Hibrid hajtású szabadidő-autó? Nincs belőlük hiány, annyi szent, a mezőny oszlopos tagjának számító Lexuson kívül az Audi, a BMW, a Land Rover, a Mercedes, a Porsche, a Toyota és a Volvo is kínál már ilyen járművet – a két japán modell kivételével mindegyik plug-in rendszerű. S hogy jön ez ide? Úgy, hogy bármennyire is furcsa, de a Toyota RAV4 Hybrid után a Niro a második, elérhető, tömegeknek szóló vegyes hajtású szabadidő-autó az európai piacokon, a többiek mind 300 lóerő feletti rendszerteljesítményű, borsos árú nagyvadak. A Kia újdonsága józanságban a Toyotához hasonlítható, de egyrészt valamivel kisebb, másrészt a koreaiak bátrak voltak, hiszen ahelyett, hogy bármit is lekoppintották volna a hibrid hajtás mesterének számító japán ellenféltől, teljesen új technikát terveztek.

A takarékosság jegyében a klímaberendezésnek van „csak vezető” üzemmódja. A rögzítőfék pedálos. Fotó: Hilbert Péter
A takarékosság jegyében a klímaberendezésnek van „csak vezető” üzemmódja. A rögzítőfék pedálos. Fotó: Hilbert Péter

Ugyan itt is szívó benzinmotor dolgozik az autó orrában (1,6 literes), de a villanymotort a hatfokozatú, duplakuplungos váltóval közös házban találjuk. Elsőre nem tűnik forradalminak ez a megoldás, de a gyakorlatban nagyon is újat hoz a Toyota hibridjeihez képest. Az, hogy van egy „rendes” váltónk, azt eredményezi, hogy intenzív gyorsításkor nem bog fel a motor, hanem mint egy hagyományos autónál, az automata szépen kapcsolgat. Itt nincs olyan, hogy felhajtunk az autópályára, lenyomjuk a pedált és egészen addig ordít a motor, ameddig nem lépünk le róla! Szóval hibrid létére nagyon is élőnek érződik a Niro, a 141 lóerős rendszerteljesítmény pedig pont elegendő ahhoz, hogy csomagokkal megpakolva, négy fővel se jelentsenek nagy kihívást az emelkedők. A villanymotor pont ott segít hatékonyan, ahol a szívó benzines nem érzi magát elemében, vagyis alacsony fordulaton. Ekkor azt lehet érezni, hogy a benzines csak kicsit pörög, de mégis rendesen gyorsulunk a villanymotornak hála. Könnyed és természetes az egész előadás – igazából a Niro az a hibrid, amelyben a vegyes hajtás annyira kifinomult, hogy nem is foglalkozik a vezető azzal, hogy ez egy alternatív hajtású autó. Amíg nem készül el a plug-in változat, addig komoly elektromos hatótávról nem beszélhetünk, óvatos pedálkezeléssel 2-3 kilométert tehetünk meg, feltéve, ha nem megyünk gyorsabban 50-60 km/óránál – ennél nem lehet többet várni egy mindössze 33 kg-os lítium-polimer akkucsomagtól. A vezető szemszögéből nézve egyébként a Niro a legegyszerűbb hibridek közé tartozik. A legtöbb, mostanában piacra dobott hibriddel ellentétben nincs külön EV-mód, vagy a töltést elősegítő menetprogram, cserében a Kia értékeli a sofőr „munkáját” (gázadás, fékezés stb.). A spórolásban persze segítségünkre van az autó, hiszen a navigációs rendszertől kapott információk alapján figyelmeztet, ha el kell venni a gázt egy-egy kanyar előtt. A lényeg persze úgyis az, hogy mennyit fizetünk a kútnál.

Tulajdonképpen csak a műszeregység árulkodik a hibridségről. A bal oldali óra az állapotjelző, középen a hajtás folyamatábráját követhetjük nyomon
Tulajdonképpen csak a műszeregység árulkodik a hibridségről. A bal oldali óra az állapotjelző, középen a hajtás folyamatábráját követhetjük nyomon

A tesztprogram során 5,2 literes átlagot regisztráltunk vegyes körülmények között, de a hideg hőmérséklet és a párásodás elleni gyakori légkondicionáló-használatból kiindulva egy kis odafigyeléssel 5,0 liter alá lehet vinni az átlagot. Ami sokkal inkább kellemes meglepetés volt, az a sok hibrid rákfenéjének számító autópályás használat. Állandó 130-nál is megelégszik 5,5-6,0 literrel, ami lássuk be, a dízel SUV-kkel szemben is versenyképes. Ami pedig a futóművet és a kormányzást illeti, egyértelműen komfortra hangolták az autót. Crossover létére finoman rugózik és ügyesen lépked át a keresztbordákon is. Az összkerékhajtás hiánya és a 16 centis hasmagasság (utóbbi csak egy centivel nagyobb, mint egy Cee’dé) miatt nem való nehéz körülmények közé a Kia.

Családi autóként jól teljesít az új Kia, hátul termetesebbek is elférnek. A 4,35 méteres hosszúság fényében ez több mint kellemes meglepetés
Családi autóként jól teljesít az új Kia, hátul termetesebbek is elférnek. A 4,35 méteres hosszúság fényében ez több mint kellemes meglepetés

A méretek terén a Nirót okosan lőtték be a Cee’d és a Sportage közé, hiszen 4,36 méteres hosszával előbbinél 4,5 centivel nagyobb, utóbbinál 12,5 centivel rövidebb. A 2,7 méteres tengelytávolság miatt azonban rácáfol a külméreteire, legalábbis a lábteret illetően mindenképpen. A hátsó középső hely ugyan erősen korlátozott, négy felnőttnek viszont nagyon kényelmes a Niro. A hátsó sorban is vannak szellőzőrostélyok, tárolórekeszből is bőség van, szóval minden adott ahhoz, hogy jól érezzük magunkat, már csak azért is mert a berendezés otthonos. Néhol olcsónak tűnő anyagokat használnak (pl. ajtóburkolat), összességében mégis pozitív benyomás éri a bent ülőket. Szerintem kifejezetten örvendetes, hogy nem űrhajós belsőt szabtak a Nirónak, attól, hogy hibrid egy autó, még nem kell minden részletében futurisztikusnak lennie. Hibrid létére tisztességes méretű a csomagtartó, a 427 literes értékre nem lehet panaszunk, maximum azért jönne jól pár centivel alacsonyabb rakodóperem, mert magasra kell pakolni a csomagokat.

Bővítve 1,6 méter hosszú tárgyat is szállíthat a Niro. Plusz pont: hibrid létére mankókerékkel rendelkezik az autó
Bővítve 1,6 méter hosszú tárgyat is szállíthat a Niro. Plusz pont: hibrid létére mankókerékkel rendelkezik az autó

Semmiképpen sem lehet azzal vádolni a Kiát, hogy túlárazta volna a Nirót, a 6 999 000 Ft-os vételár nagyon is versenyképes, főleg, hogy nem kell plusz pénzt fizetni a tempomatért és az automatikus klímáért sem. Ha jól belegondolunk, ennyiért jól felszerelt dízelautomata váltós SUV-okat is kapunk hasonló méretben, de aligha tudják felvenni a versenyt a Kia kifinomultságával és takarékosságával (főleg városban). Szóval most a Kia nagyon jó útra lépett, de az egyedi konfigurációs lehetőségekről itt is le kell mondani a csomagos felszereltségi politika miatt. A többi modellhez hasonlóan a Niróra is érvényes a 7 év/150 000 kilométeres garancia.

Bár szabadidő-autóról van szó, a Kia nem tervezi, hogy 4x4-es változatot dobjon piacra
Bár szabadidő-autóról van szó, a Kia nem tervezi, hogy 4×4-es változatot dobjon piacra

Tetszett
• motor/váltó összhangja
• komfort
• takarékosság
• ár/érték arány

Nem tetszett
• megszokást igénylő fék
• tompított fényerő
• magas rakodóperem

Összegzés
A Niro nagyon is ígéretes autó, az egész koncepció jól átgondolt és működőképes, csak kisebb hiányosságai vannak. Fontos, hogy a hibridség ellenére nem kell lemondanunk a vezetési élményről sem.

Kia Niro
Összlökettérfogat: 1591 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 77 kW (105 LE) 5700/perc
Max. forgatónyomaték: 147 Nm 4000/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 32 kW (44 LE)
Max. forgatónyomaték: 170 Nm
HIBRID RENDSZER
Max. teljesítmény: 104 kW (141 LE)
Max. forgatónyomaték: 265 Nm
Hossz./szél./mag.: 4355/1805/1535 mm
Tengelytáv: 2700 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1511/1525
Fordulókör: 10,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1425/505 kg
Csomagtér: 427-1425 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,5 s
Max. sebesség: 162 km/h
Átlagfogyasztás: 3,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 88 g/km
Alapár: 6 999 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!