Egy komolynak nem nevezhető frissítéssel közel egy évtizeden át volt gyártásban a Golf Plus, így finoman szólva is megérett a modellváltásra. A helyébe lépő Golf Sportsvan immáron az MQB-padlólemezre épül, így amellett, hogy magára öltötte a márka aktuális arculatának legfontosabb jegyeit, mintegy 90 kg-tól sikerült megszabadulnia. Pedig a Sportsvan egyáltalán nem kicsi! Több mint 13 centivel hosszabb felmenőjénél, vagyis 4,33 méteresre nyúlt, miközben 10,7 centivel megnyújtott tengelytávolsággal büszkélkedhet. Ennek fényében nem meglepő, hogy óriási a hely az autóban, hátul például a három különálló ülésen 190 centis magassággal is kényelmesen el lehet férni, miközben elöl ugyanekkora termetűek ülnek.

Nem ad fel rejtvényeket a logikus felépítésű belső. Fotó: Hilbert Péter Nem ad fel rejtvényeket a logikus felépítésű belső. Fotó: Hilbert Péter

Minden teljesen egyértelmű a Sportsvanben

A Sportsvan másik nagy ütőkártyája a variálhatóság – ebben a tekintetben felülmúlja a legnagyobb házon belüli vetélytársnak tekinthető Golf Variantot. A hátsó ülések 18 cm-es sínen tologathatók, így a fotelek előrecsúsztatásával 590 literesre bővíthetjük a felmenőénél alaphelyzetben 76 literrel nagyobb, immáron 500 literes csomagteret. Ha mindez nem lenne elég, a hátsó támlák dőlésszögét is állíthatjuk, de ott van az 1,52 m3-es maximális befogadóképesség (40:20:40 arányban dönthetők a támlák) is. A VW emellett dönthető anyósülést is kínál, így pedig akár 2,5 m hosszú tárgyak szállítása sem jelenthet problémát. Vagyis nagyon jól használható az autó, arról nem is beszélve, hogy az első ülések felettébb kényelmesek (a hátsók ülőlapjai lehetnének kicsivel hosszabbak), és rekeszekből sincs hiány. A váltó előtt és mögött is mély üregeket találunk, illetve azt is nagyra értékelhetjük, hogy az első ajtók oldalpaneljében 1,5, míg a hátsókéban 1,0 literes palackok elférnek.

Hátul kicsit rövidek az ülőlapok, de helyből nincs hiány. Dicséret jár a sínen csúsztatható, állítható háttámlájú hátsó ülésekért Hátul kicsit rövidek az ülőlapok, de helyből nincs hiány. Dicséret jár a sínen csúsztatható, állítható háttámlájú hátsó ülésekért

Említésre méltó az is, hogy mennyire gusztusos a belső. Nem fog hevesebben verni a szívünk a berendezéstől, annyi szent, de a logikus felépítésért és a minőséginek ható anyagokért dicséret jár a VW-nek, a jól felszerelt tesztpéldánynak szerintem a prémiumkategóriában sem lenne szégyenkeznivalója. Ha nem sajnáljuk a pénzt, akkor elképesztően magas szintre fel lehet szerelni a Sportsvant, hiszen érintésközelítős navigációs rendszer, adaptív futómű, sávtartó automatika és automata városi vészfékező is kérhető hozzá. Az újdonsághoz a Golf családban elsőként a holttérfigyelőt és a Rear Traffic Alertet is elérhetővé tette a VW: utóbbi a mögöttes forgalmat figyeli, és ha például egy parkolóhelyről való kitolatáskor váratlanul felbukkanna egy, a vezető számára nem látható autó, akkor a rendszer önműködően állóra fékezi a Sportsvant.

A raktérperem ugyan magas, a befogadóképesség bővítve óriási (1,5 m3) A raktérperem ugyan magas, a befogadóképesség bővítve óriási (1,5 m3)

A 150 lóerős turbós benzinmotor remek darab

A normál Golfhoz képest 6 centivel ülünk magasabban a Sportsvanben, ezt leszámítva azonban semmi meglepetéssel nem szolgál a modell vezethetősége. A futómű alapesetben enyhén feszes, de csak éppen annyira, hogy jó úton nem megy a komfort rovására, a kormányzás pedig a kategória adottságain belül egészen közvetlen. A VW egyébként ennél a modellnél is azt az elvet alkalmazza, hogy a gyengébb modellek hátul csatolt lengőkaros felfüggesztést kapnak, míg a fejlettebb több lengőkaros rendszert. Mivel 125 lóerőtől felfelé jár a több lengőkaros, a 150 lóerős, 1.4 TSI tesztpéldányban ezt a futóművet találtuk. Őszintén szólva nem biztos, hogy egy átlagfelhasználó érzékelni fogja a különbséget, mindenesetre forszírozott tempónál valóban remekül fogja az utat. A 150 lóerős benzines csúcsmotorral lehet is sietni a Sportsvannel.

A feltűnésmentes, visszafogott külső ellenére nagyon fürge a kis turbós egységgel az autó, gyakorlatilag nincs olyan szituáció, ahol kevésnek éreznénk az erejét, amit a 8,8 másodperces gyorsulás is alátámaszt. Turbólyuknak az ügyesen kapcsolgató DSG miatt nyoma sincs, egyedül egy helyzetben érezni megtorpanást. Amikor álló helyzetből sík úton finoman gyorsítunk, akkor sokszor már gyalogostempóban (10 km/óra alatt) 2-esbe kapcsol a DSG, ilyenkor pedig amikor a gázra lépünk, értelemszerűen kissé komótosan indul meg. A gyógyír erre, hogy határozottan kell gyorsítani. Ezt és a lassú irányváltásokat (pl. D-ből R-be vagy fordítva hosszan gondolkodik a rendszer, mire elindulunk) leszámítva menet közben a gyors és jól ütemezett váltásokkal is jó pontot szerez a váltó, a hetedik gang miatt pedig nagy tempónál is alacsony a zajszint és a fogyasztás.

Kulturált és nyomatékos az 1,4-es TSI 150 lóerős verziója Kulturált és nyomatékos az 1,4-es TSI 150 lóerős verziója

Mivel a Golf Variant nagyon hasonló célközönséget szólít meg, joggal merül fel az emberben az összevetés. A kombi 15 literrel nagyobb csomagtere szerintem a gyakorlatban nem oszt, nem szoroz, a Golf Sportsvan viszont a sínen tologatható ülésekkel és a magasabb üléspozícióval (könnyebb hátra betenni például egy kisgyermeket) a mindennapokban egy kicsivel jobban teljesít. Ennek megfelelően felszereltség és motor függvényében csak minimálisan drágább a Sportsvan, a 85 lóerős alapmodellnél például listaáron 77 ezer forinttal olcsóbb a Variant. A Sportsvan 4,75 milliós Start alapmodellje tulajdonképpen korrekt felszereltséget ad (manuális klíma, MP3-as rádió, könyöktámasz, ködfényszóró), de aki erősebb motorra és gazdagabb felszereltségre vágyik, annak 6,0 millió feletti összeget kell fizetnie a modellért.

Remek a körkilátás a Sportsvanből, a normál Golfhoz képest hat centivel ülünk magasabban Remek a körkilátás a Sportsvanből, a normál Golfhoz képest hat centivel ülünk magasabban

Tetszett
– tágas beltér
– variálhatóság
– magas szintű minőség
– nyomatékos motor

Nem tetszett
– konkurensekénél magasabb vételár
– túlérzékeny vészfékező

Összegzés
Igényes és felettébb praktikus autó a Golf Sportsvan, nehéz vele melléfogni. Ahogy a többi VW, ez sem olcsó modell, de használtautó-beszámítás esetén jelenleg 700 000 forintos kedvezménnyel kínálják.

VW Golf Sportsvan 1.4 TSI DSG
Összlökettérfogat: 1395 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 110 kW (150 LE) 5000/perc
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1500/perc

Hossz./szél./mag.: 4338/1807/1578 mm
Tengelytáv: 2685 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1543/1514 mm
Fordulókör: 11,1 m
Saját tömeg/teherbírás: 1409/566 kg
Csomagtér: 500/1520 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,8 s
Max. sebesség: 212 km/h
Város/országút/vegyes: 4,5/5,6/5,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 123 g/km
A modell alapára: 4 750 030 Ft (1.2 TSI, 85 LE)
A tesztelt verzió ára: 7 509 740 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!