Sok tárolási lehetőséget kínál a műszerfal, a kormány mögött analóg órák tájékoztatnak. Fotó: Stefler Balázs, Lővei Gergely

A Stellantis konszernt a magas flottafogyasztás miatt fenyegető büntetés kényszerítette rá, hogy törölje a dízelmotort az egyterűiből, így már a Zafira Life sem kapható dízelmotorral. Van alternatíva, de azzal nem lesz mindenki boldog. Magasabb a vételár, a tesztautónk a nagyobb kapacitású akkumulátorával és a hosszú karosszériájával alaphangon több mint 22 millióba kerül, és még ezen felül is költhetünk extrákra. A 11 kW-os fedélzeti töltőért 200 000 Ft-ot kérnek – ezzel lehet fali töltődoboznál (aminek a telepítési költsége szintén külön beruházást igényel, ha van dedikált parkolóhelye az embernek) 7 óra alatt teljesen feltölteni a telepet.

Hely van leghátul is, de a második sorban több kényeztetést kapnak az utasok. Az anyósülés alatt egy 230 voltos konnektort is találunk – vigyázni kell, nehogy beleakadjon az ember lába a kábelbe

Megfelelő töltőoszlopon 100 kW teljesítményű villámtöltés fogadására is képes a 75 kWh kapacitású akkumulátor, aminek felára 2,6 millió Ft az alapból adott 50 kWh-shoz képest, és még ezzel is szerény, 250-300 km-es hatótávolságot tudunk realizálni úgy, hogy gyorsforgalmi utakon már nem a megengedett sebességgel, hanem épp csak a kamionoknál gyorsabban haladunk. Az akkumulátor miatt a saját tömeg üresen is 2,2 tonna, de már minimális terheléssel is érezhető az erőhiány – hiába a 260 Nm-es azonnali nyomaték, ha a már nem választható 177 lóerős dízel 400 Nm-rel lódította meg a 400 kg-mal könnyebb karosszériát –, a nehéz akkumulátor miatt a karosszéria hátulja úthibákon áthaladva lengésbe jön, olyan mértékben, ami zavarhatja az utasokat.

Nincs helye a töltőkábeleknek, talán a felnyíló hátsó szélvédőn (extra) keresztül elérhető kemény kalaptartó lehet az alternatíva

Az akkumulátoros-elektromos hajtás miatt az egyébként személyszállítóként még mindig jól muzsikáló konstrukció felhasználási területe erősen beszűkül – hosszú távú közlekedésre fenntartásokkal ajánlható csak, taxiüzemben vagy a piaci áron működő villámtöltést választja a fenntartó, vagy beletörődik, hogy egy műszakban nem termel az autó bevételt, hanem a fali töltődobozon lóg. A zöld rendszámmal járó kedvezményeket figyelembe véve sem lefutott a verseny, a konkurenciánál megtalálható dízelmotoros változattal manapság még könnyebb az együttélés…

Városban jellemző a 300 km-es gyakorlati hatótáv, azon kívül 250 km-rel számolhatunk

TETSZETT
• tágas utastér
• csendes működés
NEM TETSZETT
• drága
• kis hatótávolság
• karosszéria lengései

ÖSSZEGZÉS
Városban gond nélkül közlekedünk, azon kívül gonddal – országúti tempónál és afelett gyorsan fogy a megtehető távolság, az előzésekhez sincs meg feltétlenül a teljesítmény. Villanyautósan magas a bekerülési költség, amit csak részben kompenzál a zöld rendszámmal járó kedvezmény.

Opel Zafira-e Life L 75 kWh
Max. teljesítmény: 100 kW/136 LE
Max. forgatónyomaték: 260 Nm
Hossz./szél./mag.: 5306/2010/1890 mm
Tengelytáv: 3275 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1627/1600 mm
Fordulókör: 12,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 2167/933 kg
Csomagtér: max. 4900 l
Akkumulátor kapacitás: 75 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h: 13,3 s
Max. sebesség: 130 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 24,4 kWh/100 km
Tesztfogyasztás: 27,8 kWh/100 km
A modell alapára: 19 200 000 Ft (Zafira-e Life S, 50 kWh)
A tesztautó ára: 22 050 000 Ft