Van az a bizonyos mondás a 60-as évek Amerikájából, hogy semmi sem helyettesítheti a lökettérfogatot (there is no replacement for displacement), ami persze így is volt, de az idők sokat változtak azóta. A hatékony, ultramodern turbós egységek miatt az óriási hengerűrtartalmú motorok kora mára kissé leáldozott, így nem lepődünk meg azon, amikor egy 1,2 literes aggregátból 130 lóerőt préselnek ki. De az, hogy az AMG 360 lóerőt facsarjon ki egy 2,0 literes blokkból, azért az pár évvel ezelőtt még a sci-fi kategóriájába tartozott volna, hiszen mégiscsak egy 180 lóerős literteljesítményű, sorozatgyártású utcai autóról beszélünk. Az exkluzivitás jegyében pedig az új motor ugyanúgy manufakturális módszerekkel készül, mint a gyári tuningműhely 8 és 12 hengeres erőforrásai: az „egy ember – egy motor” filozófia jegyében az egész egység összeszerelését egy fő végzi, akinek az aláírásával ellátott plakett ott díszeleg a motorburkolaton.

Az alcantara betétes volán és a joystickszerű előválasztó kar is az AMG-verzió kiváltsága. Fotó: Hilbert Péter Az alcantara betétes volán és a joystickszerű előválasztó kar is az AMG-verzió kiváltsága. Fotó: Hilbert Péter

Bestiális hang, semleges viselkedés

Őrületes ez a hang! – ez volt az első elmormogott mondatom, miután beindítottam az A 45 AMG-t. Hogy őszinte legyek, nem várna az ember ilyen erős rekedtséget egy négyhengerestől, s amikor elindulunk, nyilvánvalóvá válik, hogy Affalterbachban nagyon tudják a kívánatos hangszín elérésének módját. Meg az is tudatosul a vezetőben, hogy elképesztően gyorsan eléri a motor az üzemi hőfokot, így aztán kezdődhet a játék: az 1,8 bar töltőnyomás révén lehívható 450 Nm-es nyomaték katapultszerűen lövi ki az autót, miközben a hétgangos, duplakuplungos váltó felkapcsolásakor jókora kipufogódurrogás szolgáltat aláfestést.

Egyvalami miatt azonban hiányérzetünk lehet: bár tudjuk, hogy a turbómotorok nem pörögnek annyit, mint a sportos atmoszferikus egységek, teljes terheléskor csak 6200-ig kúszik fel a fordulatszámmérő mutatója. A 4,6 szekundumos sprintidő ennek ellenére is brutális, ezzel az értékkel az A 45 AMG például teljesen pariban van a 422 lóerős, V8-as SLK 55 AMG-vel. Ez a gyorsulás természetesen nem lenne lehetséges a modellhez alapáron járó összkerékhajtás nélkül: normál körülmények között fronthajtásúként halad az autó, de szükség esetén 50-50 % is lehet a tengelyek nyomatékelosztása. A rendszer elektro-hidraulikus vezérlésű lamellás tengelykapcsolóját súlyelosztási okból a hátsó differenciál házával építették egybe, míg a gyors reakció érdekében a szivattyú állandóan aktív.

Az ülések kényelmesek, de hátul nincs sok hely a kis Merciben Az ülések kényelmesek, de hátul nincs sok hely a kis Merciben

A gyakorlatban mindez egészen kiszámíthatóvá teszi a viselkedést. A határokat feszegetve lesz csak alulkormányzott az autó, egyébként nagyon semleges – driftelve biztosan nem fogunk kijönni a kanyarokból. A kormányzás viszont nem különösebben sportos, szerintem egy ilyen teljesítményű autó volánjának több visszajelzéssel kellene szolgálnia. Bezzeg a futómű! Az A 45 AMG konstruktőrei nyilván nem a magyar utakra tervezték a járművet, de rugózási komfortról még jó minőségű úton sem beszélhettünk. Nyilván egy adaptív rendszer segítene, ennek hiányában azonban minden egyes csatornafedél, vagy keresztborda komoly megrázkódtatás.

A motor összeszerelését végző szakember neve díszeleg a burkolaton A motor összeszerelését végző szakember neve díszeleg a burkolaton

Sok-sok millió költhető az extrákra

az AMG-től az utóbbi években megszoktuk, hogy egy barátságos külsejű modellből is harcias megjelenésű bestiát képesek faragni (pl. E 63 AMG), de az A-osztálynál szerintem ez nem jött össze, legalábbis nem 100 %-osan. Rendben van, hogy morcosabb a front és az autó hátulján is 2×2 kipufogóvég díszeleg, ám a teljesítményhez és a vezetőülésben érezhető vadsághoz több vagányság dukálna. A beltér sokkal inkább vérpezsdítő, feltéve, hogy áldozunk néhány extrára. A részben alcantara bevonatú kormány (173 000 Ft) és az AMG Performance sportülések (567 000 Ft) nagyon feldobják a belsőt, de nem igazán gáláns a Mercedes az alapfelszereltséggel, hiszen a hátsó könyöktámaszért, vagy az ülésfűtésért is plusz pénzt kell fizetni. Így néhány extra beikszelésével – főleg a vezetéstámogató rendszerek felára nagyon magas – könnyen elszaladhat a ló, a 14 022 920 forintos alapárat „feltornászhatjuk” 20 millióra is.

Rakétaként lő ki a rajtprogrammal a 360 lóerős modell Rakétaként lő ki a rajtprogrammal a 360 lóerős modell

TETSZETT
– kirobbanó erő
– gyors váltó
– hangélmény
– összkerékhajtás

NEM TETSZETT
– illesztési hézagok a karosszérián
– borzasztóan feszes futómű
– szűkös hátsó sor

ÖSSZEGZÉS
A négyhengeres motor miatt le a kalappal a Mercedes előtt, ez az erőmű igazi játékszerré teszi az A 45 AMG-t! De abban már nem vagyok biztos, hogy minden nap egy ilyen autóval szeretnék járni, a hazai utakon ez a futómű több gondot okoz, mint felhőtlen örömet.

Mercedes A 45 AMG 4Matic
Összlökettérfogat: 1991 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 265 kW (360 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 450 Nm 2250-5000/perc

Hossz./szél./mag.: 4292/1780/1433 mm
Tengelytáv: 2699 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1553/1552 mm
Fordulókör: 11,04 m
Saját tömeg/teherbírás: 1555/495 kg
Csomagtér: 341/1157 l
Üzemanyagtank: 56 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 4,6 s
Maximális sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 8,8/5,8/6,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 11,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 161 g/km
A modell alapára: 9 995 070 Ft (A 180, 122 LE)
A tesztelt modell ára: 14 022 0920 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!