Családos emberként, két rosszcsont gyerekkel a “nyakamban”, egészen biztosan ilyen autó mellett döntenék. A Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi ugyanis nem csupán a napi rutin és a hétvégi kiruccanások ideális négykerekű partnere, az autó képességei messze túlmutatnak ezen. Bátran nekivághatunk akár egy nyaralásnak az Adrián, avagy télen egy sítúrára is felkerekedhetünk a Francia Alpokba. Az se baj, ha a párunk összecsomagolja a fél lakást, a csomagtartó azt is elnyeli, a

srácok játékszereit pedig a kartámasz alatti tárolódoboz, a hátsó ülések előtt, a padlóban kialakított “csempészüregek” és a műszerpult pakolórekesze várja. Utóbbi kissé laposra sikerült, s bekapcsolt biztonsági övvel csak nyújtózkodva érhető el.

Ötletbörze

Menet közben a szülők szórakozásáról MP3-kompatibilis, minőségi hangzást nyújtó Sony audiorendszer (80 ezer Ft) gondoskodik, míg a

rakoncátlan csemeték ténykedését gyermekfigyelő tükörből leshetik. Biztosabb azonban, ha lekötik a figyelmüket: a 460 ezer forint értékű, DVD-lejátszós multimédia berendezésen vetített rajzfilm biztosan eléri a kívánt hatást, s 12 voltos aljzatról működő játékkonzolt is rá lehet kötni az autós mozira. A hátsó-középső ülés támlája ledöntve asztalként és könyöklőként egyaránt használható (kisasztalt az első ülések hátuljáról is elővarázsolhatunk), de egyetlen mozdulattal akár az egész széket is a csomagtérbe küldhetjük. Ezután a szélsőket sínen csúsztathatjuk hátrább és beljebb, amennyiben két felnőttnek kívánjuk kényelmesebbé tenni az utazást. Az ülések természetesen egyenként kivehetők, így bútorszállításra is alkalmassá tehetjük az egyterűt. Az elegáns, kéttónusú belsőnél még jobban kiütközik, hogy az ajtókra tenyérnyi kárpit sem jutott (a hatás kissé műanyagos), az ergonómiára és a helykínálatra viszont igazán nem lehet panasz. A sebességváltó kar pedig hiába került a középkonzolra, a vaskos középalagút miatt az első ülések között nem lehet átjárni, cserében van viszont pohártartó és kényelmes könyöktámasz nagy tárolódobozzal.

Erődemonstráció

A PSA-konszern és a Ford közös fejlesztésű turbódízel erőforrása autópályán nagy átlagsebesség elérését teszi lehetővé, a 160-180 km/órás tempó meg sem kottyan a Focus C-MAX-nek. Mivel pedig a fogyasztás ilyenkor sem szökik egetverő magasságokba, hosszú távokat (a hatótávolság kb. 680-700 kilométer) tehetünk meg tankolás nélkül. Persze, a hétköznapi forgalomban is magabiztosan mozog az autó: ha kell, alig tíz másodperc alatt gyorsul százas tempóra, s a már alacsony fordulaton rendelkezésre álló, tekintélyes forgatónyomatéknak köszönhetően a legtöbb forgalmi helyzetet könnyed eleganciával kezeli. A kulturált, erős motor rezgésektől mentesen jár, hangja szinte végig illedelmesen a háttérben marad. Pontosan kapcsolható, hatfokozatú sebességváltójának, közvetlen kormányzásának és hatásos fékjeinek köszönhetően élmény a C-MAX vezetése. A feszes hangolású futóműnek azonban nem csak előnyei vannak – például kanyarban csekély a karosszéria dőlése, s így csupán enyhe alulkormányzottsággal fordul a kocsi -, hanem hátránya is, hiszen a csapnivaló minőségű hazai utakon a rugózási komfort látja kárát ennek.

Hátrányos helyzetű?

A 136 lóerős turbódízel motor kizárólag a legmagasabb, Ghia specifikációval választható, ám a menetstabilizáló rendszer, a függönylégzsák és a kétzónás légkondicionáló ekkor sem tartozik az alaptételek közé. A Ford Focus C-MAX ára így 6 159 000 Ft, megegyező felszereltség esetén éppen 710 ezer forinttal több, mint a kétezres benzinesé (145 LE). Így aztán az árérzékeny magyar piacon az 1,6 literes, 110 lóerős TDCi változat helyzeti előnyt élvezhet, mivel Ambiente (4 780 000 Ft) és Trend (5 235 000 Ft) kivitelben egyaránt elérhető.