Akik szeretik a különlegesebb autókat, azok nyilván megrökönyödnek rajta, hogy a Peugeot száműzte szortimentjéből az RCZ-t. A gyáriak mindezt racionálisabb érvekkel támasztják alá – itthon például évente csak egy-két példány fogyott belőle. A márka szerint a 270 lovas 308 GTi átveheti a szerepét, ám sokan nyilván vitatkoznának ezzel, már csak a formahatás miatt is. De nézzük, milyen is a búcsúzó RCZ-R! Elsőre rávágná az ember, szuper sportos, ám ha ilyen autót keresve csapunk le rá, bizony meglepetések érhetnek. Pedig észbontó, fekete párduc szerű alakjának minden porcikája a tempóról szól. Széles pofáját a morcos fényszórók közrefogta hatalmas, kettős osztású hűtőrács határozza meg. Mélyre engedett szoknyája terebélyes sárvédőkbe domborul ki, melyek alatt 19-es felniken 235/40-es abroncsok feszülnek. Utaskabinja nem győz belelapulni a karosszériába, mintha a menetszél elől bújna a gépháztető mögé, nem is beszélve az ülések felett kidomborodó buboréktetőről. Farára ránézve a markáns hátsó sárvédővel, az ízléses légterelővel és a dupla kipufogóval álló helyben is gumifüstöt és lángcsóvákat vizionál mögé az ember.

Jól áttekinthető és könnyen kezelhető a műszerfal, noha vannak kidolgozatlan részletei. Fotó: Hilbert Péter Jól áttekinthető és könnyen kezelhető a műszerfal, noha vannak kidolgozatlan részletei. Fotó: Hilbert Péter

Aztán menten az ülésbe is huppan, hogy életre keltse azokat a látomásokat! Ráadásul kivételesen kényelmes, elektromosan állítható, memóriás, hímzett, nappa bőr sportülésekbe – pont, amilyenre efféle autóban számítunk. E képbe a műszerfal is szépen belepasszol, noha a központi kijelzőbe például messze nem vittek annyi fantáziát mint a középkonzolon elhelyezett, igencsak tetszetős időmérőbe. A szórakoztató elektronika és a navigáció műszerfalba simuló kijelzője gyújtásra bújik elő. Innen vezérelhető a jól használható “villanytérkép” és a kellemes hangzású hifirendszer is. Ez utóbbi ugyanakkor az egyik nagy talány is: vajon miért nem voltak képesek az autó karakteréhez illeszkedő fejegységet választani a tucatgyártmány rádiópanel helyett? De hasonlóképp érthetetlen az állítható könyöklő is, mert komfortos ugyan, ám kihúzva bizony beleakad a kézifékkar. Vagy a tempomat, amely csak az előzőleg megadott értékre hajlandó visszaállni, ha mondjuk 70 helyett 130-at adnánk meg, oda kell léptetni. Nem nagy problémák ezek, ám tipikusan a mérnöki bravúrt nem igénylő feladatok, amelyek feltehetnék a pontot az i-re.

Kényelmes és jól beállítható a vezetőpozíció. Erre vajon ki bólintott rá? Ha előrehúzzuk a könyöktámaszt, beleütközik a kézifékkar Kényelmes és jól beállítható a vezetőpozíció. Erre vajon ki bólintott rá? Ha előrehúzzuk a könyöktámaszt, beleütközik a kézifékkar

Főleg, mivel az RCZ-R elsősorban divatautó, méghozzá nagyon is jó. Ennyien egy autó után ma már ritkán fordulnak meg! Ezalatt a néhány nap alatt bizony sokan jöttek oda kérdezősködni, miféle kocsi ez, biztos nagyon gyors, és így tovább. Nos, magas fordulatszám-tartományban még hangja is vérpezsdítő, sportkocsinak ugyanakkor, a szó szigorúan vett értelmében mégsem ajánlanám, de ha nem tévedek nem is annak készült. Motorja ugyan 270 lóerőt teljesít, de ha nem tiltásig forgatjuk, nem lövi ki a kis Peugeot-t a piros lámpától. Leginkább amikor már kettesben is kihúzattuk, akkor kel életre az 1,6 literes, 330 newtonméter csúcsnyomatékú hajtáslánc, ráadásul a váltómű sem partner a villámgyors fokozatváltásokban. Nálam egyébként a fronthajtás sem előny, ugyanis ha igazán lepadlózzuk – a magyar utakon – biztos kézzel kell tartani a kormányt, noha a Torsen differenciálmű valamelyest megkönnyíti a dolgunkat. Ehelyett inkább a farát kéne csóválnia, mennyivel nagyobb élmény lenne!

A 270 lovas 1,6-ostól nem búcsúzunk. Még szerencse, hiszen jó kis motor A 270 lovas 1,6-ostól nem búcsúzunk. Még szerencse, hiszen jó kis motor

Mindezek ellenére azt gondolom, a maga nemében ritka jó autó az RCZ-R. Távolról felismerhető, merész és tökéletesen eltalált arányokkal megrajzolt formája ma már ritka kincs. Az egyen szürke konszernautók világában nehéz olyan modellt találni, ami megdobogtatja az ember szívét, mégsem kerül családi ház árába. Ráadásul kényelmes is és bőven jut hely a csomagoknak. Mondhatnám, hogy csomagterében elfér a golftáska, de ami fontosabb, hogy meglepő tágasságával egy hosszú hétvégényi cuccot is elnyel. Mi több, a kompakt utastérben is mindennek akad helye, főként mivel a 2+2 üléses elrendezéssel a hátsó sor extra raktérként nagyon jól hasznosítható.

A tanulmányautóhoz képest keveset változott a széria modell, eredetileg középen volt az iker kipufogó A tanulmányautóhoz képest keveset változott a széria modell, eredetileg középen volt az iker kipufogó

Tetszett
• stílusos, magával ragadó forma
• komfortos utastér
• jellegéhez mérten tágas csomagtér

Nem tetszett
• kis motor
• elsőkerékhajtás
• összkép-rontó tervezési hibák
• leálltak a gyártásával

Összegzés
Ha az esztétikum fontosabb a tizedmásodperceknél, akkor remek autó a Peugeot RCZ-R. A gyártmányra nem sokan tippelnek helyesen, és mindenki azt gondolja, hogy méregdrága sportkocsi. Pedig messze nem kell annyit leszurkolni érte, mint a hasonlóan dögös kupékért. Az árlista már csak emlékirat…

Peugeot RCZ-R 1.6 THP
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 199 kW (270 LE) 6000/perc
Max. nyomaték: 330 Nm 1900/perc

Hossz./szél./mag.: 4294/2107/1362 mm
Tengelytáv: 2612 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1580/1595 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1355/425 kg
Üzemanyagtank: 55 l
Gyorsulás 0100 km/h: 5,9 s
Max. sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 8,4/5,1/6,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,9 l/100 km
CO2kibocsátás: 145 g/km
A modell alapára: 8 555 000 Ft (1.6 THP 156 LE)
A tesztelt verzió ára: 12 890 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!