Ibizáról 1984-ig mindenkinek egy sziget jutott eszébe, mert vagy azon szerencsések közé tartozott, aki már beleszagolhatott a sós tengeri levegőbe az egyik legszebb Baleár-szigeten, vagy azok közé, aki csak álmodozott egy hamisíthatatlan latin vakációról. Aztán a Seat bemutatta új modelljét – talán kicsit stílustalanul Mallorcán -, s mára bizton állíthatjuk: az Ibiza szót kiejtve többen gondolnak autóra, mint nyaralóhelyre. Nem véletlenül, hiszen a spanyol gyár legsikeresebb modelljéről beszélünk, melynek hatodik generációját a napokban mutatta be a Seat – hol máshol, mint Mallorcán. Stílustalanságról beszélni azonban most már botorság lenne, a gyáriak érthetően ragaszkodtak az eredeti helyszínhez hasonló sikerekben reménykedvén. De koránt sem ez az egyetlen oka annak, ha stílust említünk.

Kívül-belül, kicsit, de látványosan

Az új Ibiza igázóból nem új. Szemfülesnek kell lennünk, ha kíváncsiak vagyunk a különbségekre, bár tagadhatatlan, hogy sportosabb összbenyomást kelt az autó. És éppen ez az, amit a Seat hangsúlyozni szeretne, a modell közelebb került nagyobb testvéreihez, az Alteához, illetve a Leonhoz, megjelenítve azok egyes elemeit. Új az ikerfényszóró, a hátsó lámpatestek színezése, a lökhárító, új designt-t kaptak a kerek. Az FR és a Cupra kiviteleket méhsejt szerkezetű hűtőrács és nagyobb légbeömlő teszi összetéveszthetetlenné. Hátul középre került és nagyobb lett az Ibiza felirat, méretnövekedésen esett át a csomagtartófedelet is

nyitó márkajelzés, az „S” betű. Beülve az autóba minőségibb anyagok fogadnak. Puha, kellemes tapintású borítást találunk a műszerfalon, s megváltozott az ajtóborítás is. Új anyagot választott a Seat az ülések kárpitozására, amelyek egyébként a cégcsoportra jellemzően jó keményre tömöttek, megfelelő tartást biztosítanak. Az FR és a Cupra modellekben természetesen sportülésekből dirigálhatjuk az autót, ezek nagyobb sebességű kanyarvételkor is elegendő oldaltartást biztosítanak. Új a kormány és a sebességváltó rudazat gombja is, a Cupra modellben ezek szériakivitelben bőrbevonatot kaptak, s piros varrás hívja fel figyelmünket a motortérben rejtőzködő tűzre.

A flamenco az aszfalton elmarad

A menetpróba során igazán szerencsésnek mondhattam magamat, két Cuprát, dízelt és benzinest sikerült vallatóra fognom. Mindkettőről elmondható, hogy remekül sikerült még feszesebbé tenni a rugózást. Normál vezetési stílus mellett egyáltalán nem tolakodóan kemény, pattogós az autó, csak a rövid rugóutak, s persze a peres gumik (205/40 R17) miatt kapunk némi visszajelzést az útburkolat hibáiról. Ha kihasználjuk a motorban lévő potenciált, akkor viszont jól jön, hogy az Ibiza nem dől a fordulókban, biztonságosan alulkormányzott, igazán jól tapad az úthoz. Még kikapcsolt ESP-vel sem sikerült kihozni sodrából az autót, flamenco-táncosnak alkalmatlan lenne, hiába a latin szív. Ha táncosnak nem, torreádornak annál inkább el tudnám képzelni a dízel

kivitelt. A 160 lóerős változathoz hatsebességes váltó jár, s tulajdonképpen szinte mindegy is melyik fokozatban vagyunk, az 1900-as főtengely-fordulatszámtól rendelkezésre álló 330 Nm-es nyomaték magabiztosan mozgatja az autót. Előzéshez sem kell feltétlenül visszakapcsolni, de ha szeretnénk a sportkipufogóból némi „muzsikát” előcsalogatni, akkor nem árt, ugyanis alacsonyabb fordulatszám-tartományban nem sok sportos érzés jut a fülnek. A más típust vezető kollégákkal arra a megállapításra jutottunk a nap végére, hogy valamennyi modellben sikerült alacsony szinten tartani a menetzajt, talán csak a háromhengeres 1,4 literes dízel lóg ki ebből a sorból, az viszont nagyon. Hasonlóan agilis a benzines 1,8 literes 20 szelepes, 180 lóerős

Cupra is. A 245 Nm-es forgatónyomaték mellett azonban már gyakrabban támad kedvünk sebességfokozatot váltani, erre csábít a turbó ilyenkor fellépő gyönyörű fütyülése is. Mindkét változatnál megfelelőnek bizonyult a fékrendszer, még tartós igénybevétel után, melegen sem volt érezhető minimális gyengülés sem. Természetesen szériafelszereltség a blokkolásgátló, az elektronikus fékerőelosztás, illetve a vészfékasszisztens.

Az új Ibiza március végén már Magyarországon is rendelhető lesz. Marad az öt felszereltségi szint: Reference, Stylance, Sport, FR és Cupra. Árakról nem sikerült pontosat megtudnunk, állítólag nem vagy alig változik majd. Júniusig 11 tagú lesz a motorválaszték (benzin: 1.2 literes 12V 64 LE, 1.4 literes, 16V 75LE, 1.4 literes 16V 100 LE, 1.8 literes 20V Turbo 150LE és 180 LE-s változatban, illetve a dízelek: 1.4 literes, három hengeres, 6V 70 és 80 LE-s változatban, és három 1.9 literes motor, 8V, 100 LE, 130 LE, 160 LE-s változatban).

S még valami! Carlos Moya, a mallorcai származású teniszcsillag, az Ibiza reklámarca mindenkinek sok örömet kíván!