Komoly ralis múltja van a Škodának, amit a Monte-Carlo felszereltséggel próbálnak megidézni. Az átalakítások jórészt kozmetikai jellegűek, de a felfüggesztés 2 centis lejjebb engedésével (sportfutómű, 44 450 Ft) a technikához is hozzányúlnak. Feszesebben rugózik ez a kivitel, mint az azonos motorral és kerékkel felszerelt Style csomagos Fabia, de nincs érdemi különbség a vezethetőségben: kanyarban az orrát kezdi el tolni, ha túl nagy tempóval esünk be oda. Azt már mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy a látványos sportülések, amelyek vastag támlája a hátsó lábteret csökkenti, a tetőtől talpig fekete belső megéri-e azt, hogy úthibákon kevésbé finoman halad át autója.

A tetőkárpit is fekete a Monte-Carlo belsejében. Fotó: Hilbert Péter, Lővei Gergely

Azért téma egyébként a sportos kanyarvétel, mert a frissítést követően elérhető legerősebb, 110 lóerős turbómotor hajtotta a tesztautókat. A 75 lóerős alapszinthez képest mintegy 350-377 ezer forint a 95 lóerős turbómotor felára, felszereltségtől függően további 234-264 ezret kell fizetni a 110 lóerőért és a hatfokozatú váltóért. Érződik, hogy alacsony fogyasztásra hangolták a hajtásláncot, hosszúak a fokozatok, a motor gyakran az ideális tartomány alsó régiójában üzemel; óvatosan a gázadással, mert könnyen gyorshajtók leszünk.

Látványos az első ülés, de sokat rabol a hátul ülők lábhelyéből

Aki nem akar ilyennel vesződni, annak további 426-478 ezer Ft felárat kell bevállalnia, ennyibe kerül a legmagasabb teljesítménynél választható hétfokozatú, duplakuplungos váltó. Észrevétlenül végzi a dolgát, szerencsére, hiszen jó sokat kell dolgoznia, de jelentős terhet vesz le a vezető válláról, és akár a lábáról is. A tesztautóban távolságtartó tempomat (130 810 Ft) is volt, amely DSG-váltóval kombinálva egészen megállásig képes lassítani az autót (ilyenkor rá kell lépni a fékre, különben elkezd kúszni), tehát még városban is használhatjuk ezt a funkciót, amely országúton és autópályán is megbízhatóan működik.

Kifejezetten csendes a háromhengeres turbómotor

Vásárlás előtt érdemes az internetes konfigurátorban elmélyedni, ahol az egyszerűen beikszelhető 399 999 Ft-os árkedvezmény mellett azzal is szembesül az ember, hogy vannak olyan akciós modellek (Cool és Clever), amelyek a többletfelszereltség ellenére olcsóbbak, mint azok a változatok, amelyekre épülnek. A 110 lóerős benzinmotorral autópályán is helytáll a Fabia, a DSG-váltóssal városban is könnyen közlekedhetünk. Lehet, hogy húzósnak tűnnek az árak, de a vetélytársaknál is hasonló árszinten mozgunk azonos konfiguráció esetén.

Fekete toldatokkal fokozzák az egyébként is sportos megjelenést a Monte-Carlónál

TETSZETT
• könnyű vezethetőség
• praktikus részletek
• erős motor
• távolságtartó tempomat DSG-váltóval
NEM TETSZETT
• vastag támlájú sportülés
• nagy ugrások a kézi váltó fokozatai között

Összegzés
Az 1,0 literes motor hatalomátvételét követően tulajdonképpen nem változott semmi a Fabiánál, továbbra is egy jól használható kisautóval van dolgunk, amely praktikus részletekkel segít a mindennapok leküzdésében. A Monte-Carlo óvatos duhaj, de a DSG-váltót érdemes megfontolni; kár, hogy csak a legerősebb teljesítménynél választható.

Škoda Fabia 1.0 TSI
Összlökettérfogat: 999 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 81 kW (110 LE) 5000-5500/perc
Max. nyomaték: 200 Nm 2000-3500/perc
Hossz./szél./mag.: 3997/1732/1467 mm
Tengelytáv: 2470 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1457/1451 mm
Fordulókör: 10,4 m
Tömeg/teherbírás: 1132/530 (1165/530) kg
Csomagtér: 330-1150 l
Üzemanyagtank: 45 l
0-100 km/h: 9,6 (10,1) s
Max. sebesség: 195 (194) km/h
Fogyasztás (város/országút/vegyes): 5,5/4,0/4,6 (5,2/4,2/4,6) l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,6 (6,7) l/100 km
CO2-kibocsátás: 105 (105) g/km
A modell alapára: 3 241 590 Ft – Fabia Cool 1.0 75
A tesztelt verzió ára: 4 232 190 Ft (4 671 610 Ft)
Zárójelben a DSG verzió adatai.