Nagyon sokáig úgy tűnt, a downsizingről hallani sem akar a Toyota, aztán először a Lexusnál tört meg a jég: a V6-os szívó benzinest nyugdíjazta egy modernebb 2,0 literes turbós, most pedig itt a szélesebb körnek szóló 1,2 literes egység. Az új motor elsőként az Aurisba került be, de nem lenne meglepő, ha a Corollában és a Versóban is feltűnne – 116 lóerős teljesítménye és 1500-as fordulattól lehívható 185 Nm-es nyomatéka miatt teljesen logikus lenne a lépés.

A hatékonyabb zajszigetelés miatt nagyon csendes az utastér. Fotó: Hilbert Péter A hatékonyabb zajszigetelés miatt nagyon csendes az utastér. Fotó: Hilbert Péter

A gépháztető felnyitása után egyébként meglepően konstatáljuk, hogy szinte elvész az Auris motorterében az 1,2-es, ami nem véletlen, ugyanis a könnyűépítés jegyében fejlesztett motor befoglaló méretei megegyeznek a Toyota 1,0 literes háromhengeresével! Az új motor igencsak magas technikai színvonalt képvisel, hiszen amellett, hogy műanyag szívósorral rendelkezik, közvetlen befecskendezésű és mindkét oldalon változó szelepvezérlésű, illetve két egymástól független hűtőkör dolgozik benne (az egyik kör a motorblokkot, a másik a turbót, az intercoolert és a befecskendezőket hűti). Sőt a terhelés függvényében képes Otto- és Atkinson-ciklus szerint is működni.

Az ülések elöl és hátul egyaránt kényelmesek, de hátul szűkös az Auris Az ülések elöl és hátul egyaránt kényelmesek, de hátul szűkös az Auris

S hogy mindez mit jelent a gyakorlatban? Alapjáraton fülelni kell, hogy egyáltalán meghalljuk a hangját, másrészt tisztességesen gyorsít alacsony fordulatról. Mivel turbólyuk szinte nincs, egyenletes az erőleadás, és gyakorlatilag olyan, mint egy jóval nagyobb lökettérfogatú szívó benzines, csak éppen nem kell pörgetni – a leszabályozás egyébként korán, már 5900-as fordulaton bekövetkezik. A nyomatékosság miatt hosszúra áttételezett váltót kapott az Auris 1.2 D-4T, így autópályán sem nyakal be sok benzint, a 6,2 literes átlagfogyasztás pedig ha nem is kiemelkedő, de semmiféleképpen sem rossz egy korrekt dinamikájú benzines kompakttól. Érdekes módon hazánkban nincs start-stop rendszer az új turbós motorhoz (csak azokban az országokban van, ahol CO2-alapú az adózás), így ez is némileg árnyalja a fogyasztást. A CVT-váltóval is konfigurálható 1,2-essel 5,71 millió az Auris ára, az erőtartalék miatt azonban szerintem nem érdemes azon sokat gondolkodni, hogy az 1,6-os, 132 lóerőshöz képest megéri-e a 150 ezer forintos felárat. A frissített Aurist nagyon jó vezetni, a kormányzás közvetlen, a váltó rövid utakon kapcsolható, a futómű pedig feszes, rossz utakon talán túlságosan is.

A súrlódási veszteséget csökkentő megoldások a hibrid motorjából származnak A súrlódási veszteséget csökkentő megoldások a hibrid motorjából származnak

Az új motor premierje mellett a modellfrissítés mást is hozott, többek között új, lendületesebb arcot szabtak az Aurisnak, ha pedig valaki áldoz a full-LED-es fényszóróra, egészen markáns a különbség. Azon lehetne vitatkozni, hogy mennyire harmonikus az összkép, de tény, hogy így jobban passzol a Toyota egységes márkaarculatába. A belső változásai sokkal inkább jelentenek valódi előrelépést: a középkonzol jóval igényesebb hatást kelt az új billenőkapcsolókkal, a csőbe bújtatott főműszerek közé került egy színes, 4,2 colos képátlójú multifunkciós kijelző, és persze itt van a friss érintőképernyős fejegység. Szintén nem elhanyagolható, hogy a facelift keretében elérhetővé vált a modellhez a Toyota Safety Sense rendszer, melynek 160 ezer forintos felára jó vásárt ígér, hiszen ezért az összegért van egy túlérzékenyre kalibrált sávelhagyás-figyelőnk, automatikus fényszórókapcsolásunk, ütközésmegelőzőnk és táblafelismerőnk is.

Az 1.2 D-4T-vel 80-ról 120-ra 2,3 másodperccel hamarabb gyorsul az Auris, mint az 1,6-os szívómotorral Az 1.2 D-4T-vel 80-ról 120-ra 2,3 másodperccel hamarabb gyorsul az Auris, mint az 1,6-os szívómotorral

Tetszett
• nyomatékos, csendes motor
• kormányzás, váltó
• igényesebbé vált a belső

Nem tetszett
• szűkös hátsó sor
• túlérzékeny sávelhagyás-figyelő

Összegzés
Nem vitás, hogy az új motorral és a több elérhető extrával sokkal versenyképesebb az Auris, mint eddig. Nagy ütőkártyája, hogy ez az egyetlen kompakt, amely hibridüzemű kombiként is létezik.

Toyota Auris 1.2 D-4T
Összlökettérfogat: 1197 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 85 kW (116 LE) 5200-5600/perc
Max. forgatónyomaték: 185 Nm 1500-4000/perc

Hossz./szél./mag.: 4330/1760/1475 mm
Tengelytáv: 2600 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1525/1525 mm
Fordulókör: 10,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1190/630 kg
Csomagtér: 360/1199 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,1 s
Max. sebesség: 200 km/h
Város/országút/vegyes: 5,8/4,1/4,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,2 l/100km
CO2-kibocsátás: 132 g/km
A modell alapára: 4 140 000 Ft (1.3 Dual VVT-i, 99 LE)
A tesztelt verzió ára: 5 710 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!