Sokat javult a vezetési pozíció, a központi menü azonban még mindig ódivatú. Kerek formákba építették be a több részből álló, jól leolvasható digitális műszeregységet. Az ablakemelő és a tükörállító kapcsolói az ajtóbehúzó tetejére kerültek. Fotó: Balogh Bence

A környezetvédelmi előírások szigorítása nagy hatással lesz a kisautókra, melyek egy része néhány éven belül el is tűnhet az európai piacról. Nem azért, mert nem teljesíti a kibocsátási normákat, hanem azért, mert a meredeken emelkedő költségek miatt nem lehet kellőképpen alacsony áron forgalmazni.

Elöl-hátul kényelmesek az ülések, magasabbak is elférnek a második sorban

A Toyota jól láthatóan nem akar lemondani hűséges vevőköréről, ezért igyekezett feljebb pozicionálni a Yaris negyedik generációját. Nem csak belső méreteit, tudását is látványosan növelték. Mario Majdandžić vezető formatervező szakított a korábban megszokott bájos, mértéktartó stílussal a sportosabb, bátrabb megjelenés kedvéért. Mintha már magát a GR sportváltozatot látnánk, a polgári Yaris azonban csak 5 ajtós karosszériával készül. Szélesítései és a sarkokba kitolt kerekei megadják az alaphangulatot, mégsem agresszív az összhatás, ügyeltek rá, hogy női szemmel is vonzó maradjon. Utoljára talán az 1999-es Yaris volt ekkora egyéniség, ami ebben a kategóriában akár döntő tényező is lehet, akárcsak a színválaszték, amely szerencsére tartalmaz olyan árnyalatokat is, mint a képeken látható korallpiros.

Ahogy a külső, úgy a belső formaterv esetében is egyértelműen arra törekedtek, hogy karakteres legyen a végeredmény, éppen ezért mindkettő megosztóra sikerült. Volt, akinek nem tetszettek a kerek műszerek, azt viszont el kell ismerni, hogy ezzel egy kis csavart vittek a digitális műszeregységek világába. A műszerfal elrendezésében van néhány szokatlan megoldás, mint a magasra helyezett központi kijelző, amely az ergonómia és az alá beépített szellőző szempontjából sem a legjobb helyre került. Szintén szokatlan az ablakemelők elhelyezése, de ettől függetlenül a gombok, kapcsolók alapvetően kézre állnak. Sok rekeszt és polcot alakítottak ki apró tárgyaknak, és úgy variálták a különböző minőségű anyagokat, hogy a kevésbé igényes darabok se rontsák érdemben az összképet. Aki világos belsőre vágyik, annak a csúcs Executive felszereltségi szintet kell választania, cserében már az olcsóbb kivitelekben is mutatósak a kárpitok. Nagy előrelépés a korábbinál tágasabb hely, illetve a kényelmesebb ülések, amelyet a hátul ülők is értékelnek majd, hiszen akár felnőttek is elférnek, és hosszabb úton is jól érzik majd magukat, mert nemcsak az ülés kialakítása, hanem a magassága is ideális, ráadásul a fejtér is elegendő. A 286 literes, szabályos alakú raktér egy literrel sem lett nagyobb, mégis jól használható, az üléstámlák ledöntése után továbbra is 768 liternyi rakodóhely áll rendelkezésünkre.

Az 1,5 literes, háromhengeres is a Dynamic Force Hybrid motorcsalád része

A legfeltűnőbb változást a nagyobb kategóriákra jellemző, sportos vezetési pozíció jelenti, melyhez a nagy üvegfelületeknek köszönhetően jó kilátás és a márkától szokatlanul lendületes vezethetőség tartozik. Olyan dinamikus a Yaris, hogy a lelkes sofőr legszívesebben kézzel váltana, az 1,5 literes, 92 lóerős, 3 hengeres szívómotorral kombinált hibrid hajtás azonban e-CVT váltóval működik, kapcsolgatásra nincs is szükség. Anélkül is minden esetben nyomatékos, lineárisan gyorsul, még autópályán sem jellemző a korábbi rendszereknél tapasztalható felesleges pörgetés, kifejezetten harmonikus a hajtáslánc működése. A városban csendes motor 3 hengeres hangja főleg akkor lesz feltűnő, amikor a rendszer tölteni kezdi az akkumulátort, melyet nem enged 50% alá merülni, igaz, 100%-ra is csak akkor tölti fel, ha nagyon sokáig gurulunk. A 116 lóerős rendszer annak ellenére takarékos működést garantál, hogy igyekeztünk kihasználni a kisautóhoz képest túl feszes futómű stabilitását, a kis tömegből és a kissé szintetikus, de precíz irányíthatóságból származó virgoncságát. A hatékony energia-visszatáplálásnak köszönhetően a fékeket nem kell sűrűn dolgoztatni, gyakran az erősebb motorfék-üzemmód (B állás) is elég a szükséges lassuláshoz. 80 lóerős villanymotorját kisebb megszakításokkal gyakran használja önállóan, városban 4,4, autópályán négy személlyel, csomagokkal is 4,9 literes átlagot produkált.

Jól használható a csomagtartó, de a támlák ledöntése után nem lesz sík a padlója

116 lóerős rendszerteljesítménye adott, a felszereltség befolyásolja, mennyivel emelkedik 6 550 000 Ft-os alapára. Nem vitás, hogy a Hybridre egy kompakt autó árát költhetjük, de egy szó szerint erős és műszakilag fejlett csomagot kapunk a pénzünkért.

Kitüremkednek a kerekek a karosszériából, a Yaris úttartása nagyobb autókéhoz hasonlítható

TETSZETT
• takarékos hajtáslánc
• dinamikus viselkedés
• karakteres formaterv
NEM TETSZETT
• hiányos minőségérzet
• feszes, rázós futómű

ÖSSZEGZÉS
Nem ült a babérjain a Yaris, a jó tulajdonságait megtartva sikerrel alkalmazkodott a jelenlegi elvárásokhoz. Nemcsak stílusban, hanem méretben és vezethetőségben is felülmúlja elődeit, de a szolgáltatások és az extrák terén sincs lemaradása, hibrid hajtással továbbra is a piac egyik legkeresettebb kisautója lehet.

Toyota Yaris 1.5 Hybrid
Összlökettérfogat: 1490 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 68 kW (92 LE) n.a./perc
Max. forgatónyomaték: 120 Nm 3600-4800/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 59 kW/80 LE
Max. forgatónyomaték: 141 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 85 kW (116 LE)
Hossz./szél./mag.: 3940/1745/1500 mm
Tengelytáv: 2560 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1531/1528 mm
Fordulókör: 9,8 m
Saját tömeg/teherbírás: 1160/455 kg
Csomagtér: 286-768 l
Üzemanyagtank: 36 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,7 s
Max. sebesség: 175 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 3,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 4,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 87 g/km
A modell alapára: 5 060 000 Ft (1.0 VVT-i, 72 LE)
A tesztelt verzió ára: 6 550 000 Ft