A Porsche a sportkocsi egyik szinonimája, minden gyerek és felnőtt férfi álma, a négykerekű Pamela Anderson. A 911-es több mint ikon, a típusnév fogalom, az autó pedig műszaki etalon, még akkor is, ha az elsiratott léghűtéses boxermotor már a múlté. A 2002-ben bemutatott Cayenne (egy fűszerborsfajtáról kapta nevét) új dimenziót nyitott a márka történetében, s ami a legmeglepőbb, az eleinte sokat bírált márkaidegen koncepció hallatlan sikerrel robbant be a piacra. Nálunk mostanáig 209 darabot értékesített az importőr, s vélhetően szürkeimportból is bejött egy jókora flotta.

A V6-os és V8-as szívó-, illetve turbós benzinmotorral offenzívát nyitó Cayenne idén megújult, divatosabb lámpatesteket és hűtőmaszkot kapott, amely egyébként a 385 lovas S-nél és az 500 lóerős Turbónál is más osztású. A korábbinál nagyobb lökettérfogatú, ezáltal erősebb és nyomatékosabb motoroknál közvetlen befecskendezést alkalmaznak, melynek közbeiktatásával mintegy 15 százalékban csökkent az átlagfogyasztás. Egy Porsche lényege persze nem a spórüzem, ettől függetlenül valamennyi tétel jól hangzik.

Határozott fellépés

A 2,2 tonnás alapverzió ajtaja tompa puffanással zárul, trezorként zárja ki a külvilágot. A gyönyörű hangú és a márkaemblémához illően rendkívül rugalmas V6-os bal oldali kulcsos indítású, az opciós Tiptronic S sebességváltó érzésem szerint indokolt választás. A hat fokozatot gyorsan kapcsolja, szekvenciális visszaváltásnál pedig dögös gázfröccsöt ad. Persze nem lehet akárhogyan szórakozni vele, az eletronika ugyanis vigyáz a motorra, fordulatszámlimiten kívül nem engedi a kapcsolást. Alapjáraton békésen duruzsol a 24 szelepes egység, gázreakciója különösen közvetlen. A városi araszolást, elindulást, meg-megállást nem túlságosan szereti, ilyenkor szinte bukdácsol, érezni, hogy sokkal inkább a hegyvidéki országút az igazi élettere. Autópályán 130-140 km/órás tempóig mélyülő hangtónussal szól, majd további gyorsításnál emelkedik, ércesebbé válik a hangja.

Épített útfelületről letérve sem kall aggódni a mozgási tartalékok miatt, ugyanis a hajtásprogram mellett a hasmagasság és a rugózási karakterisztika is a körülményekhez igazítható. A fényezésre és a csúcsminőségű belső kárpitokra persze nem árt vigyázni, ám a Cayenne aligha lesz a tüskés cserjében ösvényt vágó, sáros csizmával ki- és beugráló vadász munkaeszköze.

A kifejezés eszköze

A Porsche terepjárója az abszolút prémiumszintet képviseli a kategóriában, ennek megfelelő az atmoszférája és az ára is. Hibátlan minőségű autóról van szó, amelynek alapverziójához néhány hangzatos tételt konfigurálva könnyedén szökik az ár 20-23 millió fölé, de érdemes kalkulálni, hiszen például a 95 lóerővel izmosabb Cayenne S már megvehető ennyiért. Micsoda problémák ezek…