül, gombnyomásra választhatjuk ki az éppen megfelelőt. A kormány áttételezését azonban hiába vették

közvetlenebbre, mert igen semleges érzést nyújt, továbbá nehezen tér vissza középállásba. Ilyen brutális képességekhez sokkal precízebb szerkezet illene. A fékekre viszont nem lehet panasz, erejük pontosan adagolható, kíméletlenül lassítják az autót, s nem is fáradékonyak. 

Egészen más oldalát mutatja a Mercedes, ha uras stílusban vezetjük: kimondottan szenvedett, amikor komótosan próbáltunk közlekedni vele. Ilyenkor vonakodva indul meg, a motor kelletlenül reagál a gázadásra, miközben a hétfokozatú automata váltó késve hajtja végre a vezető parancsait, ritkán hajlandó 2000-es fordulatnál hamarabb felkapcsolni, s alkalmanként nagyokat ránt. Ráadásul alacsonyabb sebességfokozatokban olyan erős a motorfék, hogy a jobb oldali pedálról lelépve határozottan megtorpan a kocsi. Egyszerűen nincs összhang a gázpedál–motor–váltó hármas között. Az E 420 CDI szabályosan könyörög a kemény bánásmódért, ami a fogyasztásán is meglátszik, nálunk száz kilométerenként 12,8 liter gázolajat égetett el – azt viszont nem akárhogyan!

Aranyárban mérik

A brutális teljesítményért csillagászati árat kérnek a Mercedesnél, az E 420 CDI 19 245 000 forintba kerül! A hathengeres E 320 CDI (224 LE/540 Nm) közel 6,3 millió forinttal jutányosabb vétel, az árkülönbségből pedig futja mondjuk egy A-osztályra. Ráadásul a csillagos márka palettájáról ennyiért akár az E 500-as benzines szörnyeteg, vagy éppenséggel az S 320 CDI luxuslimuzin is választható. 

ADATLAP

Összlökettérfogat: 3996 cm3 Hengerek/szelepek száma: V8/32 Maximális teljesítmény: 231 kW (314 LE) 3600/min Maximális forgatónyomaték: 730 Nm 2200/min Hosszúság/szélesség/magasság: 4856/1822/1465 mm Tengelytáv: 2854 mm Fordulókör: 11,4 m Saját tömeg: 1910 kg Terhelhetőség: 525 kg Csomagtér: 530 l Üzemanyagtank: 80 l Gyorsulás 0-100 km/h: 6,1 s Maximális sebesség: 250 km/h Fogyasztás városban/országúton: 13,2/7,0 l/100 km Tesztfogyasztás: 12,8 l/100 km CO2-kibocsátás: 246 g/km A modell alapára: 19 263 000 Ft A tesztelt modell ára: 23 501 400 Ft A tesztautó szállítója: DaimlerChrysler Automotive Hungária Kft., 1133 Budapest, Kárpát u. 21. Telefon: 06-1-887-7032.