Szenvedélyes tűz ég a spanyol GTI-ben! A kétezres TFSI röpke hezitálást követően keményen a lovak közé csap, és a Cupra úgy nekirugaszkodik, mintha puskából lőtték volna ki. A fordulatszámmérő mutatója szélsebesen végigszánt a skálán, közben a motor egyre harsányabb hangon buzdít: csak így tovább! Egy gyors rántás a pontosan kapcsolható hatfokozatú sebességváltón, s a rajt után 6,4 másodperccel már százas tempóval hasítunk. Az eszeveszett száguldás pedig nem akar véget érni. Még 180-as tempóról is intenzíven gyorsít a Seat, egészen 247 km/óráig bírja szusszal.

Hogy erre képes legyen, a közvetlen benzinbefecskendezésű turbómotort izomnövelő kúrának vetették alá. A nagyobb kapacitású feltöltőnek és injektoroknak köszönhetően teljesítménye 240 lóerőre, forgatónyomatéka pedig 300 Nm-re dagadt. Persze a dugattyúkat, a hajtókarokat és a motorblokkot megerősítették, hogy bírják a gyűrődést.

Útonálló

Kacskaringós utakon még inkább élményszámba megy a Leon vezetése. Az első felfüggesztésnél alumíniumból készült alkatrészeket használtak, így a kocsi súlyából 7,5 kilogrammot faragtak le. Ezenkívül a 18 colos kerekeken gördülő Cuprát mélyebbre ültették (az alapmodellekhez képest 14, az FR-hez viszonyítva 7 mm-rel), valamint a rugók és a lengéscsillapítók is feszesebbek – a gördülési komfort éppen azon a határon egyensúlyoz, ami a hétköznapok során még elviselhető.
Menet közben a látványos kagylóülések a helyére „szegezik” a pilótát, aki így teljes figyelmét az útnak szentelheti. A kormány áttételezése közvetlen és a rásegítés mértéke is jól eltalált, pontosan vezethető a kocsi. Ráadásul kanyarokban remekül tapad, vakmerő tempót kell diktálni ahhoz, hogy az orra elkezdjen lecsúszni az ívről. Viselkedése jóindulatú, nem okoz váratlan meglepetést. A fordulók előtt bátran fékezhetünk az utolsó pillanatban, hiszen az elöl 345, hátul 286 mm átmérőjű tárcsák erélyesen lassítják az autót, hatásfokukból kemény igénybevétel esetén sem veszítenek sokat. 

Hatásfokozás

Ami a csúcs-Leon megjelenését illeti, az FR sportolóhoz viszonyítva csupán árnyalatnyi a különbség: feketére színezték a tükörházakat, illetve az orrköténynél a levegőbeömlő nyílás alsó peremét, az ötágú, duplaküllős keréktárcsák mögött vörös féknyergek feszítenek, a kipufogórendszer pedig kettő helyett egyetlen nagy ovális csőben végződik. Őszintén szólva jól is van ez így. Kétségkívül atletikus és izgalmas a Cupra, nincs szüksége a hivalkodó rongyrázásra. A pilótafülkében sem történtek eget verő dolgok, első látásra csupán a sportülések és az alumínium pedálsor tűnik fel, pedig a számlapokat és a váltógombot is látványosabbra cserélték.

ADATLAP

Összlökettérfogat: 1984 cm3 Hengerek/szelepek száma: S4/16 Turbó Maximális teljesítmény: 177 kW (240 LE) 5700-6300/min Maximális forgatónyomaték: 300 Nm 2200-5500/min Hosszúság/szélesség/magasság: 4323/1768/1485 mm Tengelytáv: 2578 mm Nyomtáv elöl/hátul: 1527/1508 mm Fordulókör: 10,7 m Saját tömeg: 1375 kg Terhelhetőség: 570 kg Csomagtér: 341 l Üzemanyagtank: 55 l Gyorsulás 0-100 km/h: 6,4 s Maximális sebesség: 247 km/h Gyári átlagfogyasztás: 8,3 l/100 km A modell alapára: kb. 7 000 000 Ft

Az ígéretek szerint a Seat Leon Cupra büszkélkedhet majd a legjobb teljesítmény/ár aránnyal  a kompakt GTI-k mezőnyében. A 240 lóerős élményautóra a jövő év elején, nagyjából hétmillió forintos áron csaphatnak le az érdeklődők. Végül egy sokat sejtető mondat, amely a sajtótájékoztatón hangzott el: jelenleg (!) a Seat kínálatának legerősebb tagja a Leon Cupra. De ki tudja, mit hoz a jövő… Talán egy Leon Cupra R-t?