Ahogy felnyitottam az alaphelyzetben 603 literes csomagtartó fedelét, azok a hajdani óriáskombik (pl. Opel Omega Caravan, Volvo 850-es) jutottak eszembe, amelyeknél a tervezők a sportosan ívelő tetőt vagy a negatív dőlésű C-oszlopot hírből sem ismerték, mert a fontossági sorrend élén a méret és a hatalmas raktér állt. Ne tagadjuk, egyszerűen elmúltak ezek az idők!

Az életmódkombik térnyerésével (a középkategóriában akadnak szép számmal) egyre kevesebb az igazi puttonyos, de szerencsére a VW a hetedik generációs Passat esetében nem áldozta fel a használhatóságot a szépség oltárán, így a Variant a modellváltás ellenére megőrizte az egyik védjegyének számító hatalmas csomagteret.

A maximális befogadóképesség 1,7 köbméter

A 603 literes alaphelyzeti érték önmagában is elismerésre méltó, de ha ez kevés lenne, az ülések lehajtásával akár 1731 liternyi árut is elnyelhet a Passat Variant. Hogy milyen óriási a raktér, azt talán az szemlélteti a legjobban, ha ledöntjük a hátsó üléssort, 1,96 méter hosszú tárgyat is szállíthatunk. Az már csak hab a tortán, hogy a Variant terhelhetősége 16 kg híján eléri a hét mázsát. Ez mind szép és jó, na de mi a helyzet a bővítéssel?

Logikus elrendezésű, ám kicsit ingerszegény belső Logikus elrendezésű, ám kicsit ingerszegény belső

Ha az ülőlapokkal nem bíbelődünk, nem lesz teljesen sík a rakfelület, mert először az ülések ülőlapját kell előrehajtani, a támlákat csak ezután célszerű ledönteni a tetejükön vagy a csomagtér oldalfalában elhelyezett fülekkel. Mivel a kisebb csomagokat ilyen hatalmas felületen „rendezni” kell, természetesen akasztófület és rögzítőgyűrűt is találunk a csomagtérben.

Nagyobb benne a fejtér, mint a limuzinban

A kombi Passat mellett nemcsak a könnyebb pakolhatóság és a 38 literrel nagyobb raktér szól a limuzinnal összehasonlítva, hanem a nagyobb fejtér is. Mivel a Variant szinte egyenes tetővonallal rendelkezik, a hátul ülők feje felett érezhetően nagyobb a hely, mint a lépcsőshátúban. A legmeggyőzőbb mégis a gigászi lábtér – akár keresztbe is rakhatja az ember a lábát! A hátsó sort illetően mindössze egyetlen negatívum akad: hiába óriási széltében is a hely, ha az ülések formázása miatt a középső hely egyáltalán nem, vagy csak gyermekek számára kényelmes.

Minden irányban óriási a hely, csak a középső ülés nem kényelmes Minden irányban óriási a hely, csak a középső ülés nem kényelmes

Az egyik legjobb (pontosabban legkényelmesebb) választás az új Passathoz a 2,0 literes dízelmotor és a hatfokozatú DSG-váltó. A 140 lóerős erőforrás 320 Nm-es nyomatéka ideális a nagy karosszéria mozgatásához, szükség esetén a Variant kényelmesen tartaná vele a megengedett autópálya-tempónál jóval magasabb sebességet is. Mindezzel együtt fogyasztása még a különösen spórolós 1,6-os dízelhez viszonyítva sem eget verő, vegyes használatban 7,0 liter környékén tartható. A motor azonban a korábbinál jobb hangszigeteléssel kecsegtető új üvegezés ellenére sem tűnik csendesebbnek, mint amilyen az elődben volt, maradjunk annyiban, hogy vannak nála kulturáltabban és hangosabban is dolgozó, azonos lökettérfogatú, négyhengeres dízelek.

Az 603 literes csomagtartó egészen 1731 literig bővíthető Az 603 literes csomagtartó egészen 1731 literig bővíthető

Amivel viszont kevesen tudják felvenni a versenyt, az a duplakuplungos egység. Egyrészt villámgyorsan kapcsol magasabb fokozatba, másrészt mindezt olyan finoman teszi, hogy sokszor csak az autó hangja érzékelteti, hogy éppen „gangolt” a szerkezet. Mindössze egyetlen apró hibáját nem sikerült még orvosolni. Álló helyzetben előremenetből hátramenetbe kapcsolva (vagy fordítva), sokat gondolkodik a váltó, így gyakran előfordulhat, hogy már indulnánk, de a motor csak pörög.

Az oldalfalban elhelyezett fül meghúzásával az ülések ledőlnek és 1,96 méter hosszú rakfelületet kapunk Az oldalfalban elhelyezett fül meghúzásával az ülések ledőlnek és 1,96 méter hosszú rakfelületet kapunk

Egyébként aligha lehet belekötni a Passat vezethetőségébe. Sok tekintetben sikerült megtalálni az arany középutat, például a rugózás csak annyira feszes, hogy az még nem megy a komfort rovására, de ugyanez mondható el a sebességfüggő szervokormányról is, amely se nem túl közvetlen, se nem túl „könnyű”. A tágas utastér, a gigászi raktér, a kényelem és összességében az autó nívója a középkategória legjobbjai közé emeli a Passat Variantot. Így tulajdonképpen nem is meglepő, hogy a legtöbb vetélytárshoz képest borsosabb árral számolhatunk, ami a tesztelt típus esetében 8 944 250 Ft-os alapárat jelent. Ha pedig valaki nem sajnálja a pénzt, az a jelentősen kibővült opciós lista miatt akár egy új Polo árát is könnyedén elköltheti extrákra…

A Variant a családi és az üzleti autó szerepkörében is helytáll A Variant a családi és az üzleti autó szerepkörében is helytáll

TETSZETT
kényelem
hatalmas csomagtér
tárolórekeszek száma
motor/váltó

NEM TETSZETT
vételár
túlságosan szolid formaterv
hátsó, középső ülés

ÖSSZEGZÉS
Bár a VW-kaptafa szerint készült külső nem mindenkinek szimpatikus, az új nemzedékre még inkább igaz, hogy nem lehet megkerülni, ha valaki kombit keres a középkategóriából. A Passat Variant remek autó, minimális érzelmi töltettel.

VW Passat Variant 2.0 TDI DSG BMT
Összlökettérfogat: 1968 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 103 kW (140 LE) 4200/min
Max. nyomaték: 320 Nm 1750-2500/min
Hossz./szél./mag.: 4771/1820/1516 mm
Tengelytáv: 2712 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1526/684 kg
Csomagtér: 603-1731 l
Üzemanyagtank: 70 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,0 s
Maximális sebesség: 208 km/h
Fogyasztás város/országút: 6,3/4,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 135 g/km
Alapár (Passat Variant 1.4 TSI, 122 LE): 7 198 500 Ft
A tesztelt modell ára: 8 944 250 Ft